از خوردن تخمه هندوانه غافل نشوید!
23 خرداد 1400 ساعت: 09:3



بیشتر افراد عادت دارند که تخمه‌های هندوانه را هنگام خوردن این میوه آبدار دور بریزند. بعضی افراد حتی ترجیح می‌دهند که هندوانه‌های بی‌دانه را انتخاب کنند. با این‌حال اگر با ارزش تغذیه‌ای دانه هندوانه آشنا باشید، به احتمال زیاد در این تصمیم خودتان تجدیدنظر خواهید کرد. 

یافته‌های علمی نشان می‌دهند که دانه‌ هندوانه نه‌تنها کم‌کالری است بلکه تراکم بالایی از نظر ترکیبات مغذی دارد. شما می‌توانید این دانه‌های ریز را به‌صورت تفت‌ داده ‌شده دربیاورید و از آن به‌عنوان یک میان‌وعده سالم به‌جای انواع خوراکی‌های ناسالم استفاده کنید. 

 

1. کالری کم 

هر 30 گرم از دانه هندوانه حدودا 158 کیلوکالری دارد. این مقدار مثلا در مقایسه با 30 گرم چیپس (با 160 کالری) مقدار پایینی محسوب نمی‌شود اما باید توجه داشته باشیم که محتوای این کالری‌ها را چه چیزهایی می‌سازند. ضمنا هر یک مشت بزرگ از دانه هندوانه از نظر وزنی حدودا به 4 گرم با 23 کیلوکالری می‌رسد، درحالی که همین مقدار چیپس دارای کالری بسیار بیشتری خواهد بود. 

 

2. سرشار از منیزیم 

یکی از مواد معدنی مهمی که در تخمه هندوانه یافت می‌شود، منیزیم است. با مصرف هر 4 گرم از دانه هندوانه می‌توانید 21 میلی‌گرم منیزیم به بدن برسانید که برابر است با 5 درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی مهم. همه بزرگسالان باید روزانه 420 میلی‌گرم منیزیم دریافت کنند. منیزیم از مهم‌ترین ترکیبات معدنی برای بسیاری از عملکردهای متابولیک بدن است. تنظیم عملکردهای عصبی و عضلانی و همچنین کمک به محافظت از سلامتی سیستم ایمنی، قلب و استخوان‌ها نیز از دیگر مزیت‌های دریافت منیزیم است. 

 

3. حاوی آهن 

هر یک مشت کوچک از تخمه هندوانه حدودا 0.29 میلی‌گرم آهن دارد که برابر است با 1.6 درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی مهم. شاید این مقدار از نظر شما زیاد نباشد اما هر انسان بزرگسال به‌صورت روزانه باید 18 میلی‌گرم آهن دریافت کند. آهن از مهم‌ترین ترکیبات سازنده هموگلوبین خون است که درواقع وظیفه اکسیژن‌رسانی به قسمت‌های مختلف بدن را بر عهده دارد. آهن در روند تبدیل کالری‌ها به انرژی هم به بدن کمک می‌کند. با این‌حال، دانه‌های هندوانه حاوی فیتات هستند که جذب آهن را کاهش می‌دهد. 

 

4. چربی‌های «خوب»

شاید از شنیدن این نکته تعجب کنید اما دانه هندوانه به‌عنوان یکی از منابع خوب برای دریافت اسیدهای چرب غیراشباع تک‌زنجیره‌ای و چندزنجیره‌ای شناخته می‌شود. هر 4 گرم از دانه هندوانه 0.3 گرم چربی غیراشباع تک‌زنجیره‌ای و 1.1 گرم چربی غیراشباع چندزنجیره‌ای به بدن می‌رساند. به گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA)، چربی‌های غیراشباع برای بدن بسیار مهم هستند چون از بروز حملات قلبی و سکته‌های مغزی جلوگیری می‌کنند و سطح کلسترول بد خون (LDL) را در بدن پایین می‌آورند. 

 

5. سرشار از روی

دانه هندوانه یکی از منابع خوب برای دریافت روی (زینک) است. هر 30 گرم از دانه هندوانه حدوا 26 درصد از نیاز روزانه بدن به روی را تامین می‌کند. روی یکی از مهم‌ترین مواد مغذی است چون نقش کلیدی و مهمی در سیستم ایمنی ایفا می‌کند. دستگاه گوارشی و سیستم عصبی هم به دریافت این ماده معدنی نیاز دارند. رشد و تقسیم سلولی و همچنین حس‌های چشایی و بویایی هم به دریافت روی وابسته هستند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: healthline

3 فایده نوشیدن چای آلبالو در روزهای گرم 

فلور روده‌ای بر متابولیسم بدن تاثیر دارد!​​​
جو دوسر و بهبود اضطراب روزهای کرونایی​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو