در وعده سحری، ماست بخورید!
19 اردیبهشت 1400 ساعت: 07:2



شاید این روزها که روزهای آخر ماه رمضان را سپری می‌کنیم، بعضی افراد با اُفت انرژی مواجه شده باشند. بسیاری از متخصصان تغذیه معتقدند که گاهی اوقات کمبود آب در بدن می‌تواند باعث اُفت انرژی و بی‌حالی در روزهای پایانی روزه‌داری شود. از این‌رو، بسیار ضروری است که در این روزهای پایانی ماه رمضان کمی بیشتر در انتخاب مواد غذایی مصرفی برای وعده سحری دقت کنید تا بتوانید آب مورد نیاز بدن تان را تامین کنید.

در ادامه این مطلب با بهترین مواد غذایی تامین‌کننده آب بدن در طول روز، برای وعده سحری آشنا می‌شویم. این مواد غذایی عبارتند از:

 

1. همراه با وعده سحری ماست بخورید 

انواع ماست کم‌چرب یا بدون چربی، علاوه بر تامین کلسیم، پروتئین، ید و ویتامین‌های گروه Bمی‌توانند تامین‌کننده آب مورد نیاز بدن در طول روز باشند. به این منظور توصیه می‌شود که حتما در این روزهای پایانی ماه رمضان همراه با وعده سحری یک پیاله بزرگ ماست کم‌چرب یا بدون چربی مصرف کنید. اگر بتوانید یک عدد خیار یا یک عدد کدوی سبز خام را در ماست رنده کنید و مقداری شوید خشک یا نعناع خشک هم به آن بیفزایید، فیبر غذایی بیشتری از یک پیاله ماست دریافت خواهید کرد و خطر کم‌آبی را در بدن تا حدود زیادی کاهش خواهد داد. 

 

2. غلات سبوس‌دار را فراموش نکنید 

اگر تا به امروز عادت داشته‌اید که برای وعده سحری از برنج یا نان‌های سفید استفاده کنید، بهتر است این چند روز پایانی ماه رمضان را با خوردن غلات سبوس‌دار برای وعده سحری سپری کنید. غلات سبوس‌دار مانند جو پرک،‌ جو دوسر، نان‌های سبوس‌دار یا برنج قهوه‌ای حجم بالایی از فیبر غذایی را در خود جای داده‌اند و علاوه بر تامین ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن می‌توانند باعث پیشگیری از کم‌آبی بدن در طول روزهای روزه‌داری شوند. علاوه بر این، فیبر فراوان موجود در غلات سبوس‌دار باعث می‌شود که شما برای مدت‌زمان طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید و درنتیجه در طول روز کمتر دچار بی‌حالی یا خستگی شوید. ترکیب‌های غذایی مختلفی مانند جو پرک برشته، شیر، عسل و یک نوع میوه مانند موز یا انگور همراه با مقداری از مغزها یا دانه‌های خام می‌توانند یک ترکیب بسیار مغذی و سالم برای وعده سحری باشند تا هم جلوی کم‌آبی بدن را بگیرند و هم باعث ایجاد حس سیری مطلوب در طول روز شوند. 

 

3. استفاده از سبزی‌ها و صیفی‌ها را پشت گوش نیندازید 

صیفی‌هایی مانند خیار، گوجه‌فرنگی، هویج نیم‌پز یا بخارپز در کنار انواع سبزی خوردن، انواع کاهو یا انواع کلم می‌توانند با مقداری آب‌لیموی تازه ترکیب و در کنار وعده غذایی سحری مصرف شوند. سبز‌ی‌ها و صیفی‌ها، علاوه بر داشتن ویتامین‌ها و املاح فراوان، می‌توانند تامین‌کننده آب مورد نیاز بدن در طول روزهای روزه‌داری هم باشند. اگر بتوانید مقداری روغن زیتون، مغزها یا دانه‌های خام و کمی هم ماده پروتئینی مانند سینه مرغ گریل‌شده را همراه با سبزی‌ها و صیفی‌ها مصرف کنید، یک وعده سحری مناسب، مغذی و انرژی‌بخش برای روزهای پایانی ماه رمضان خواهید داشت. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:nutrition

 7 فایده بی‌نظیر آب هویج

فواید مصرف سوپ در وعده افطار​​​
چرا باید در ماه رمضان خرما بخوریم؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو