آیا عادت‌های سالم واقعا می‌توانند شما را جوان‌تر کنند؟
14 خرداد 1400 ساعت: 04:3



محققان پس از یک مداخله در سبک زندگی سالم، تغییرات DNA افراد را اندازه‌گیری کردند و نشان دادند که مواردی مانند خوب غذا خوردن، خوابیدن و کنترل استرس می‌توانند روند پیری را کند کنند.

دانشمندان مدتهاست درک کرده‌اند که آنچه که واقعاً باعث طولانی شدن زندگی شما و سالم ماندن در سالهای بعد می‌شود، موارد اساسی است که ما از سنین مختلف در مورد آنها می‌دانیم: رژیم غذایی سالم و پر از سبزیجات بخورید، به طور منظم ورزش کنید، در روابط سالم سرمایه‌گذاری کنید، استرس را کاهش دهید و خواب کافی داشته باشید.

ساعت‌های DNA سن بیولوژیکی شما را تعیین می‌کنند

محققان برای اندازه گیری طول عمر از مطالعه‌ای که فقط هشت هفته به طول انجامید، از ابزاری موسوم به ساعت DNA استفاده کردند که گروه‌های متیل را در بسیاری از ژن‌ها اندازه گیری می‌کند. این سن بیولوژیکی فرد را بر اساس سطح متیلاسیون موجود در ژن‌های شناخته شده مرتبط با پیری اندازه گیری می‌کند.

ساعت سنی مورد استفاده در مطالعه از بزاق برای آزمایش این موضوع استفاده می‌کند. ساعتهای دیگر، از جمله ساعتهای اختراع شده اخیر که به عنوان ساعت‌های سنی نسل دوم شناخته می‌شوند، ممکن است از خون استفاده کنند و آرایه وسیع‌تری از شاخص‌های پیری را اندازه‌گیری کنند.

مداخله در سبک زندگی سالم چگونه بود؟

رژیم غذایی توصیه شده در مطالعه آزمایشی پر از سبزیجات بود: 7 فنجان در روز، با 2 عدد از آنها سبزیجات برگ تیره و 2 عدد از آنها سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و کلم. شرکت‌کنندگان همچنین هر روز یک یا دو چغندر می‌خوردند، سبزیجاتی که به عنوان کمک‌کننده به چرخه متیلاسیون شناخته می‌شود.

پروتئین های حیوانی سالم مانند جگر، تخم مرغ و 6 اونس گوشت بدون هورمون تغذیه شده با علف، و همچنین چربی‌های خوب مانند روغن زیتون و کره دانه‌های مغز، بخشی از رژیم غذایی بودند. کربوهیدرات‌های ساده به شدت محدود شدند.

همچنین شامل غذاهایی بود که برای تقویت متیلاسیون شناخته می‌شوند، مانند زغال اخته، سیر، چای سبز و گیاه گل محمدی.

مکمل‌ها به حداقل ممکن رسیدند. صبحانه به جای داشتن یک کاسه کینوا، تبدیل به خردل شد که با جگر یا تخم مرغ سرو می‌شود. شام غالباً یک سالاد بزرگ سبزیجات مورد نیاز بود که با پروتئینی مانند ماهی سالمون همراه بود.

امیدواریم که مردم حداقل برخی از این مداخلات مربوط به سبک زندگی را اتخاذ کنند. و اگر نتایج این مطالعه ادامه داشته باشد، ممکن است شما را جوانتر کند.

مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: everydayhealth

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو