اشتباهات کلسترولی متداول که ممکن است مرتکب شوید
23 خرداد 1400 ساعت: 22:3



تشخیص کلسترول بالا ممکن است شما را وادار به خوردن صحیح، ورزش و مصرف دارو کند. اما آیا چیزی می‌تواند موفقیت شما را خراب کند؟ 

اشتباه 1: شما به قند در رژیم خود توجه نمی‌کنید.


هنگامی که تشخیص کلسترول بالا می‌دهند، بر روی محدود کردن چربی‌های اشباع و ترانس در رژیم غذایی خود تمرکز می‌کنید. اما مهم است که به میزان قند مصرفی خودذنگاه کنید. به این دلیل که بدن شما کالری اضافی از قند را به کلسترول و تری‌گلیسیرید تبدیل می‌کند، که می‌تواند به سطح کلسترول ناسالم در خون شما کمک کند. 


برای کمک به بهبود سطح کلسترول، تمام منابع قند، از جمله نوشیدنی‌های شیرین و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند نان سفید و ماکارونی را کاهش دهید و غلات کامل غنی از فیبرهای کاهش‌دهنده کلسترول را انتخاب کنید.


اشتباه 2: فقط روی سطح کلسترول LDL تمرکز دارید.


اگرچه خوب است بدانید که کلسترول LDL (لیپوپروتئین کم‌چگال) به اصطلاح "بد" شما چیست، اما این امر تصویر کاملی را به شما ارائه نمی‌دهد و اعداد به تنهایی داستان را بیان نمی‌کنند. پزشکان برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سایر عوامل خطر مانند سن، سابقه خانوادگی و سایر بیماری‌های مرتبط با بیماری قلبی مانند دیابت و فشار خون را نیز در نظر می‌گیرند.


اشتباه 3: فراموش می‌کنید داروی خود را مصرف کنید یا به طور کلی قطع می‌کنید.


داروهایی برای درمان کلسترول بالا، از جمله استاتین‌ها، اثبات اثری بر سطح کلسترول دارند و ممکن است از حمله قلبی در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب جلوگیری کنند. عدم مصرف استاتین طبق دستورالعمل با خطر قابل‌توجهی بالاتر از مشکلات قلبی عروقی و حتی مرگ مرتبط است.


اشتباه 4: شما هرچه می‌خواهید می‌خورید.


مصرف استاتین به این معنی نیست که می‌توانید توصیه‌های مربوط به رژیم کاهش کلسترول را نادیده بگیرید. حتی اگر برای کاهش کلسترول خود دارو مصرف می‌کنید، باز هم باید کالری دریافتی خود را کنترل کرده و میزان چربی‌های اشباع‌شده و کربوهیدرات‌ها را کاهش دهید، که می‌تواند در سطح کلسترول ناسالم موثر باشد. در عوض، از غذاهای کاهش‌دهنده کلسترول مانند لوبیا، میوه‌ها و سبزیجات غنی از فیبر و غلات کامل استفاده کنید.


اشتباه 5: تمام چربی‌های رژیم خود را کاهش داده‌اید.


اگرچه درست است که شما باید چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع‌شده را قطع کنید اما از همه چربی‌ها لازم نیست که اجتناب شود. در حقیقت، شما باید از چربی‌های اشباع‌نشده و غیراشباع‌شده برای قلب- از نوع موجود در روغن زیتون، زیتون و آجیل- و همچنین غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی آزاد، ماهی تن استفاده کنید. 


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: everydayhealth

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو