راه‌های پیشگیری از کم‌آبی بدن در روزهای گرم سال
29 اردیبهشت 1400 ساعت: 10:2



یکی از مشکلاتی که در روزهای گرم سال برای بسیاری از افراد اتفاق می‌افتد، ازدست‌دادن آب بدن در اثر تعریق زیاد و درنتیجه، کم‌آبی بدن است. کم‌آب شدن بدن می‌تواند باعث برهم خوردن تعادل آب و الکترولیت‌ها بشود و مشکلاتی مانند خستگی، بی‌حالی، افزایش تحریک‌پذیری عصبی، یبوست و کاهش میزان تمرکز را برای ما به همراه داشته باشد.

از این رو، در ادامه این مطلب با ساده‌ترین راه‌های پیشگیری از کم‌آب شدن بدن در این روزهای گرم سال، آشنا می‌شویم.

 

1. به محض اینکه احساس تشنگی کردید، جرعه‌ای آب بنوشید. هرگز اجازه ندهید تا کم‌آبی بدن‌تان به حدی برسد که دهان‌تان کاملا خشک بشود.

 

2. در روزهای گرم سال سعی کنید بیشتر از آب به‌جای نوشیدنی‌های دیگر استفاده کنید. هر نوع از نوشیدنی‌ها غیر از آب می‌توانند تعادل آب و الکترولیت‌های بدن را مختل کنند و علاوه بر فشار آوردن شدیدتر بر کلیه‌ها باعث کم‌آبی بدن شوند. 

 

3. سعی کنید در روزهای گرم‌تر سال حتما حجم بالایی از صیفی‌ها و سبزی‌ها را در کنار بشقاب غذای اصلی داشته باشید. مثلا بهتر است که همراه با صبحانه حتما یک عدد خیار و یک عدد گوجه‌فرنگی مصرف کنید. همراه با ناهار یک ظرف پُر از سبزی خوردن استفاده کنید و از خوردن سالاد کاهو یا سالاد کلم همراه با وعده شام غافل نشوید. سبزی‌ها و صیفی‌ها می‌توانند حجمی از آب مورد نیاز بدن را در روزهای گرم سال تامین کنند. 

 

4. سعی کنید که در روزهای گرم‌تر سال کمتر از نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه، انواع چای و نوشیدنی‌های گازدار استفاده کنید. این نوشیدنی‌های حاوی کافئین می‌توانند دفع ادرار از بدن را افزایش دهند و کم‌آبی بدن را به‌دنبال داشته باشند. 

 

5. یکی از راه‌های تشخیص سریع کم‌آبی بدن، پُررنگ شدن رنگ ادرار است. ادرار انسان باید در حالت عادی کاملا بی‌رنگ باشد. هرچقدر که رنگ ادرار به‌سمت زرد تیره‌تری برود یعنی بدن با کم‌آبی شدیدتری مواجه شده است. در چنین شرایطی توصیه می‌شود که حتما آب کافی مصرف کنید. 

 

6. سعی کنید که در روزهای گرم‌تر سال بیشتر از میوه‌های آبدار مانند هندوانه، طالبی، خربزه یا انواع ملون کمک بگیرید. این میوه‌های آبدار می‌توانند تا حدی آب ازدست‌رفته بدن در طول روز را تامین کنند. 

 

7. از دیگر میوه‌های مناسب برای تامین آب ازدست‌رفته بدن می‌توان به انواع توت اشاره کرد. توت‌ها علاوه بر تامین کردن بخشی از آب مورد نیاز بدن می‌توانند به شدت باعث تقویت سیستم دفاعی بدن شوند. 

 

8. اگر در روزهای گرم سال فعالیت ورزشی حرفه‌ای انجام می‌دهید، سعی کنید که در طول روز حداقل 8 تا 10 لیوان آب ساده بنوشید. کم‌آب شدن بدن می‌تواند باعث خستگی ورزشکاران، گرفتگی‌های عضلانی و حتی کاهش شدید نیروی مغزی شان شود. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: everydayhealth

فواید مصرف اسموتی‌ها در روزهای گرم کرونایی 

تاثیر خوردن میوه‌ها و سبزیجات در مقابله با استرس​​​
5 فایده عادت به خوردن هلو​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو