مواد غذایی مناسب برای پیشگیری از سفید شدن موها
3 خرداد 1400 ساعت: 13:3



همه ما در طول زمان به مرور پیر می‌شویم و موهایمان نیز سفید می‌شوند. اگر نمی‌توان زمان را متوقف کرد اما می‌توان سرعت سفید شدن موها را کند کرد. درست است که برای موارد ژنتیکی کار زیادی از دستتان برنمی‌آید اما بهتر است بدانید که رژیم غذایی تاثیر زیادی روی سفید شدن موها دارد. 

خوشبختانه برخی مواد غذایی رویش موهای سفید را به تاخیر می‌اندازد. این مواد غذایی سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های مختلفی هستند که بدن را تقویت می‌کنند. در ادامه این مواد غذایی را معرفی کرده و توصیه می‌کنیم تا می‌توانید از آنها مصرف کنید.

 

ماهی آزاد


ماهی آزاد منبع خوب ویتامین Dاست که نقش مهمی در رنگدانه‌سازی موها دارد. به این ترتیب، با مصرف ماهی آزاد نه‌تنها ویتامینD به بدن‌تان می‌رسانید بلکه مواد مغذی دیگری مانند پروتئین‌ها و امگا3 زیادی نیز جذب بدنتان می‌کنید که باعث تقویت موها و پوست می‌شوند.

 

مواد غذایی تخمیری


مواد غذایی تخمیری مانند «کیمچی» یا شوکروت )کلم ترش( حاوی پروبیوتیک‌هایی هستند که سلامت روده‌ها را تضمین می‌کنند و برای موها مفیدند. چون باکتری‌های روده، بیوتین )ویتامین(B  تولید می‌کنند.


کیمچی نوعی خوراکی تخمیرشده و سنتی کره‌ای است که از سبزیجات و ادویه‌های گوناگون از جمله کاهوی چینی، ترب سفید و فلفل قرمز تهیه می‌شود. 

 

کلم ترش یا شوکروت نیز یک خوراک فرانسوی است که از کلم تهیه می‌شود. با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید دستور دقیق تهیه این خوراکی‌ها را به‌دست آورده و آنها را تهیه کنید. 

 

یادتان باشد که گنجاندن مواد غذایی تخمیری در رژیم غذایی‌ باعث می‌شود که رنگ موهایتان به مدت طولانی حفظ شود، چون کمبود بیوتین باعث تغییر رنگ و کاهش مقاومت موها می‌شود.

 

شکلات سیاه


شکلات سیاه سرشار از مس و آهن است که این دو عنصر مغذی تاثیر زیادی در پیشگیری از سفید شدن زودهنگام موها دارند. نتایج پژوهش‌های علمی نشان می‌دهند که بین کمبود فریتین و سفید شدن زودهنگام موها ارتباط وجود دارد. 

 

با وجود اینکه کمبود مس در بدن به ندرت اتفاق می‌افتد اما این ماده نیز مسئول تولید ملانین است. با گذشت عمر و بالارفتن سن، میزان ملانین کاهش می‌یابد و مصرف شکلات سیاه می‌تواند میزان مس بدن را بالا نگهدارد.

 

تخم‌مرغ


برخی افراد به‌خصوص ورزشکاران ترجیح می‌دهند صرفا سفیده تخم‌مرغ بخورند چون سرشار از پروتئین‌های باکیفیت است. اما اگر به بهبود وضعیت موهایتان فکر می‌کنید لازم است که زرده آن را نیز میل کنید. 

 

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند میزان ویتامین 12 B افرادی که موهایشان پیش از موعد سفید شده پایین بوده است؛ ویتامینی که در تخم‌مرغ به وفور وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود که سفیده تخم‌مرغ را به‌عنوان میان‌وعده یا صبحانه میل کنید و اگر گیاه‌خوار هستید حتما مکمل ویتامین 12 B مصرف کنید.

 

نارنگی

 

انواع مختلف نارنگی سرشار از ویتامین Cاست که نقش بسیار مهمی در رشد و افزایش پروتئین کلاژن دارد. کلاژن بافتی است که بخش وسیعی از بدن از جمله موها را می‌سازد. خوشبختانه نارنگی یکی از بهترین میوه‌هایی است که شما به هدف کلاژن‌سازی می‌رساند. شما می‌توانید در فصل زمستان به وفور از این میوه میل کنید و همچنین می‌توانید از آن در تهیه دسرها و سالادهای میوه استفاده کنید.

 

ترجمه: فاطمه مهدی‌پور

منبع: rougeframboise


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو