3 ترکیب ممنوعه در شامپوها و محصولات مراقبت از مو
5 خرداد 1400 ساعت: 08:3



برخی ترکیبات که در تولید شامپوها و محصولات مربوط به مراقبت از مو استفاده می‌شوند به فیبر موها و همچنین زمینی که در آن زندگی می‌کنیم آسیب می‌زنند. خوشبختانه امروزه دغدغه سلامتی و محیط زیست بیشتر شده و بیش از پیش در خصوص محصولات آرایشی تمیز "clean"صحبت می‌شود. 

این محصولات عاری از ترکیبات مضر و آسیب‌رسان به سلامتی بوده و دوستدار کره زمین هستند. در ادامه به 3 ترکیب مضر و آسیب‌رسان که در شامپوها و محصولات مراقبت از مو وجود دارند اشاره و توصیه می‌کنیم از خرید و استفاده از آنها بپرهیزید.

 

سیلیکون‌ها

 

اساس سیلیکون‌ها مبتنی بر سیلیس بوده اما از ترکیبات پتروشیمی نیز مشتق شده‌اند. استفاده از آنها تاثیر فوری روی درخشندگی موها دارد در حالی‌که موها را سنگین کرده و پوست سر را خفه می‌کنند. بنابراین بعد از استفاده از هر محصول حاوی سیلیکون، موها به سرعت چرب می‌شوند. 

 

سیلیکون‌ها برای کره زمین نیز مضر بوده و باعث آلودگی آن می‌شوند. توصیه می‌شود از خرید محصولاتی که در ترکیبات آنها دایمتیکون  dimethicone و سیکلوپنتاسیلوکسان cyclopentasiloxane وجود دارد خودداری کنید. اینها نام‌های سیلیکون‌ها بوده و معمولا حروف آخر کلمات لاتین آنها به one و oxane ختم می‌شود. 

 

سولفات‌ها


سولفات‌ها در ترکیب شامپو و به‌عنوان کف‌کننده استفاده می‌شوند. این ترکیبات باعث تحریک پوست شده و پوست سر را بیش از اندازه می‌سابند. نام این محصولات حاوی کلمه سولفات‌ها است مانند sodium laureth sulfate, ammonium lauryl sulfate. 

 

توجه داشته باشید که «سورفکتانت‌هایی» Surfactant ساخته شده از نارگیل و شکر نیز وجود دارند که بسیار ملایم‌تر بوده و به همان میزان نیز موثر هستند. این مواد که به آنها مواد فعال سطحی نیز گفته می‌شود موادی هستند که بعد از تماس با آب، حالت لزج پیدا کرده و به عنوان شوینده، مواد خیس‌کننده، کف‌کننده و غیره عمل می‌کنند.

 

برخی نگهدارنده‌ها

 

«فنوکسی اتانول»، «پاربن‌ها» و «متیل ایزوتیازولینون» اغلب به عنوان نگهدارنده محصولات مراقبت از مو استفاده می‌شوند. دو ماده اول در عملکرد غدد درون‌ریز اختلال ایجاد می‌کنند به‌طوری ‌که باعث تحریک بی‌مورد گیرنده‌های هورمونی می‌شوند. 

 

آخرین ماده یعنی متیل ایزوتیازولینون حساسیت‌زا بوده و خطر تحریک پوست را افزایش می‌دهد. بنابراین ممکن است باعث ایجاد خارش، اگزما و دیگر مشکلات پوستی شود.

 

ترجمه: فاطمه مهدی پور

منبع:  topsante


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو