۴ روش خودمراقبتی برای محافظت از اگزما
20 خرداد 1400 ساعت: 10:3



خودمراقبتی در مقابل اگزما‌ همیشه ساده، راحت یا مشخص نیست. همیشه دستورالعمل‌های خاصی برای اگزما وجود ندارد تا برای همه قابل استفاده باشد.
من به عنوان یک رادیولوژیست، همواره اوقات روزانه‌ام را به شناسایی الگوهای بیماری و شناخت ویژگی‌های ظاهری و به راهنمای اسکن که نتیجه درمان را نشان می‌دهد، می‌گذرانم.

با این حال، من به عنوان یک بیمار مبتلا به اگزما در بیشتر زندگی خود آموخته‌ام که درک و رمزگشایی خصوصیات منحصر به فرد و نحوه واکنش بدن ما و مقابله با اگزما، دشوارتر از هر چیزی است که در کتاب‌های پزشکی برای کارهای خودم خوانده‌ام.
در متن زیر چند راهکار مهم روزمره اما نه همیشه واضح وجود دارد که در مورد مراقبت از خودم آموخته‌ام.
لیست مطالب زیر به هیچ وجه کامل نیست، بلکه فقط لیستی ساده از مطالبی است که درباره بدن خود یاد گرفته‌ام و با گذشت زمان برای من مفید بوده است. ای کاش از کودکی این مطالب را می‌دانستم تا مشکلات این بیماری برایم آسان می‌شد.

مراقبت از ناخن‌ها: این موضوع عجیب به نظر می‌رسد اما بسیار مهم است. من وقتی جوان‌تر بودم، بدنم را می خاراندم تا جایی که از پوستم خون سرازیر می‌شد و بعد از آن هم فقط خارش داشتم. پس از سالها متوجه شدم که به هنگام خارش، ناخن‌هایم سلاحی شده بود که با آن پوستم آسیب می‌رساندم. شما می‌توانید با سوهان‌کشی ناخن‌ها از صدمه به بدنتان جلوگیری کنید.

کوتاه کردن ناخن‌ها به کوتاهترین حالت ممکن، اما همانطور که بسیاری از شما توجه می‌کنید، پس از کوتاه کردن ناخن ها ممکن است لبه ناخن‌ها تیز باشد و هنگام خارش آسیب بیشتری به پوست وارد کند. راه حل من این است که ناخن‌ها را خیلی مرتب کوتاه کنید و مهمتر از همه، آنها را با یک سوهان تیز کاملا صاف کنید. فهمیدم که این کار موجب کاهش میل من به خارش می‌شود اما تا حد زیادی آسیب به روی پوستم را نیز کاهش می‌دهد. اگرچه از آن زمان اگزمای من بهبود یافته است و کمتر نیاز به خارش دارم اما اغلب هر 2 روز یک بار ناخن‌هایم را کوتاه می‌کنم و سوهان می‌کشم. من معمولاً به راحتی این کار را هنگام تماشای تلویزیون انجام می‌دادم.

ملحفه و لباس‌ها: پوست، بزرگترین عضو بدن است و هنگامی که دچار اگزما می‌شوید، پوست ملتهب حساسیت بیشتری نشان می‌دهد. اغلب لباس‌هایی که می‌پوشیم و ملحفه‌هایی که استفاده می‌کنیم، می‌توانند به عنوان محرک پوست عمل کنند. سعی کنید از لباس‌ها، حوله‌ها و ملحفه‌هایی که نرم و لطیف هستند، استفاده کنید.

من اغلب ملحفه‌های تختم را مرتباً می‌شویم و عوامل محرک احتمالی را از بین می‌برم، بنابراین هنگام خواب احساس شادابی و راحتی می‌کنم. من همچنین از یک دست کامل روکش‌های ضد حساسیت بر روی تشک و بالش خود استفاده می‌کنم. لباس‌های پنبه‌ای یا سایر پارچه‌های طبیعی و نرم‌تر نیز می‌توانند در از بین بردن خارش و رسیدن به احساس آرامش و راحتی بیشتر موثر باشد.

تغییر دما: تغییرات دما از هر جهت می‌تواند اگزما را تحریک کند بدون اینکه متوجه شوید. پیش‌بینی تغییرات آب و هوا مفید است که بدانید چه زمانی ممکن است هوا بسیار گرم شود و آمادگی لازم برای آن را داشته باشید. اگر در یک روز گرم بیرون می‌روید، ممکن است لازم باشد و به یاد داشته باشید که با خود کرم ضدآفتاب همراه داشته باشید. اگر شب‌ها هنگام خواب و در گرما بیشتر احساس خارش  می‌کنید، شاید لازم باشد که خانه را خنک‌تر نگه دارید. اینها راه حل‌های به ظاهر ساده و روشنی هستند اما باید آگاهی داشته باشید تا در این مورد نظم هم داشته باشیم.

رطوبت: رطوبت به محل زندگی و فصل‌ها بستگی دارد. رطوبت کم می‌تواند یک عامل خطر خاموش باشد که موجب بدتر شدن پوست می‌شود. رطوبت کم می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله تغییرات فصلی، موقعیت جغرافیایی و گرمایش محیط داخلی که به طور کلی موجب کاهش رطوبت در فضا می‌شود.

برای بسیاری از ما که در آب و هوای سرد زندگی می‌کنیم، به طور طبیعی در زمستان،‌ رطوبت کم و بر اثر گرم شدن هوا، موجب خشک شدن پوست نیز می‌شود. ابتلا به اگزمای با حداقل رطوبت برای خودم در طول زمستان‌های طولانی میشیگان مانند یک شکنجه خاموش بود و من هنگام سفر به دهلی، در جایی که رطوبت بیش از حد موجب اگزما و التهاب می‌شد، به این راه حل پی بردم. در جایی که هستید، رطوبت را کنترل کنید و در مناطقی که بیشترین زمان را در آن سپری می‌کنید، از مرطوب‌کننده قوی برای آبرسانی و مرطوب نگه داشتن پوست استفاده کنید. بیشترین ترفند آن با بیشترین بازده که کمی دست و پا گیر هم هست، استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز در محل خواب برای دریافت بیشترین بهره است.
شاید توجه به این نکات بتواند مستقیماً به ما کمک کند. اگر مشکل دیگری نباشد، امیدوارم تجربیات من بتواند به شما نشان دهد که اگزما همسفری است که به طرز منحصر به فرد برای همه ما ممکن است اتفاق بیفتد. مکان‌هایی که سفر می‌کنیم، برخی شباهت‌ها و تفاوت‌ها را ممکن نیز داشته باشند اما ما می‌توانیم با شناخت بدن خود و دانستن مواردی که رعایت آن به صورت جداگانه برای ما مفید است، به پیشرفت برسیم.

مترجم مهتا زمانی‌نیک 
منبع WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو