علائم نشان‌دهنده و شگفت‌انگیز کم‌تحرکی
2 خرداد 1400 ساعت: 19:3



کم‌تحرکی علائمی دارد که شاید هرگز به آن فکر نکرده‌ باشید.
از جمله علائم می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 یبوست ایجاد می‌شود

وقتی که تحرک شما بیشتر باشد، روده بزرگ هم بیشتر حرکت می‌کند و درنتیجه به طور منظم و براحتی،‌ مدفوع دفع می‌شود. عضلات سالم شکم و دیافراگم نیز عامل اصلی انتقال موائد زائد از راه دستگاه گوارش هستند. ورزش مداوم می‌تواند کمک کند تا بدن خصوصاً با افزایش سن منظم بماند.

مفاصل‌ سفت می‌شود

در برخی موارد مفاصل حساس و گردان می‌توانند نشانه‌ای از بیماری‌های التهابی مانند آرتروز یا بیماری‌های خودایمنی باشند اما در صورت عدم تحرک کافی مفاصل سفت می‌شوند. پس مفاصل را به حرکت بیاندازید تا قفل نشده و موجب درد نشوند. ‌

همیشه تنگی‌نفس دارید

اگر عضلات تحرک نداشته باشند، دقیقا مانند عضله دوسر بازو، ضعیف می‌شوند. اگر به طور منظم عضلاتی که به ریه‌ها کمک می‌کنند را به کار نیندازید تا هنگام تنفس هوا وارد و خارج شود، نیروی خود را از دست خواهند داد. هرچه فعالیت کمتری داشته باشید، حتی در انجام کارهای روزمره نیز بیشتر دچار تنگی‌نفس می‌شوید.

 اگر بداخلاق هستید

کم تحرکی، بیشتر به سلامت جسمانی بدن آسیب می‌رساند. همچنین می‌تواند اضطراب و افسردگی را نیز افزایش دهد. به طور منظم خون را از قلب پمپاژ  کنید. ورزش‌های متناسب قلب مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا یا دویدن موجب تقویت و افزایش روحیه و حتی موجب افزایش عزت‌نفس می‌شوند.

 همواره انرژی کمی دارید

آیا بیشتر اوقات احساس بی‌حالی و خستگی می‌کنید؟ انجام دادن ورزش کمک می‌کند تا اکسیژن و مواد‌مغذی به بافت‌ها برسد. اگر بیشتر وقت خود را در حالت نشسته هستید، به همین اندازه سوخت مورد نیاز برای ادامه کار خود را دریافت نخواهید کرد.

 متابولیسم بدن کند می‌شود

افرادی که سرعت متابولیسم ببشتری دارند ممکن است صرفاً بیشتر حرکت کنند؛ حتی اگر این حرکت ثابت نباشد. هرچه فعالیت بیشتری داشته باشید، هر بار که حرکت می‌کنید، کالری بیشتری را می‌سوزانید.

 دچار بی‌خوابی می‌شوید 

اگر شب‌ها از گوسفند شمردن خسته شده اید، زودتر از خواب بیدار شوید و در طول روز تحرک داشته باشید. وقتی به طور منظم یک تمرین ورزشی را انجام می‌دهید، زودتر به خواب رفته و پس از آن راحت‌تر به خواب عمیق‌ می‌روید.

 فراموشکار می‌شوید

ورزش منظم موجب می‌شود تا بدن مواد‌‌ شیمیایی بیشتری به نام فاکتور رشد تولید کند. همچنین  تولید رگ‌های خونی را در مغز تقویت می‌کند. هرچه خون بیشتری به مغز برسد، بهتر می توانید فکر کنید، به خاطر بیاورید و تصمیم‌گیری کنید.

 فشارخون افزایش می‌یابد

اگر بیشتر وقت خود را صرف نشستن می‌کنید، خطر بیماری قلبی افزایش می‌یابد. علت آن تا حدی این است که احتمالاً فشار‌خون بالا، عامل بزرگ خطر مشکلات قلبی مانند بیماری عروق کرونر و حمله‌قلبی است.

 اگر مبتلا به پیش‌دیابت هستید

وقتی فعالیت بدنی بخشی منظم از زندگی باشد، بدن ما راحت‌تر می‌تواند قندخون را کنترل کند. سطح پایدار قندخون،بدن را از منطقه خطر دیابت نوع 2 دور می‌کند.

 کمردرد ایجاد می‌شود

وقتی عضلات اصلی بدن بدلیل عدم استفاده ضعیف می‌شوند، دیگر نمی‌تواند مثل قبل از کمر محافظت کنند و موجب می‌شود تا عضلات کمر در انجام حرکات روزمره مانند ایستادن یا توقف کردن نتواند راحت حرکت کند. پیلاتس، یوگا و سایر ورزش‌هایی که از حرکات کششی استفاده می‌کنند، برای داشتن کمری قوی‌تر مفید هستند.

 دائماً می‌خواهید چیزی بخورید

به نظر می‌رسد اگر بیشتر ورزش کنید، بیشتر گرسنه می‌شوید اما معمولاً عکس این قضیه صادق است. ورزش‌های هوازی مانند دوچرخه سواری، شنا، پیاده‌روی و دویدن در واقع می‌توانند اشتها را کاهش دهند؛ زیرا موجب تغییر برخی از هورمون‌های گرسنگی در بدن می‌شوند.

 بیشتر مریض می‌شوید

مطالعات نشان می‌دهد که هرچه میزان فعالیت متوسط ​افراد بیشتر باشد، احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا سایر میکروب‌ها کاهش می‌یابد. وقتی ورزش را به یک عادت تبدیل می‌کنید، سیستم ایمنی بدن نیز قویتر می‌شود.

مترجم مهتا زمانی‌نیک 
منبع webMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو