درمان پوست‌های چرب
31 اردیبهشت 1400 ساعت: 08:2



پوست هنگامی چرب می‌شود که غدد بیش از حد سبوم تولید کند و منجر به سطح پوست چرب، مسدود شدن منافذ و ایجاد آکنه شود.
همه پوست‌ها چربی تولید می‌کنند. غدد چربی سبوم تولید می‌کند؛ ماده‌ای روغنی یا مومی که پوست و مو را مرطوب نگه می‌دارد و از آن محافظت می‌کند. پوست هنگامی چرب می‌شود که غدد بیش از حد سبوم تولید کند و منجر به سطح پوست چرب، مسدود شدن منافذ و ایجاد آکنه شود.

 پوست چرب کاملا طبیعی است. در مراقبت از پوست چرب باید موارد زیادی را به خاطر داشته باشید اما در بیشتر موارد می‌توان چربی آن را در خانه با داروهای بدون نسخه و با مراقبت مناسب از پوست کنترل کرد.

 روش‌های درمانی پوست چرب

 در مورد پوست‌های چرب مراقبت از پوست چرب، از چند اصل اساسی تشکیل شده است. شما باید از مصرف برخی مواد اجتناب کنید و از برخی مواد استفاده کنید و از یک رژیم روزانه متناسب با نوع پوست خود پیروی کنید.

 شستشوی منظم پوست

 برای مراقبت از پوست چرب، باید چربی اضافی آن را پاک کنید. باید صورت خود را صبح‌ها، شب‌ها و بعد از ورزش بشویید. مراقب باشید از پاک‌کننده‌های بیش از حد قوی که باعث تحریک پوست و تحریک تولید چربی می‌شوند، خودداری کنید. به جای آن از یک محلول شستشوی ملایم و کف‌کننده استفاده کنید. به همین دلیل، نباید صورت خود را زیاد شستشو دهید.

 پاک‌کننده‌ها نباید کمدوژن (آکنه‌زا)، تحریک‌کننده و ضد حساسیت باشد. همچنین باید به راحتی شسته شود. ژل‌ها یا محلول‌های شستشو بیشتر از شستشو با کرم یا روغن برای پوست‌های چرب موثرند.

 هر چند روز یکبار از لایه‌بردار  استفاده کنید

 از استفاده از لایه‌بردار غافل نشوید. در هفته‌ چند بار از محلول شستشوی ملایم و لایه‌بردار استفاده کنید. با این کار پوست شما از شر سلول‌های مرده که سبوم تولید می‌کند، نجات می‌یابد. هنگامی که سبوم در سلول‌های مرده پوست می‌ماند، ممکن است آکنه ایجاد کند.

 مرطوب‌کننده‌ها

پوست چرب نیز به مرطوب‌کننده نیاز دارد، خصوصاً اگر از محصولاتی استفاده می‌کنید که برای پاک کردن چربی از پوست به کار می‌رود. چیزی سبک و غیر کمدوژنیک انتخاب کنید که منافذ پوست را مسدود نکند. صبح‌ها می‌توانید از مرطوب کننده استفاده نکرده و به جای آن ضد‌آفتاب بزنید.

 لکه موجود در پوست

برای جلوگیری از تجمع و کنترل درخشش پوست، در طول روز از کاغذهای جذب کننده چربی استفاده کنید. این محصول را می‌توانید در بیشتر فروشگاه‌های بزرگ و برخی مراکز بهداشتی کوچکتر پیدا کنید. بطور ثابت، کاغذ را روی صورت نگه دارید، تا  چربی پوست پخش نشده و راحت جذب شود.

 قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید

به دنبال استفاده از مواد آرایشی غیر کمدوژنیک باشید که منافذ پوست را مسدود نکند و مطمئن شوید که قبل از خواب همه آرایش صورتتان را پاک کرده‌اید.

 از محصولی موثرتر استفاده کنید

محصولی که نیازی به ماساژ و تحریک صورت نداشته باشد. ثابت شده است که پاک‌کننده‌های اخیر آرایشی میسلارواتر در حذف و پاک کردن چربی موثر‌ثر هستند. اگر آنها به تنهایی موثر نباشند، می‌توانند چربی را از روی پوست چرب‌ پاک کنند. روغنی که توسط  پاک‌کننده آرایش بر پایه روغن روی پوست باقی می‌ماند، پس مراقب باشید.

 اجتناب از برخی مواد تشکیل دهنده 

محصولات مراقبت از پوست و مو را می‌توانید با قیمت‌های متفاوت‌ پیدا کنید. به جای تکیه بر شناخت برند، به برچسب و مواد تشکیل‌دهنده آن توجه کنید. مواد زیر مسدود می شوند.

 کره کاکائویی
روغن نارگیل
 ژله ورقی
سیلیکون

 همچنین از محصولات حاوی الکل باید خودداری شود زیرا تمایل به تحریک پوست دارند.

 محصولات مناسب را انتخاب کنید

 به دنبال لیست مواد تشکیل‌ دهنده‌ای باشید که حاوی موادی با قابلیت پاک‌کنندگی بالا و حاوی روغن هستند. مواد زیر در آزمایشات بالینی موفق به کاهش روغن شده‌اند:

 لیکوچالکون A ، یک محلول استخراج شده از ریشه شیرین بیان است، ممکن است برای محافظت از آکنه و مدیریت پوست چرب مفید باشد. همچنین ثابت شده است که ماسک‌های سفالی صورت به کنترل روغن اضافی کمک می‌کنند.


 هنگام استفاده از محصولات

 دستورالعمل روی برچسب را بخوانید. اگر محصول جدیدی را امتحان می‌کنید، برای اطمینان از اینکه پوست را تحریک نمی‌کند و شرایط را بدتر نمی‌کند، با کمبود آن کنار بگذارید.

 دست زدن به صورت

 سعی کنید در طول روز صورت خود را لمس نکنید. با این کار می توانید باکتری‌ها، آلودگی‌ها و چربی ‌بیشتری را به نواحی مستعد آکنه و سایر تحریکات منتقل کنید.

 چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم

 در حالی که بعید به نظر می‌رسد، پوست چرب منجر به عوارض جدی در سلامتی پوست می‌شود و می‌تواند موجب خجالت یا کاهش اعتماد به نفس در فرد شود. اگر داشتن پوست چرب نگران‌کننده است، باید از پزشک مراقبت‌های اولیه خود بخواهید یا به دنبال یک متخصص پوست باشید، به خصوص اگر روش‌های فوق نتوانند نتایج مطلوبی را به وجود آورند.

مترجم مهتا زمانی‌نیک 
 منبع webMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو