عواملی که به تخلیه ادرار آسیب می‌رساند
14 اردیبهشت 1400 ساعت: 16:2



بیماری‌های گوناگونی ممکن است تخلیله ادرار را در شما دردناک و مشکل کنند.
از جمله مهمترین این بیماری‌ها می‌توان به این موارد اشاره کردک

عفونت ادراری

این مشکل معمولاً به این معنی است که نوعی ویروس یا باکتری، مثانه یا مجرای ادرار؛ لوله‌ای که ادرار از آن خارج می‌شود را آلوده کند. ممکن است دائماً احساس کنید که باید ادرار را تخلیه کنید و یا اینکه هنگام ادرار، احساس سوزش یا بوی بد کنید. ادرار همچنین ممکن است کدر، قرمز، صورتی روشن یا قهوه‌ای به نظر برسد. پزشک می‌تواند آزمایش ادرار را از نظر وجود باکتری توصیه کند و ممکن است برای از بین بردن عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

عفونت کلیه 

در برخی مواقع، عفونت‌های مثانه به کلیه‌ها سرایت می‌کند که خطرناک‌تر است. و ممکن است بعد از جراحی به عفونت کلیه منجر شود یا فرد میتلا احساس تب، لرز، حالت تهوع، استفراغ و یا ادرار تیره، کدر، خونی یا بدبو داشته باشد. احتمالاً پزشک برای درمان آن آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند اما می‌توانید از ابتلا به آن پیشگیری کنید: آب فراوان بنوشید، سعی کنید بعد از رابطه جنسی و در مواقع ضروری ادرار کنید.

 سندرم مثانه دردناک

به این بیماری، سیستیت بینابینی یا بیماری مزمن مثانه نیز گفته می شود و به این معنی است که دیواره‌ مثانه تحریک می‌شود. مثانه، متورم و حساس ‌شده و ممکن است به شکم و لگن آسیب برساند. ممکن است لازم باشد تا فرد زیاد ادرار کند اما هر بار فقط کمی ادرار خارج می‌شود. درد یا سوزش در ناحیه زیر شکم یا در اندام تناسلی ممکن است بعد از ادرار ادامه یابد اما هنگام ادرار کردن یا رابطه جنسی بدتر می‌شود. هیچ درمانی وجود ندارد اما رژیم‌‌غذایی، ورزش، دارو، جراحی و فیزیوتراپی نیز می‌تواند آن را درمان کند.

 سنگ کلیه 

وقتی بیش از حد مواد معدنی و معمولاً کلسیم در بدن جمع شود، تشکیل سن کلیه می‌دهد. سنگ‌ها از کلیه‌ها تا مثانه و یا لوله‌ای که این دو را به هم متصل می‌کنند، شروع به رشد می‌کنند. اگر سنگ آنقدر بزرگ شود که جلوی جریان ادرار را بگیرد، واقعاً می‌تواند آسیب‌زا باشد. درد آن به کمر و بین لگن و دنده‌ها سرایت می‌کند. سنگ‌های کوچکتر به خودی خود جابجا می‌شوند اما برای خلاص شدن از شر سنگ های بزرگتر ممکن است به جراحی نیاز باشد.

 عفونت قارچی

در زمانی اتفاق می‌افتد که بدن بیش از حد دارای نوعی قارچ به نام کاندیدا باشد. اگر خانم باشند، ممکن است در اطراف واژن خود دچار خارش و سوزش کنند، در هنگام ادرار یا رابطه جنسی، احساس درد کنند و متوجه ترشحات سفید غلیظ شوند. در آقایان، عفونت‌های قارچی می‌تواند سر آلت تناسلی را ملتهب کرده و موجب درد، تحریک و ترشحات سفید شود. درمان آن آسان ولی مهم است. داروهای بدون نسخه معمولاً موثر هستند اما ابتدا باید به پزشک مراجعه شود.

 عفونت کلامیدیا

 یک بیماری مقاربتی باکتریایی است که از رابطه جنسی با فرد آلوده ایجاد می‌شود. اگرچه اکثر افراد هیچ‌گونه علامتی ندارند اما می‌تواند موجب سوزش در هنگام ادرار و خروج ترشحات واژن یا آلت تناسلی مرد شود. زنان ممکن است رابطه جنسی را دردناک بدانند و مردان نیز گاهی در بیضه‌های خود احساس درد می‌کنند. در صورت مشاهده علائم کلامیدیا، به پزشک مراجعه کنید. آنها یک دوره آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند تا عفونت موجب ایجاد سایر مشکلات جدی برای سلامتی نشود.

 پروستات

 یک غده کوچک نزدیک مثانه مرد است که متورم و حساس می‌شود. ممکن است دردناک باشد و خروج ادرار را دشوار کند. همچنین مدفوع یا ادرار، خونی و کدر می‌شود و در کشاله ران و زیر شکم، درد احساس می‌شود. عامل آن اغلب باکتری‌ها هستند و آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند عفونت را درمان کنند اما زخم ناشی از جراحی یا به خصوص آسیب به اعصاب موجود در این ناحیه نیز می‌تواند موجب ایجاد پروستات شود.

 خشکی واژن

 این عارضه می‌تواند در هنگام یائسگی برای زنان اتفاق بیفتد. بافت‌ واژن به آرامی شروع به جمع شدن و نازک شدن می‌کند زیرا بدن دارای استروژن کمتری می‌شود. در هنگام ادرار، رابطه جنسی دردناک، خارش، سوزش، خشکی، ترشح و خونریزی درد احساس می‌شود. درمان با جایگزینی هورمون می‌تواند موجب بازیابی نیرو، قابلیت ارتجاعی و رطوبت در واژن شود. همچنین لوسیون‌ها، روغن‌ها و روان‌کننده‌هایی هستند که اغلب موجب رابطه جنسی راحت‌تر می‌شوند.

 پارگی واژن

زایمان علت اصلی آن است اما رابطه جنسی یا آسیب ناشی از ضربه با چیزی مانند صندلی و زین دوچرخه نیز می‌تواند عامل آن باشد. بریدگی‌های عمیق به بخیه نیاز دارند اما بریدگی‌های سطحی ظرف چند هفته به خودی خود بهبود می‌یابند. ممکن است در این ناحیه، خون مشاهده شود و به هنگام ادرار، سوزش ایجاد شود یا تیر بکشد. اگر بسیار دردناک باشد، موجب خونریزی یا نشانه عفونت است.( در مواقع ترشحات غیرطبیعی، تب، احساس سرگیجه یا ضعف)، داروهای مسکن و تمام نیاز فرد ممکن است نشستن در وان حمام  باشد.

 تنگی مجرای ادرار

عفونت، تورم یا آسیب به مجرای ادراری، لوله‌ای که ادرار را خارج می‌کند، ممکن است اتفاق بیفتد، موجب ایجاد بافت اسکار می‌‌شود و جریان ادرار را مسدود یا کند ‌می‌کند و به این ناحیه آسیب می‌رساند. همچنین ممکن است ادرار تیره، درد در زیر شکم، مشکل کنترل مثانه و عفونت ادراری ایجاد شود. پزشک می‌تواند با کشیدن مجرای ادرار، این مجرا را باز کند یا با جراحی آن را درمان کند.

 شستشوی واژن

 برخی از زنان این کار را برای تمیز کردن واژن خود انجام می‌دهند. برای شستشو، آب را غالباً با سرکه، نمک یا جوش‌شیرین مخلوط کرده و وارد ناحیه واژن می‌کنند. پزشکان می‌گویند این ایده خوب نیست و تعادل طبیعی باکتری‌ها را بر هم می‌زند و می‌تواند منجر به عفونت‌های بیشتر شده و تخلیه ادرار را دردناک کند. همچنین ممکن است بارداری را دشوارتر کند یا باعث ایجاد مشکلاتی در دوران بارداری شود. هنگامی که رابطه جنسی برقرار می‌شود، ایجاد مانع یا موجب جلوگیری از بارداری نخواهد بود.

 درمان سرطان 

شیمی‌درمانی یا پرتو اشعه در زیر شکم می‌تواند مثانه را ملتهب کرده و موجب آسیب به خروج ادرار شود. ممکن است تا چند هفته پس از شروع درمان متوجه آن شوید و یا اینکه تا چند هفته پس از پایان درمان ادامه یابد. جراحی برای از بین بردن تومورهای این ناحیه نیز می‌تواند موجب تحریک و افزایش احتمال ابتلا به عفونت شود. برای درمان، نوشیدن مایعات فراوان، پوشیدن لباس‌های گشاد و مشورت با پزشک در مورد علائم آن بسیار موثر است.

 محصولات مراقبتی شخصی

دستمال مرطوب، کرم و اسپری موجود در داروخانه، راهی برای شستشوی قسمت‌های خصوصی بدن، به ویژه برای زنان پس از رابطه جنسی است. این مواد بیشتر غیرضروری هستند و برخی از آنها مواد شیمیایی قوی دارند که می‌تواند منجر به خشکی پوست، عفونت و سایر مشکلات شود. آب گرم تنها چیزی است که برای تمیز کردن این ناحیه نیاز است. اگر زن هستید، از مصرف تامپون، پد، پودر و محصولات مشابه خودداری کنید، خصوصاً اگر نمی‌خواهید مبتلا به عفونت شوید.

 تومور

احنمال تومور کمتر است اما اگر تومور باشد، چه سرطانی یا غیرسرطانی، اگر در نزدیکی مثانه یا مجرای ادرار باشد، ممکن است موجب ادرار شود. همچنین ممکن است مجبور باشید بیشتر به دستشویی بروید. در صورت مشاهده خون در ادرار، احساس درد به هنگام ادرار یا احساس توده  در زیر شکم با پزشک خود مشورت کنید.

مترجم مهتا زمانی‌نیک 
منبع webmd
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو