5 تمرین برای تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
11 اردیبهشت 1400 ساعت: 11:2



ورزش برای مغز و بدن معجزه می‌کند. اما آیا وقتی صحبت از تسکین درد IBS است، یک ورزش بهتر از ورزش دیگر است؟ در اینجا پنج فعالیت توصیه شده توسط متخصصان وجود دارد که برای بهبود علائم IBS اثبات شده است.

1. یوگا هضم و حالت را بهبود می‌بخشد


در حالی که انواع مختلفی از یوگا وجود دارد، بعضی از آنها هوازی‌تر از دیگران هستند، همه آنها اصول اولیه اتصال مغز، بدن و نفس را از طریق یک سری حالت‌های ثابت و حرکات فعال دنبال می‌کنند.


یک مطالعه نشان داد که شرکت کنندگانی که یک تمرین یوگا را شروع کردند، هضم خود را بهبود بخشیدند، علائم IBS را کاهش می‌دهند و احساس قدرت می‌کنند. آنها همچنین افسردگی و اضطراب کمتری را گزارش کردند.


2. تای‌چی به اتصال بدن به نفس کمک می‌کند


مانند یوگا، تای چی همچنین شامل اتصال مغز، بدن و نفس از طریق یک سری حرکات آرام و برازنده همراه با تنفس عمیق در دیافراگم است.


 مطالعه‌ای دو گروه از بیماران IBS را به مدت هشت هفته ردیابی می‌کرد- هر دو گروه دارو مصرف می‌کردند، اما یک گروه تای‌چی را انجام می‌دادند. در این گروه علائم کمتر بودند. تای چی موثر است، زیرا به کاهش استرس کمک می‌کند.


3. پیاده‌روی علائم را کاهش می‌دهد


پیاده‌روی یا آهسته دویدن سبک، کالری می‌سوزاند، به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند و چندین گروه بزرگ عضلانی را کار می‌اندازد. مطالعه‌ای نشان داد که هرچه افراد مبتلا به IBS هر روز فعالیت بیشتری انجام دهند، شدت علائم آنها کمتر است. 


پیاده‌روی به هضم غذا کمک می‌کند. و می‌تواند به رفع یبوست کمک کند. به علاوه، بیرون بودن در هوای تازه و حرکت برای سلامت روان شما مفید است. و برای سلامت دستگاه گوارش شما نیز مفید است. 


4. دوچرخه‌سواری به شما اجازه می‌دهد شدت بیشتری داشته باشید


پا زدن روی دوچرخه، چه ساکن و چه در جاده، یک تمرین عالی برای پاها و قلب است. این یک فعالیت هوازی عالی است که ایمن، لذت‌بخش و کم‌ فشار است.

مطالعه‌ای نشان داد که بیماران IBS که دوچرخه‌سواری یا ورزش دیگری داشتند، پنج سال پس از شروع ورزش علائم و سلامت کلی آنها بهبود یافته است.


5. شنا یک تمرین کامل بدن است که روحیه شما را تقویت می‌کند


شنا یک ورزش هوازی، کم ‌فشار است که باعث می‌شود بازوها، پاها و تنه شما کار کند. ایروبیک در آب می‌تواند بسیار ملایم اما چالش‌برانگیز باشد. به علاوه، شنا باعث می‌شود روی نفس خود تمرکز کنید.


برای کاهش سطح استرس کورتیزول، تقویت اندورفین و احساس عالی است. تحقیقات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در استخر برای سلامت روان معجزه می‌کند. مطالعه‌ای نشان داد که تمرینات آبی باعث کاهش اضطراب و استرس در بیماران مسن می‌شود. این مهم است زیرا اضطراب و استرس اغلب علائم IBS را ایجاد می‌کنند.


شنا به ندرت، منجر به گرفتگی یا اسهال فوری در افراد مبتلا به IBS می‌شود.


اعتدال هنگام انجام تمرین اهمیت دارد


داستان‌هایی در مورد عدم کنترل مثانه یا دفع مدفوع از دوچرخه‌سواران و دوندگان ماراتن امری غیرمعمول نیست. فشار آوردن به حد شدید می‌تواند منجر به اسهال فوری ناشی از ایسکمی موضعی در روده بزرگ شود. این امر بر نیاز به ورزش در حد اعتدال تاکید می‌کند.


ورزش متعادل برای سلامتی جسمی و روحی شما عالی است و به شما کمک می‌کند خواب بهتری داشته باشید، که برای هضم غذا بسیار مناسب است.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: everydayhealth

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو