نکاتی برای بهبودی از مسمومیت غذایی
چگونه مسمومیت غذایی را درمان کنیم
12 اردیبهشت 1400 ساعت: 12:2



مسمومیت غذایی معمولاً پس از خوردن غذاهای آلوده، گرم شدن مجدد مواد باقی مانده مشکوک یا مصرف چیزی که از تاریخ آن گذشته است، ایجاد می‌شود. مسمومیت غذایی یک بیماری شایع پزشکی است و گرچه معمولاً در طی یک یا دو روز برطرف می‌شود ، اما در این بین می‌تواند احساس ناراحتی کند.

مسمومیت غذایی به ندرت جدی است و معمولاً طی یک هفته بهتر می‌شود. با این حال، در موارد شدیدتر، علائم می‌توانند تا یک ماه ادامه داشته باشند. اگر فکر می‌کنید مسمومیت غذایی دارید، نکات زیر را برای سهولت معده و بهبودی امتحان کنید:


1. از کم آبی بدن خودداری کنید


شما از طریق عرق، استفراغ و اسهال مایعات بدن خود را از دست می‌دهید. آب بنوشید، اگر در معرض کمبود آب بدن هستید. از نوشیدنی‌های گازدار و کافئین خودداری کنید.


2. غذای ساده بخورید


غذاهای ساده مانند نان تست، برنج، موز و سیب بخورید. در ابتدا مقادیر کم را امتحان کنید. از خوردن غذاهای پرادویه، غنی و چرب خودداری کنید. 


3. مرخصی بگیرید


حداقل تا 48 ساعت پس از آخرین دوره اسهال، از محل کار یا مدرسه خود مرخصی بگیرید تا از شیوع عفونت جلوگیری کند. 


4. استراحت کنید


مسمومیت غذایی می‌تواند احساس خستگی، سبکی و ضعف در شما ایجاد کند تا جایی که ممکن است استراحت کنید تا زمانی که احساس بهتری داشته باشید.


5. دارو مصرف کنید


اگر زیاد استفراغ می‌کنید، پس به پزشک خود مراجعه کنید که ممکن است داروی ضد‌استفراغ مانند دامپریدون را برای کنترل این بیماری به شما بدهد. همچنین می توانید از Enterosgel استفاده کنید که با جذب باکتری یا سموم روده که باعث اسهال می‌شوند، کار می‌کند.


اگر مسمومیت غذایی دارید چه بخورید و بنوشید


در صورت مسمومیت غذایی بهترین غذا و نوشیدنی برای خوردن شامل موارد زیر است:


رژیم BRAT


مخفف موز، برنج، پوره سیب، نان تست است، گزینه خوبی برای شروع است. غذاهای نرم مانند کراکر، سیب‌زمینی و هویج پخته شده نیز ممکن است برای معده خوب باشند. مایعات و الکترولیت‌های از دست رفته را با مایعاتی از جمله آب، نوشیدنی‌های ورزشی، آب میوه (با آب اضافه شده برای رقیق شدن آب) و آبگوشت‌ها جایگزین کنید.


غذای ساده بخورید


غذاهای نرم مانند برنج، سیب‌زمینی، بلغور جو دوسر، نان تست و سفیده تخم مرغ را انتخاب کنید تا زمانی که معده شما خوب شود.


پوره سیب را امتحان کنید


پوره سیب راهی عالی برای تسکین معده است. حاوی فیبر کمتری نسبت به سیب است(سعی کنید میزان مصرف فیبر خود را در هنگام مسمومیت غذایی به حداقل برسانید)، هضم آن آسان است و حاوی پکتین است که می‌تواند به اسهال کمک کند.


دم‌نوش میل کنید


مطالعات نشان داده است که یک فنجان تسکین‌دهنده دم‌نوش گیاهی مورد علاقه شما می‌تواند اثرات ناخوشایند مسمومیت غذایی را برطرف کند. تصور می‌شود چای زنجبیل باعث کاهش بیماری حرکتی می‌شود، درحالیکه چای نعناع یک داروی شناخته شده برای بیماری صبح هنگام بارداری است. همچنین هر دو حالت تهوع و درد معده را کاهش می‌دهد.


غذاهایی با محتوای آب زیاد بخورید


علاوه بر نوشیدنی‌های مختلف، غذاهای پر آب نیز به شما کمک می‌کنند. برخی از گزینه‌های خوب کرفس، گوجه‌فرنگی، بادنجان، تربچه، توت‌فرنگی و خیار و هندوانه است. همه این میوه‌ها و سبزیجات در حدود 95-80 درصد آب دارند و همچنین مملو از قندهای طبیعی، ویتامین‌های مهم مانند ویتامین ، B و C و مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم هستند.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: netdoctor

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو