7 راه پیشگیری و درمان جوش‌های ناشی از فعالیت‌های ورزشی
4 خرداد 1400 ساعت: 10:3



همه ما می‌دانیم که ورزش کردن برای سلامت عمومی بدن بسیار مهم است و از طریق تقویت جریان خون حتی پوست را هم تغذیه می‌کند. با این‌حال جوش‌های ناشی از فعالیت‌های ورزشی واقعا بعضی افراد را آزار می‌دهند. این جوش‌ها به‌علت افزایش تعریق بدن و انسداد روزنه‌های پوستی نمایان می‌شوند. 

جوش‌هایی که به‌واسطه انسداد روزنه‌های پوستی با ذرات باقی‌مانده از تعریق، چربی و آلودگی‌های مختلف شکل می‌گیرند، بستر مناسبی را هم برای رشد باکتریایی فراهم می‌کنند. گذشته از همه اینها، همیشه راهکار‌های مختلف و کارآمدی برای پیشگیری و درمان این جوش‌ها وجود دارد. 


1. قبل از شروع فعالیت ورزشی حتما ترکیبات آرایشی را پاک کنید و صورت را کاملا بشویید 


با شستن صورت قبل از شروع فعالیت‌های ورزشی می‌توانید باکتری‌ها و آلودگی‌هایی که روی پوست جمع شده‌اند را پاکسازی کنید. روزنه‌های پوستی موقع فعالیت‌های ورزشی باز می‌شوند و اگر این پاکسازی به‌درستی انجام نشده باشد، ذرات مشکل‌ساز به‌راحتی وارد پوست می‌شوند. 


پاک کردن ترکیبات آرایشی، کرم‌ها و حتی محصولات ضدآفتاب از روی پوست صورت بسیار مهم است چون ترکیبات باقی‌مانده از این محصولات می‌توانند روزنه‌های پوستی را مسدود کنند و پس از ورود به درون لایه‌های پوستی، رشد باکتریایی را افزایش دهند. 


2. صورت را پس از پایان ورزش بشویید 


شستن صورت بلافاصله پس از پایان فعالیت ورزشی بسیار مهم است. توصیه متخصصان این است که در این حالت از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک (2 درصد) برای پاکسازی روزنه‌های پوستی از ذرات تعریق و چربی کمک بگیرید. بعد از شستن صورت هم حتما از یک حوله تمیز و نرم برای خشک کردن صورت استفاده کنید. 


3. همیشه از حوله تمیز استفاده کنید 


حوله‌ها همیشه می‌توانند گزینه همراه خوبی برای فعالیت‌های ورزشی باشند چون ذرات تعریق را خیلی خوب جذب می‌کنند. اما بافت حوله‌ها می‌تواند به‌راحتی ذرات باکتری، چربی و آلودگی‌های مختلف را به درون خودش جذب کند. بنابراین اگر هنگام فعالیت ورزشی از حوله برای خشک کردن عرق استفاده می‌کنید، حتما باید حوله مورد نظر را پس از پایان هر فعالیت ورزشی کاملا بشویید. 


4. پس از ورزش بلافاصله دوش بگیرید 


دوش گرفتن بلافاصله پس از پایان ورزش می‌تواند از تجمع باکتری‌ها و قارچ‌های جوش‌زا در بافت پوست و همچنین تکثیر آنها جلوگیری کند. یکی از مشکلات رایج در میان ورزشکارانی که دوش گرفتن را پس از پایان ورزش به تاخیر می‌اندازند، فولیکولیت قارچی نام دارد که شبیه به آکنه به نظر می‌رسد. 


5. وسایل ورزشی را تمیز کنید 


وسایل ورزشی شخصی خودتان یا وسایل ورزشی اشتراکی معمولا قابل شست‌وشوی کامل نیستند، درحالی که بستر مناسبی برای رشد باکتریایی فراهم می‌کنند. بنابراین این وسایل پس از هر بار استفاده باید با استفاده از دستمال‌های ضدعفونی تمیز شوند. ضدعفونی کردن وسایل ورزشی به‌خوبی باکتری‌ها و دیگر آلودگی‌ها را پاکسازی می‌کند و درنتیجه اجازه نمی‌دهد که ذرات باقی‌مانده از آنها با پوست تماس داشته باشند. وزنه‌ها، دستگیره‌ها و هر قسمت قابل لمس دیگری که در اوقات فعالیت ورزشی با آنها تماس دارید، باید با دستمال ضدعفونی تمیز شوند. 


6. همیشه لباس‌های ورزشی را بشویید 


توصیه پزشکان این است که پس از پایان هر فعالیت ورزشی حتما لباس‌های ورزشی را بشویید. جدی نگرفتن این کار مساوی است با تجمع باکتری‌ها و قارچ‌ها در بافت لباس‌ها، تماس آنها با پوست و درنتیجه شکل‌گیری جوش‌های پوستی. اگر از هدبند ، کلاه ورزشی و... استفاده می‌کنید، باید این وسایل را هم بشویید یا ضدعفونی کنید. 


7. در انتخاب لباس ورزشی دقت کنید 


پوشیدن لباس‌هایی که بیش از حد تنگ نیستند و فضای مناسبی برای تنفس پوست باقی می‌گذارند، نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد جوش‌های پوستی دارد. اگر ذرات تعریق زیر پارچه‌های بدون روزنه و شدیدا تنگ باقی بمانند، باید منتظر جوش‌های پوستی باشید. لباس‌های پلاستیکی از این نظر جزو بدترین گزینه‌ها به‌شمار می‌روند.

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: byrdie


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو