دلایلی که در دهان خود طعم فلزی احساس می‌کنید
24 خرداد 1400 ساعت: 21:3



دهان فلزی می‌تواند با آنچه می‌خورید مرتبط باشد، اما همچنین می‌تواند به هر یک از این مسائل یا شرایط سلامتی دیگر مربوط باشد.

طعم فلزی در دهان از جمله به این دلایل ممکن است رخ دهد:


داروهای خاصی مصرف می‌کنید


شایع‌ترین علت ایجاد طعم فلزی در دهان، داروها هستند. آنتی‌بیوتیک‌ها، آنتی‌هیستامین‌ها، مکمل‌های بدون‌نسخه و داروهای فشار خون همه این احساس را می‌دهند.


باردار هستید


تغییر در حس چشایی در دوران بارداری معمول است. به دلیل برخی از تغییرات هورمونی در دوران بارداری رخ می‌دهد. معمولاً در سه ماهه اول اتفاق می‌افتد و به طور معمول سه ماهه دوم از بین می‌رود. 


بهداشت دهان و دندان ضعیف است


بهداشت دهان و دندان ضعیف می‌تواند دلیل ساده وجود طعم فلزی در دهان باشد. مراقبت نکردن یا تمیز نکردن دندان‌ها می‌تواند منجر به التهاب لثه و پریودنتیت شود.


به عفونت سینوس، آلرژی یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مبتلا هستید


احتقان و مخاط همراه با عفونت‌های تنفسی ممکن است باعث طعم بد یا فلزی دهان شود. این مشکلات سینوسی می‌تواند شامل مواردی از سرماخوردگی و عفونت‌های سینوسی گرفته تا عفونت گوش میانی و پولیپ بینی باشد.


دچار کمبود روی یا بیش از حد روی هستید


دیسگوزیا، که یک حس چشایی غیرطبیعی یا اختلال در چشایی است، می‌تواند ناشی از زیاد یا کمبود روی باشد. 


شیمی‌درمانی شده‌اید


علاوه بر حالت تهوع، شکایت رایج بیماران سرطانی که تحت شیمی‌درمانی هستند، طعم فلزی دهان است. به طور مشابه با سایر داروها، داروهای با طعم تلخ تزریق شده در جریان خون نیز می‌توانند به بزاق وارد شوند و باعث ایجاد طعم فلزی در بیماران سرطانی شوند. 


سندرم آجیل کاج دارید


افراد ممکن است طی 12 تا 48 ساعت پس از خوردن آجیل کاج، طعم فلزی مطبوعی را در دهان خود تجربه کنند. آجیل‌ها که معمولاً در سالادها و سس پستو یافت می‌شوند، واکنش آلرژیک ایجاد نمی‌کنند، اما دلیل طعم‌های فلزی هنوز نامشخص است.


مسمومیت با جیوه دارید


یک عارضه جانبی مسمومیت با جیوه طعم فلزی در دهان است. قرار گرفتن در معرض جیوه می‌تواند ناشی از کار در یک شغل صنعتی یا خوردن ماهی‌های آلوده به متیل جیوه باشد. و ممکن است اثرات مخربی روی بدن داشته باشد.


به بیماری کبد یا کلیه مبتلا هستید


اگرچه نادر است، بیماری کبد یا کلیه می‌تواند باعث ایجاد طعم فلزی در دهان شود. بدین دلیل که این شرایط باعث تجمع مواد شیمیایی در بدن می‌شود. به عنوان مثال، بیماران مبتلا به بیماری کلیوی شدید بیش از حد آمونیاک در بزاق تولید می‌کنند و باعث ایجاد طعم فلزی در دهان می‌شود.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع:rd.com

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو