آلودگی هوا و لکه‌های تیره پوستی
7 اردیبهشت 1400 ساعت: 23:2



یافته‌های علمی نشان داده‌اند که رادیکال‌های آزادی که در ذرات آلودگی هوا وجود دارند، می‌توانند خطر شکل‌گیری این لکه‌ها را بیشتر کنند. 

وقتی که درباره عوامل مرتبط با شکل‌گیری لکه‌های تیره پوستی یا هایپرپیگمنتاسیون صحبت می‌کنیم، معمولا بیشتر از هر چیزی به افزایش سن، ژنتیک و صدمات ناشی از نور خورشید توجه داریم. اما یافته‌های علمی نشان داده‌اند که رادیکال‌های آزادی که در ذرات آلودگی هوا وجود دارند، می‌توانند خطر شکل‌گیری این لکه‌ها را بیشتر کنند. اما سوال اینجاست که آلودگی هوا دقیقا چگونه می‌تواند پوست صورت را تا این اندازه تحت تاثیر قرار دهد؟ چگونه می‌توان با این مشکل مقابله کرد؟ 


آیا آلودگی هوا باعث شکل‌گیری لکه‌های تیره پوستی می‌شود؟ 


براساس مطالعه منتشرشده در Journal of Investigative Dermatology، تماس مداوم و مستمر با آلودگی هوای ناشی از ترافیک خودروها می‌تواند در شکل‌گیری لکه‌های تیره پوستی نقش داشته باشد. 


یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهند که تماس با دی‌اکسید نیتروژن (نوعی آلاینده هوا) تعداد این لکه‌های پوستی را به‌طور چشمگیری در ناحیه گونه‌ها افزایش می‌دهد. حتی در این مطالعه مشخص شده است که اگر خانم‌ها در یک محدوده زمانی طولانی و به‌طور منظم در معرض تماس با آلاینده‌های هوا قرار بگیرند، بیشتر از مردان با این لکه‌های تیره پوستی در ناحیه گونه‌ها مواجه خواهند شد. به‌علاوه، این لکه‌های تیره پوستی در میان خانم‌های بالای 50 سال بیشتر هم مشاهده می‌شود. 


مطالعاتی از این دست، تیم‌های تحقیق و نوآوری مختلفی را ترغیب کرده‌اند تا بیشتر برای ساختن محصولاتی جدید به‌منظور مقابله با چنین مشکلاتی تلاش کنند. برای مثال، دونا مک‌کان (یکی از افرادی که با پروژه‌های L’Oréal USA همکاری دارد) می‌گوید که تلاش‌های بی‌وقفه برای ساختن محصولات مراقبت از پوست ضدآلودگی در صنعت ما دائما روبه‌افزایش است. 


به‌گفته او «اثرات آلودگی هوا (گازها و ذرات معلق) یکی از نگرانی‌های اساسی برای مردم جهان هستند و صنعت ما هم به این نگرانی توجه ویژه‌ای دارد. علاوه بر این، مطالعات گوناگونی بر روی ترکیبات آرایشی قدیمی و جدید درحال انجام شدن هستند که با هدف مشخص کردن اثربخشی آنها در برابر آلودگی هوا طراحی شده‌اند». 


چگونه از پوست در برابر آلودگی هوا محافظت کنیم؟ 


یکی از بهترین خطوط دفاعی برای مقابله با این مشکل، استفاده از محصولاتی است که برپایه آنتی‌اکسیدان‌ها طراحی شده‌اند و به محافظت از پوست در مقابل صدمات رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. این عملکرد بسیار مهم است چون صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد مستقیما به‌علت تماس با آلودگی هوا شکل می‌گیرد و درنهایت می‌تواند به شکل‌گیری نشانه‌های پیری زودرس منتهی شود.


یکی از محصولاتی که می‌تواند به پوست در مقابل عوامل تهاجی زیست‌محیطی کمک کند، سرم‌های پوستی حاوی ویتامین C، ویتامین Eو اسید فولیک هستند. این سرم‌ها که برپایه ویتامین Cساخته می‌شوند، به‌طور خاص برای محافظت از پوست در برابر عوامل زیست‌محیطی طراحی شده‌اند و وضعیت ظاهری خطوط ریز پوستی، ‌چین‌وچروک‌ها و لکه‌های تیره پوستی را بهتر می‌کنند.


استفاده از کرم ضدآفتاب طیف وسیع با SPF 30 یا بیشتر هم باید به‌صورت روزانه و مستمر انجام شود تا در طولانی‌مدت بتوانید از شکل‌گیری لکه‌های تیره پوستی جلوگیری کنید. 

 

ترجمه: یوسف صالحی

منبع: skincare


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو