4 خاصیت ملون که نمی‌دانستید!
5 خرداد 1400 ساعت: 08:3



ملون‌ها یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین میوه‌های بهاری و تابستانی محسوب می‌شوند. این میوه خوش‌عطر و خوش‌طعم تا حد قابل قبولی می‌تواند تامین‌کننده آب، الکترولیت‌ها، فیبر غذایی، فولات، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های C و B6 بدن باشد. 

در ادامه این مطلب با مهم‌ترین خواص انواع ملون آشنا می‌شویم و به شما می‌گوییم که چرا باید در روزهای گرم سال همیشه یکی از انواع ملون را در برنامه غذایی روزانه تان قرار دهید. 

 

1. ملون‌ها؛ تامین‌کننده آب و الکترولیت‌ها

انواع ملون حاوی 90 درصد آب و حجم بالایی از الکترولیت‌های مورد نیاز بدن مانند پتاسیم،‌ منیزیم، سدیم و کلسیم هستند. معمولا در روزهای گرم سال، تعادل آب و الکترولیت‌های بدن در اثر تعریق بیش از اندازه مختل می‌شود، درحالی که مصرف خوراکی‌هایی مانند ملون‌ها می‌تواند به تنظیم آب و الکترولیت‌های بدن و پیشگیری از کم‌آبی بدن کمک کند. شما می‌توانید ملون‌ها را در کنار وعده صبحانه یا در میان‌وعده صبح و عصر مصرف کنید. بهتر است ملون‌ها را در میان‌وعده بعد از شام قرار ندهید تا خواب شما در اثر افزایش حجم ادرار دچار اختلال نشود.

 

2. ملون‌ها؛ تقویت‌کننده عملکردهای سیستم ایمنی بدن 

ویتامین C فراوان موجود در انواع ملون، التهابات بدنی را به‌طرز چشمگیری کاهش می‌دهد و نقش موثری در بهبود عملکرد سیستم دفاعی دارد. زمانی که بدن شما ویتامین C کافی در طول روز دریافت می‌کند، سیستم دفاعی با قدرت بالاتری به کار خودش ادامه می‌دهد و از بدن در برابر عوامل بیماری‌زای عفونی و ویروسی مانند کووید-19 محافظت می‌کند. 

 

3. ملون‌ها؛ کمک‌کننده به هضم بهتر 

ابتلا به یبوست یکی از مشکلات رایج در روزهای گرم سال است. معمولا یبوست تابستانی به‌دلیل ازدست‌رفتن آب بدن اتفاق می‌افتد. زمانی که شما به‌صورت ناشتا یا در میان‌وعده صبح از انواع ملون استفاده می‌کنید، فیبر غذایی فراوانی به بدنتان می‌رسانید و باعث بهبودی در عملکرد سیستم گوارشی می‌شوید. همین مساله می‌تواند تا حد قابل توجهی جلوی ابتلا به یبوست‌های مزمن در روزهای گرم سال را بگیرد. از طرف دیگر،‌ فیبر فراوان موجود در ملون‌ها باعث می‌شود که نوسانات قند خون به حداقل ممکن برسند و به این ترتیب افراد مبتلا به دیابت با مشکلاتی مانند کاهش یا افزایش ناگهانی قند خون در طول روز مواجه نشوند. 

 

4. ملون‌ها؛ کاهش‌دهنده التهاب در بدن 

همان‌طور که گفته شد، انواع ملون می‌توانند فیبر غذایی فراوانی به بدن برسانند. زمانی که میزان دریافت فیبر در رژیم غذایی بالا می‌رود، احتمال افزایش فشار خون، قند خون و چربی خون کاهش پیدا می کند. با کاهش این سه عامل بیماری‌زا در بدن، میزان التهاب و استرس اکسیداتیو تا حد قابل قبولی کم می‌شود و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی یا اُفت عملکردهای سیستم ایمنی کم می شود. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: healthline

در روزهای گرم سال میوه بخوریم یا آب‌میوه؟ 

موز بخورید تا استخوان های سالمی داشته باشید!​​​
6 ادویه ضدالتهاب را بشناسید!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو