دستورالعمل‌های جدید سلامت قلب، نه فقط بر وزن بدن، بلکه بر روی چربی شکم تمرکز می‌کنند
9 اردیبهشت 1400 ساعت: 12:2



هنگامی که نوبت به ارزیابی خطر ابتلا به بیماری قلبی می‌رسد، باید نه تنها در مورد وزن خود بلکه در جایی که وزن اضافی دارید نیز فکر کنید. بدین معنی است که حتی اگر اضافه وزن ندارید، انجمن قلب آمریکا می‌گوید علاوه بر بررسی قد و وزن باید دور کمرتان را هم اندازه بگیرید.

شواهد در حال رشد حاکی از آن است که چربی‌های اضافی شکم نشانه این است که شما ممکن است بیش از حد به اصطلاح بافت چربی احشایی داشته باشید، نوعی چربی که دور اندام‌های شکم می‌پیچد و یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی عروقی است.


چرا چربی احشایی مهم است


مشکل تجمع چربی احشایی در اطراف اندام‌های داخلی مانند کبد و قلب این است که این ذخایر چربی می‌توانند به افزایش التهاب و افزایش سطح چربی خون کمک کنند. هر دو التهاب و چربی خون، یا سطح بالای چربی، می‌تواند به توسعه تصلب شرایین، تجمع پلاک در دیواره شریان‌ها کمک کند که می‌تواند جریان خون را مسدود کرده و منجر به حوادث قلبی عروقی مانند حملات قلبی و مغزی شود. چربی احشایی این خطر را به همراه دارد، اما لایه زیر پوستی چربی درست در زیر پوست وجود ندارد.


تفاوت در محل تجمع چربی در افراد همچنین می‌تواند توضیح دهد که چرا برخی از افرادی که از نظر BMI وزن مناسبی دارند هنوز "از نظر متابولیکی ناسالم" با سطح چربی خون بالا، التهاب، فشار خون بالا و قند خون بالا هستند. چربی احشایی به ویژه در قسمت میانی می‌تواند افراد را از نظر متابولیکی ناسالم کند حتی وقتی BMI نشان می‌دهد در معرض خطر کم بیماری قلبی عروقی قرار دارند.


در عین حال، افراد مبتلا به چاقی که چربی زیادی در اطراف قسمت میانی بدن خود حمل نمی‌کنند، ممکن است در واقع "سالم از نظر متابولیکی" باشند و هیچ عامل خطر دیگری برای بیماری‌های قلبی عروقی وجود ندارد.


مقدار چربی شکم که در اطراف اندام‌های داخلی خود داریم با سلامت متابولیک ما ارتباط دارد   صرف نظر از اینکه چربی بدن چقدر است.


مطالعات قبلی خطرات چربی احشایی را نشان می‌دهد


بسیاری از مطالعات قبلی، چربی احشایی را به عنوان یک عامل خطر مستقل برای بیماری‌های قلبی عروقی شناسایی کرده‌اند.


به عنوان مثال، یک مطالعه بیش از 296000 زن میانسال بدون بیماری قلبی را به طور متوسط 5 سال دنبال کرد تا ببیند چه تعداد از آنها به بیماری قلبی عروقی مبتلا شده‌اند یا اتفاقاتی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی را تجربه کرده‌اند.


 در مقایسه با افراد باBMI 22، در محدوده سالم، هر 4/4 افزایش BMI برای مردان و هر 5/2 افزایش BMI برای زنان با 13 درصد بیشتر خطر وقایع قلبی عروقی همراه است.


مطالعه دیگری داده‌های جمع‌آوری شده در طول تقریباً دو دهه بیش از 15000 بزرگسال را برای بررسی ارتباط بین چربی شکم و مرگ‌ومیر بررسی کرد. مردانی که بیش از حد چربی شکم و BMI طبیعی داشتند در طول مطالعه بیش از دو برابر مردان با چاقی که دور کمر زیادی نداشتند احتمال مرگ داشتند، در حالی که زنان با BMI طبیعی و چربی‌های اضافی شکم 32 درصد خطر مرگ‌ومیر بیشتری داشتند.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: everydayhealth

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو