هشدار دکتر جلال الدین میرزای رزاز، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور و انجمن تغذیه ایران
تبلیغات ناسالم تلویزیونی، زیر سایه کرونا
19 فروردین 1399 ساعت: 08:1



متاسفانه در تعطیلات نوروز و قرنطینه خانگی شاهد تبلیغاتی در صدا و سیما بودیم که سلامت محور نبودند. صدا و سیما در ماه های اخیر به دلیل شرایط اقتصادی اش به جای سفارش آگهی، در فروش برخی از کارخانه ها مشارکت دارد، به گونه ای که درصدی از فروش برخی از کارخانه های مواد غذایی مختص صدا و سیماست.
چندین دهه است که وزارت بهداشت با صدا و سیما در خصوص تبلیغات تلویزیونی چالش دارد. با اینکه در رسانه ملی، شورای سیاست گذاری سلامت وجود دارد اما از آنجایی که صدا و سیما گرفتار مسائل مالی است و ده ها کانال شبانه روزی فعال ایجاد کرده که هزینه دارند، از این طریق درآمد کسب می کند که البته خیانت به سلامت جامعه است.

تبلیغات گسترده تلویزیونی از آن دسته اتفاقاتی است که در حال حاضر تبعاتش مشخص نمی شود ولی در دهه های آینده بر سلامت میلیون ها کودک تاثیر می گذارد و سبک زندگی آنها را تغییر می دهد و قطعا مشکلات سلامت فراوانی برای مردم ایجاد خواهد کرد. بیماری های غیرواگیر نیز معضل سلامت جامعه ما هستند؛ دیابت، فشارخون، چاقی، بیماری های قلبی و عروقی و انواع سرطان ها. بر اساس مستندات و مقالات علمی در کل دنیا ثابت شده که اگر سبک زندگی اصلاح شود، ۶۵ درصد از شیوع این بیماری‌ها کاهش پیدا می‌کند و در این سبک زندگی، تغذیه نقش محوری دارد به طور که با رعایت اصول تغذیه ای حدود ۶۰ درصد می توانیم از بار بیماری ها، طی یکی دو دهه آینده کم کنیم یعنی هزاران میلیارد هزینه ای که صرفه جویی خواهد شد. تصور کنید که یک پدر در سن ۴۵ سالگی سکته کند و از دنیا برود، چه خسارت معنوی به خانواده او به ویژه فرزندانش وارد می شود که جبران ناپذیر هم هست.

البته اتفاق بدتری که در مورد تبلیغات تلویزیونی افتاده، استفاده از چهره های محبوب و شناخته شده مثل هنرپیشه ها در تبلیغات تلویزیونی است در حالی که پیش از این، چنین عملکردی ممنوع بود. حتی در گذشته، استفاده از صدای این افراد در تبلیغات ممنوع بود ولی فعلا این کار نیز انجام می شود و به نظر می رسد که اثرگذاری خوبی هم دارد. البته اشکالی ندارد، اگر از افراد مشهور در تبلیغات سلامت محور استفاده شود. به طور مثال، مردم را تشویق به خوردن شیر کنند اما نه آنکه به این شکل هر کالایی تبلیغ شود.

ما طرح بزرگی را به نام کمپین تغذیه سالم، ۴ ماه قبل از شیوع کرونا در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور شروع کرده بودیم، این کمپین قرار بود در همه ابعاد ورود پیدا کند و اثرگذاری داشته باشد تا به کمک آن سواد تغذیه ای مردم را بالا ببریم و علاوه بر مردم، برای مسئولین در صنایع و حتی وزارت بهداشت هم برنامه هایی در جهت آگاه سازی برای اهمیت نقش تغذیه داشتیم. در مجموع بحث تبلیغات تلویزیونی، برنامه دراز مدت، محکم و با ضمانت اجرایی می طلبد و باید اهمیت و پیامدهای چنین تبلیغاتی را برای صدا و سیما روشن کرد.

نویسنده: مهدیه آقازمانی
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو