فواید مصرف سوپ در وعده افطار
17 اردیبهشت 1400 ساعت: 22:2



سوپ یکی از رایج‌ترین خوراکی‌های وعده افطار در میان روزه‌داران است. یک پیاله سوپ رقیق و گرم می‌تواند دستگاه گوارش را برای پذیرش مواد غذایی بعد از ساعات طولانی آماده کند و با منعطف کردن دستگاه گوارش و روده‌ها جلوی ابتلا به یبوست را بگیرد.

در ادامه این مطلب، از مهم‌ترین فواید مصرف سوپ در وعده افطار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

 

1. پیشگیری از پُرخوری 

متاسفانه بعضی از روزه‌داران به‌دلیل پُرخوری در وعده افطار دچار برخی از عارضه‌های گوارشی مانند دل‌درد، سوء هاضمه یا ریفلاکس می‌شوند. مصرف یک پیاله سوپ رقیق و گرم می‌تواند فیبر غذایی مناسبی به بدن برساند و با پُر کردن حجم قابل‌قبولی از معده باعث پیشگیری از پُرخوری، خصوصا پیشگیری از خوردن غذاهای سنگین در وعده افطار شود. به این ترتیب، علاوه بر کاهش پیدا کردن مشکلات گوارشی با استفاده از این غذای ساده، امکان ابتلا به اضافه‌وزن در افراد روزه‌دار هم کاهش پیدا می کند. 

 

2. دریافت ریزمغذی‌های کافی 

معمولا انواع سوپ از یک یا دو نوع صیفی، چند نوع سبزی، مقداری غلات یا حبوبات، عصاره گوشت یا مرغ و مقداری از گوشت قرمز یا مرغ تشکیل شده‌اند. بنابراین، سوپ‌های مختلف می‌توانند تامین‌کننده ویتامین‌ها، املاح و فیبر غذایی مورد نیاز بدن روزه‌داران باشند. به‌علاوه، سوپ‌های حاوی عصاره گوشت یا مرغ و یا سوپ‌های حاوی گوشت قرمز و سفید، حجم قابل‌قبولی از پروتئین و چربی را به‌عنوان سوخت برای بدن تامین می‌کنند و می‌توانند انرژی ازدست‌رفته روزانه را بازگردانند. 

 

3. پیشگیری از کم‌آب شدن بدن 

از آنجایی که انواع سوپ، مخصوصا سوپ‌های رقیق، حاوی سبزی‌ها و صیفی‌ها و آب فراوانی هستند، بنابراین مصرف آنها در وعده افطار می‌تواند آب ازدست‌رفته بدن در بدن روزه‌داران را تامین کند و باعث پیشگیری از کم‌آبی در بدن آنان و پیشگیری از اُفت انرژی آنها شود. البته به یاد داشته باشید که بهتر است سوپ‌های مصرفی در وعده افطار کاملا رقیق و سرشار از سبزی‌ها یا صیفی‌های مختلف باشند. بنابراین، بهتر است در سوپ‌های افطاری از حجم کمتری از غلات یا حبوبات استفاده کنید. 

 

بهترین سوپ‌ها برای وعده افطار کدامند؟

در میان سوپ‌های مختلف می‌توان از سوپ گوجه‌فرنگی، سوپ مرغ و سوپ‌های حاوی عصاره گوشت به‌عنوان بهترین سوپ‌ها برای وعده افطار نام برد. این سوپ‌ها به‌دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان می‌توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن روزه‌داران شوند. سوپ گوجه‌فرنگی از ترکیب پوره گوجه‌فرنگی، جو پرک،‌ آب مرغ و جعفری تهیه می‌شود. سوپ مرغ را هم می‌توان با ترکیب گوشت مرغ، آب مرغ، مقداری رشته فرنگی یا نودل، هویج، گشنیز و جعفری تهیه کرد. برای تهیه سوپ مرغ هم می‌توان از پوره گوجه‌فرنگی یا رب گوجه‌فرنگی خانگی کمک گرفت. برای تهیه سوپ‌های برپایه آب گوشت هم می‌توان از جو پرک یا جو درسته، ‌پیاز داغ، هویج، جعفری و کمی شیر استفاده کرد. این سوپ‌ها می‌توانند تامین‌کننده ریزمغذی‌های مختلف مورد نیاز برای بدن روزه‌داران باشند و به‌تنهایی برای یک وعده افطار آنها غذای کاملی فراهم سازند. 


ترجمه: ندا احمدلو

منبع: healthline

 سالم‌ترین نان ها کدامند؟

چرا باید در ماه رمضان خرما بخوریم؟​​​
بهترین خوراکی‌ها برای مقابله با خستگی در قرنطینه خانگی​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو