ملاتونین، محصولات مراقبتی پوست و کمک به پوست‌های بسیار حساس
11 اردیبهشت 1400 ساعت: 16:2



ادعای استفاده از ملاتونین در محصولات مراقبت از پوست واقعا وسوسه‌برانگیز است چون واقعا نمی‌دانیم که با استفاده از ملاتونین در این محصولات قرار است چه اتفاقی بیفتد؟! مثلا بهتر می‌خوابیم؟! یا این‌که پوستمان در ساعات خواب بهتر ترمیم می‌شود؟! 
اگر اخیرا در بازار محصولات مراقبت از پوست گشت‌وگذاری کرده باشید، احتمالا محصولاتی را دیده‌اید که از کلمه «ملاتونین» در عنوان اصلی آنها استفاده شده است، مثل «سرم شبانه ملاتونین». 

از مطالعات امیدوارکننده تا استفاده شبانه 


دکتر ادی عمر (دارای مدرک دکترای شیمی دارویی) می‌گوید که ورود ملاتونین به جهان محصولات مراقبت از پوست اخیرا روبه‌افزایش بوده و دلیلش هم احتمالا نتایج برآمده از چند مطالعه امیدوارکننده و نویدبخش است. 


در سال 2018 بود که مطالعه‌ای نشان داد 80 درصد از ملاتونین موضعی با گذشت دو ساعت از طریق پوست جذب می‌شود و وارد جریان خون می‌گردد. جالب آن‌که این میزان جذب‌شوندگی در مصرف ملاتونین خوراکی فقط 15 درصد است. این تفاوت عددی واقعا شگفت‌انگیز است چون تا به امروز محصولات ملاتونین عمدتا به‌صورت خوراکی ساخته می‌شدند و به فروش می‌رسیدند. 


سوال دیگری که پیش می‌آید این است که آیا محصولات مراقبت از پوست حاوی ملاتونین فقط باید در ساعات شب استفاده شوند؟! به‌گفته دیانا روت (یکی از محققانی که در زمینه ساخت همین محصولات فعالیت دارد)، حتی اگر دامنه اثربخشی این محصولات برای ساعات شبانه طراحی شده باشد، باز هم مجبور نیستید که فقط شب‌ها از آنها استفاده کنید. 


با این‌حال، محصولات حاوی ملاتونین دارای ترکیبات فعال دیگری هم هستند و مجموعه آنها در ساعات شب عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارند. مثلا بیشتر این محصولات از روغن اسطوخودوس و عصاره بابونه در کنار ملاتونین استفاده می‌کنند تا اثرات آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده خودشان را افزایش دهند. بدیهی است که استفاده از چنین محصولاتی در ساعات شب به نتیجه بهتری می‌رسد. البته ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی ملاتونین را هم نباید نادیده گرفت، چراکه اهمیت ویژه‌ای در محصولات مراقبت از پوست دارند. 


نقش ملاتونین در محصولات مراقبت از پوست


ملاتونین ذاتا می‌تواند آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی موجود در بدن را به فعالیت بیشتر وادار کند و همین روند به مقابله بهتر با رادیکال‌های آزاد منتهی می‌شود. توجه داشته باشید که صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد در تمامی جنبه‌های زندگی روزانه گسترش یافته‌اند (تلفن، موبایل، رایانه، نورهای مصنوعی، تلویزیون، نور خورشید و...). همه این موارد در گروه عوامل استرس‌زا برای پوست قرار می‌گیرند و باعث پیری زودرس پوست می‌شوند. این درحالی است که مطالعات اخیر نشان داده‌اند استفاده از ملاتونین موضعی می‌تواند بعضی از این رادیکال‌های آزاد را خنثی کند و پوست ما را برای دوره‌های زمانی طولانی‌تری جوان نگه دارد. 


کروپا کاستلین (شیمی‌دان و از سازندگان محصولات آرایشی و زیبایی) به بخشی دیگر از مزیت‌های ملاتونین اشاره می‌کند. به‌گفته او «مطالعات بالینی نشان داده‌اند که اگر ملاتونین موضعی قبل از تماس با اشعه‌های ماورای بنفش استفاده شود، به‌طور چشمگیری می‌تواند از صدمات ناشی از نور خورشید جلوگیری کند». حتی محققان در مطالعه دیگری به ارتباط مهمی میان ملاتونین و ریزش مو دست یافته‌اند. 


براساس این مطالعه «اگر ملاتونین به‌صورت موضعی در ناحیه کف سر استفاده شود، هم سلامت عمومی پوست کف سر را بهتر می‌کند و هم ریزش موها را به وضعیت بهتری می‌رساند». اگر این یافته‌های امیدوارکننده همچنان ادامه پیدا کنند و تولیدکنندگان محصولات مراقبت از پوست در نوآوری‌هایشان موفق شوند، ملاتونین به‌زودی می‌تواند به یکی از ترکیبات کلیدی در جهان محصولات مراقبت از پوست تبدیل شود. 

 

ترجمه:یوسف صالحی 

منبع: Byrdie


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو