مغز انسان در ۶۰-۸۰ سالگی بیشترین کارایی خود را دارد
7 خرداد 1400 ساعت: 19:3



متاسفانه ، افراد مسن غالباً افرادی با توانایی‌های فکری رو به افول تلقی می‌شوند ، درحالی‌که مطالعات و پژوهش‌های اخیر خلاف این را نشان می‌دهداما چرا این چنین است ؟

تحقیقات علمی ثابت کرده که مشکل اصلی خود افراد مسن هستند‌. زیرا آنها در زمان بازنشستگی تمام روز خود را با تلویزیون بسر می‌برند (ضروریست بدانیم که تلویزیون ضریب هوشی را کاهش داده و برعکس رادیو آنرا تقویت میکند) و بعد از سن و سالی به خود بی توجه می‌شوند.

 

بسیاری از سالمندان از بیماریهای جسمی زیادی در رنجند و مصرف داروهای متعدد آنها را مسموم کرده و تمایل به انجام کارهای خارج از روال را نیز در آنها از بین می‌برد.

 

برخی از دانشمندان استدلال می‌کنند که مغز یک فرد مسن از انعطاف پذیری بسیار بیشتری نسبت به آنچه تصور می‌شود ، برخوردارست. درین سن نیمکره های معز تعادل بیشتری دارند و فرد قادرست همزمان از هر دو نیمکره خود استفاده کند.

 

همگام سازی نیمکره ها "خلاقیت" را افزایش داده و امکان میدهد مشکلات بسیار پیچیده ای را حل کنید. به همین دلیل ، در میان افراد بالای 60 سال می‌توان شخصیتهای زیادی را پیاکرد که اخیراً کار خود را بعنوان افراد خلاق و نوآور آغاز کرده اند.

 

مطمئناً مغز مانند جوانی سریع نیست ، اما "تواناتر" ست!


 به همین دلیل است که با افزایش سن می‌توانید تصمیمات خوبی بگیرید و از احساسات منفی تاثیر کمتری بگیرید.


اوج فعالیت مغزی در حدود 70 سالگیست ، زمانیکه مغز با "ظرفیت کامل" و شادابی تمام و قدرت مطلق و بهینه شروع به کار می‌کند.

 

با گذشت زمان ، مقدار "میلین" در مغز افزایش می یابد ، ماده ایکه به عبور سیگنال بین نورونها کمک میکند و دقیقاً در 60-80 سالگی است که بدن حداکثر مقدار این ماده را تولید می‌کند.


 مغز یک فرد مسن مسیر صرفه جویی در انرژی را یافته است ، او از انتخاب راه حلهای فرعی اجتناب کرده و فقط "بهترین" راه حلها را برای حل یک مساله برمی‌گزیند.

 

باید بدانید که:

 

۱با افزایش سن نورونهای مغزی شما نمی‌میرند


بلکه اگر کار ذهنی انجام ندهید، ارتباطات مابین نرون‌ها کم و شیارهای مربوط به آنها محو می‌شود. (شیارهای مغزی، الگوهایی هستند که رفتار شما را تشکیل می‌دهند، هرگاه رفتاری ترک شود شیار مربوط به آن کم عمق تر و کمتر میشود تا حدی که محو می‌گردد.(

 

۲اختلال حواس، ضعف حافظه و حواس پرتی به دلیل تمرکز بیش ازحد بر اخبار یا اطلاعات بد ظاهر میشود. بنابرین بکوشید که هرگز بر روی مزخرفات تمرکز نکنید.


 خبرهای بد همیشه وجود دارند اما تمرکز حداکثری شما باید بر رخدادهای نوید بخش و خبرهای خوب معطوف شود. (پیدا کردن خبرهای خوب و تمرکز بر آنها، یک امر کاملا ارادیست، پس هوشیارانه زندگی کنید)

 

۳از سن 60 سالگی، انسان از هر دو نیمکره استفاده میکند و سیطره نیمکره غالب از میان میرود. بکوشید که درین سن عادات خود را عوض کنید، با دست مخالف بنویسید، فعالیتهای هنری را آغاز کنید، بطور حرفه ای درگیر فعالیتهای ورزشی شوید، زبان یا موسیقی بیاموزید و رویاهای زندگی خود را ازسر بگیرید.

 

۴با یک زندگی سالم ، پر از فعالیتهای ذهنی ، تواناییهای فکری شما نه تنها کاهش نمی یابد ، بلکه پیوسته رشد میکند این مهارتها تازه در 80 سالگی و گاهی در 90 سالگی به اوج می‌رسند.

 

۵اگر ضعف‌هایی چون بینایی، شنوایی، حرکت و لامسه، بویایی و... شما را مضطرب کرده و توانایی هایتان را تحت تاثیر قرارداده، بجای افسردگی و استیصال، هرچه سریع‌تر بداد خود برسید و بدانید که این نقایص همگی بلطف علم جبران پذیرند (هرگز از کاربرد عینک، سمعک، عصا، ویلچیر و... ) نهراسید


بدانید تنها چیزی که از دست رفتن آن جبران ناپذیر است قوای فکری و مهارتهای ذهنی شماست، پس سریعا خود را دریابید و اینگونه مهارت‌ها را تقویت کنید.

 

 

۶از انجام تمرینات ذهنی مداوم و "بویژه چهار عمل اصلی"


 غافل نشوید، این تمرینات سهم بسزایی در پویایی ذهنی و جوان نگهداشتن مغز شما دارند.

  

شما تا رسیدن   به سن شکوفایی ذهنی (90 سالگی) هنوز راه درازی درپیش دارید


دکتر محمد صفدری متخصص و جراح مغز و اعصاب ،عضو هیئت علمی و مدیر گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی زاهدان 

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو