اتساع در بارداری چیست؟
3 خرداد 1400 ساعت: 15:3



اتساع دهانه رحم باز شدن دهانه رحم است که در هنگام زایمان اتفاق می‌افتد. با شروع زایمان، انقباضات و نزول کودک معمولاً باعث گشاد شدن کامل دهانه رحم می‌شود و به کودک اجازه می‌دهد وارد کانال زایمان شود و در نهایت بیرون ‌آید. اتساع دهانه رحم ممکن است به طور طبیعی رخ دهد یا توسط یک متخصص پزشکی ایجاد شود.

پیشرفت در زایمان با میزان باز و نازک شدن دهانه رحم اندازه گیری می‌شود تا کودک شما از واژن عبور کند.

اتساع دهانه رحم بر حسب سانتی ‌تر اندازه‌گیری می‌شود و دهانه رحم شما باید از صفر تا 10 سانتی‌متر گشاد شود تا زایمان امکان‌پذیر شود. با نزدیک شدن به موعد مقرر، ممکن است دهانه رحم بدون اینکه متوجه شوید، شروع به گشاد شدن کند. پزشک یا ماما با انجام معاینه دهانه رحم قادر به تشخیص این مسئله هستند که در معاینات منظم شما اتفاق می‌افتد.


با 1 سانتی‌متر گشادی، دهانه رحم تقریباً به اندازه انگشت اشاره است. هنگامی که به 10 سانتی متر می‌رسد، با کمک انقباضات هنگام زایمان فعال، تقریباً به عرض یک نان شیرینی بزرگ خواهد بود.


علائم


علائمی که شما شروع به گشاد شدن می‌کنید به غیر از امتحان توسط یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی عبارتند از:


• پلاگین مخاط خود را از دست دهید. در دوران بارداری، دهانه رحم توسط یک شاخه ضخیم مخاطی مسدود می‌شود تا از ورود باکتری به رحم جلوگیری کند. در هنگام اتساع، این پلاگین شل می‌شود. ممکن است به صورت یک تکه یا به صورت ترشح مخاط غلیظ از واژن خارج شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، این نشان می‌دهد که دهانه رحم شروع به گشاد شدن می‌کند، اگرچه همه زنان متوجه آزاد شدن این پلاگین مخاط نمی‌شوند. 


• داشتن یک نمایش خونین. معمولاً همراه با پلاگین مخاط است و ممکن است در تمام مدت زایمان ادامه یابد و باعث ایجاد رنگ صورتی، قرمز یا قهوه ای در مخاط شود. خون تازه و قرمز معمولاً با اتساع همراه نیست، بلکه عوارض جدی مانند جدا شدن جفت، یا جفت سرراهی همراه است. 


هشدار خونریزی


خون تازه و قرمز معمولاً با اتساع همراه نیست، بلکه عوارض جدی مانند: 


• قطع شدن جفت: هنگامی که جفت به طور جزئی یا کامل از دیواره رحم شما جدا می‌شود.


• جفت سرراهی: وقتی جفت در رحم کمی می‌چسبد، تمام یا بخشی از دهانه رحم را می‌پوشاند.


اگر مدت زیادی قبل از موعد مقرر خونریزی شدید یا علائم خون مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: verywellhealth

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو