چگونه از ابتلا به بیماری‌های عفونی پیشگیری کنیم؟
29 اردیبهشت 1400 ساعت: 08:2



عفونت، به ورود و رشد و نمو میکروب‌ یا انگل در درون زخم یا اندامی از موجود زنده گفته می‌شود. میکروب‌ها از بدن میزبان برای منبع و محل رشد و نمو و تکثیر استفاده می‌کنند و اغلب موجب بیماری می‌شوند. عامل عفونت می‌تواند انگل، ویروس، پریون، باکتری، ویروئید و قارچ باشد.
بدن میزبان به‌طور طبیعی به وسیله سیستم ایمنی، شروع به مبارزه با عامل خارجی و عفونت‌زا می‌کند و در مراحل اولیه التهاب به همراه دارد.

خوراکی‌های مفید بخورید

شما برای مقابله با بیماری‌های عفونی به یک سیستم ایمنی قوی نیاز دارید. یک رژیم متعادل که دارای موادمغذی بیشتر و غذاهای فرآوری شده و گوشت قرمز کم باشد، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در بهترین حالت نگهدارد. عادات غذایی مناسب می‌تواند به حفظ وزن سالم کمک کند و همچنین به سلامت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند.

 خوب بخوابید

خواب باکیفیت به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. وقتی که می‌خوابید، بدن پروتئین‌هایی به نام سیتوکین تولید می‌کند که به  فرد در مبارزه با التهاب و بیماری کمک می‌کند. یک برنامه خواب منظم داشته باشید تا خوب بخوابید. خوابیدن بعد از واکسن نیز کمک می‌کند تا واکسن بهتر اثر کند.

 واکسن بزنید

واکسن‌ها در کنترل بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت A و B، فلج‌اطفال، اوریون، سرخک، سیاه‌سرفه و آنفولانزا نقش مهمی دارند. با پزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که خودتان و اعضای خانواده‌تان واکسن‌ها را زده باشید.

 سطوح را تمیز و ضدعفونی کنید

قسمت‌های شلوغ خانه مانند آشپزخانه و حمام را تمیز نگه دارید. به احتمال زیاد میکروب یا باکتری زیادی در آن وجود داشته باشد. پیشخوان آشپزخانه را ابتدا با آب و مایع شوینده تمیز کنید، سپس با دستمال‌های ضدعفونی کننده و غیر ضدباکتری تمیز کنید. این محصولات برای دست‌ها مفید است اما ویروس‌ها را از بین نمی‌برد. همیشه هنگام استفاده از مواد ضدعفونی کننده از دستکش استفاده کنید و پس از آن دست‌ها را خوب بشویید.

 دست‌هایتان را بشویید

میکروب‌ها صرفاً با لمس سطوح آلوده یا سطوحی که معمولا افراد دیگر لمس می‌کنند، مانند دستگیره‌های در، دستگیره‌های گاز و صفحات لمسی منتقل می‌شوند. میکروب‌ها به دست و سپس به صورت منتقل می‌شود. با شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون می‌توانید از این امر جلوگیری کنید. فقط دست‌های خود را به مایع آغشته کرده و برای  حدودا 20 ثانیه زیر آب گرم به هم ماساژ دهید، سپس با یک حوله تمیز خشک کنید یا بگذارید تا خشک شود.

 از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید

راه خوب مقابله با میکروب‌ها در صورت موجود نبودن آب و صابون است، به شرطی که حداقل ۶۰٪ الکل داشته باشد و حاوی متانول نداشته باشد که مضر است. اما استفاده از ضد عفونی کننده دست، جایگزین شستشوی دست‌ها نیست. اگر دست‌ها چرب باشد نیز به خوبی اثر نمی‌کند. مراقب باشید زیاد از ضد عفونی کننده استفاده نکنید. چون لایه‌ای روی دست‌ها ایجاد می‌کند که در واقع میکروب‌ها را جذب می‌کند.

 صورت خود را لمس نکنید

همه ما احتمالاً خیلی بیشتر از آنچه فکر می‌کنیم صورت خود را لمس می‌کنیم. مطالعه‌ای نشان داد که افراد هر ساعت به طور متوسط 23 بار صورت خود را لمس می‌کنند که می‌تواند منجر به ورود میکروب‌ها از طریق چشم، بینی یا دهان شود. همچنین یکی دیگر از راه‌های مهم آن، تمیز نگه‌داشتن دست‌هاست.

 مراقب لوازم شخصی باشید

با به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی، میکروب‌ها و بیماری‌ها را منتقل می‌کنید. بزرگترین مشکلات ناشی از به اشتراک گذاشتن اشیائی است که در آن بزاق( مانند مسواک، براق‌کننده لب) یا خون(مانند تیغ اصلاح، ناخن‌گیر) وجود دارد. اگر می‌خواهید غذای خود را با دیگری سهیم باشید، از قسمت دست‌نخورده ظرف یک لقمه بردارید و از ظروف شخصی خودتان استفاده کنید. ظروف نوشیدنی‌ را مشترک استفاده نکنید و هرکس از لوازم شخصی خودش استفاده کند و در این امر به طور جدی رعایت کنید.

 با احتیاط وعده‌غذایی‌تان را تهیه کنید

آشپزخانه میکروب‌های زیادی را در خود جای می‌دهد. همیشه قبل و بعد از تهیه غذا دست‌های خود را تمیز بشویید و میوه‌ و سبزیجات را درست بشویید. غذای خام را از غذای پخته جدا کنید، ظروف و تخته‌های برش غذای خام را جدا استفاده کنید و پیشخوان‌هایی را که موادغذایی خام می‌گذارید را تمیز نگه دارید.
هنگام پخت و پز، اطمینان حاصل کنید که تمام موادغذایی در دمای مناسب پخته شده باشد:
180 درجه برای مرغ 
145 درجه برای اکثر گوشت‌ها مانند کباب 
استیک ماهی باید پخته شود تا زمانی که کاملاً قابل خوردن باشد. 
بعد از غذا سریعا موادغذایی باقی مانده را داخل یخچال بگذارید.

 فاصله خود را حفظ کنید

فاصله فیزیکی باید حداقل یک مترونیم با افرادی باشد که در محیط بیرون با آنها برخورد می‌کنید. رعایت فاصله اجتماعی به ما کمک می‌کند تا از هر قطره‌ای که هنگام سرفه، عطسه یا صحبت کردن به بیرون تراوش می‌کند، دور شوید. اگر می‌دانید که عفونت‌هایی مانند ویروس کرونا یا آنفولانزا در محیط اطراف شما در حال شیوع است، پس بهتر است فعالیت‌های اجتماعی بیرون از خانه را در گروه‌های کوچک‌تر برگزار کنید تا مهمانان از نظر فیزیکی با هم فاصله داشته باشند.

 ماسک بزنید

برای مقابله با بیماری‌های مسری از طریق هوا مثل ویروس کرونا، هنگام حضور در جمع یا در نزدیک افراد غریبه، صورت خود را بپوشانید. ماسک ها بسیار موثر هستند اما اگر یکبار مصرف باشد، فقط یکبار می‌توان از آن استفاده کرد. ماسک‌های پارچه‌ای چند لایه تا ۷۰٪  مانع انتشار قطرات و بزاق می‌شوند و باید به طور مرتب شسته و دوباره استفاده شوند. اگر بعد از استفاده از ماسک، قسمت داخل آن را لمس کردید، حتماً دست‌های خود را بشویید.

 رابطه جنسی سالم داشته باشید

نداشتن رابطه جنسی تنها راه مطمئن برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مقاربتی است اما اگر از نظر جنسی فعال هستید، برای حفظ سلامت خود می‌توانید چند کار را انجام دهید. شما و همسرتان باید هر دو آزمایش خون بدهید تا مطمئن شوید که ایدز یا سایر بیماری‌های مقاربتی یا عفونت نیز نداشته باشید. فقط با همسرتان رابطه برقرار کنید. اگر با مشکلی مواجه هستید، حتماً از کاندوم استفاده کنید.

 مراقب حیوان خانگی خود باشید

گربه‌ها و سگ‌هایی که بیرون از خانه هستند می‌توانند کنه و بیماری‌هایی مانند آنسفالیت و بیماری لایم در بدن داشته باشند. برای اطمینان از سالم ماندن همه اعضای خانواده، از معاینات منظم دامپزشک استفاده کنید و واکسیناسیون را برای حیوان خود انجام دهید، ملحفه و جعبه آن را تمیز نگه دارید و اجازه ندهید غذای خام بخورند یا از جای آلوده آب بنوشند.

 از شر حشرات موذی خلاص شوید

جوندگان و حشرات می‌توانند میکروب‌های بیماری‌زا را منتقل کنند، بنابراین نظافت خانه برای حفظ سلامت خانواده مهم است.  حتماً موادغذایی و سطل‌های زباله سرپوشیده باشد، سوراخ‌ها یا شکاف‌های دیوار خانه را نیز مسدود کنید و هر جایی که علائمی از وجود حشرات موذی وجود داشت را ضدعفونی کنید. اگر مشکلی هست که به راحتی از عهده آن برنمی‌آیید، از سموم استفاده کنید.

مترجم مهتا زمانی‌نیک 
منبع webMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو