برای سلامت استخوان‌های تان، ژلاتین بخورید
8 اردیبهشت 1400 ساعت: 07:2



ژلاتین نوعی ماده ذاتا بدون رنگ و بو است که به‌عنوان ترکیبی پایدارکننده و غلیظ‌کننده برای تهیه دسرهای مختلف مانند موس، پودینگ، مارشمالو، آب‌نبات، کیک، بستنی، بعضی ماست‌ها و ژله‌های میوه‌ای کاربرد دارد. جالب است بدانید که ژلاتین حتی در بعضی از محصولات غیرغذایی مانند شامپو یا محصولات مراقبت از پوست هم به‌کار می‌رود. گذشته از اینها، بعضی از مطالعات نشان داده‌اند استفاده از ژلاتین می‌تواند فواید مختلفی برای سلامت انسان‌ها داشته باشد.

این مطلب شما را با فواید گوناگون این خوراکی آشنا خواهد کرد که به ترتیب، عبارتند از:

 

درمان اسهال 

بعضی از افراد در مواقعی که نمی‌خواهند از داروهای رایج برای درمان اسهال کمک بگیرند یا در مواقعی که نمی‌خواهند این داروها را به کودکان بدهند، از پکتین یا ژلاتین برای حل مشکل شان استفاده می‌کنند. یافته‌های علمی نشان داده‌اند که تانات ژلاتین می‌تواند اسهال مزمن را کاهش دهد. تانات ژلاتین نوعی مکمل ژلاتین است که مقادیری از اسید تانیک دارد. بعضی از مطالعات حاکی از آن هستند که مصرف تانات ژلاتین با محصولات دیگر مانند پروبیوتیک‌ها می‌تواند این اثربخشی را افزایش دهد. 

 

بهبودبخشی به سلامت استخوان‌ها 

یکی دیگر از مزیت‌های ژلاتین به نقش کمکی آن برای محافظت از استخوان‌ها برمی‌گردد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که محصولات حاوی ژلاتین هیدرولیزشده مانند هیدرولیزات کلاژن که درجه دارویی دارد، می‌تواند درد را در بیماران مبتلا به آرتروز زانو یا لگن کاهش دهد. محققان می‌گویند که این ترکیب احتمالا روی متابولیسم غضروف‌ها تاثیرگذاری مثبت دارد. یافته‌های دیگری نشان داده‌اند که اضافه کردن ژلاتین به برنامه ورزشی منظم، شکل‌گیری کلاژن را در بدن بیشتر می‌کند و درنتیجه می‌تواند نقش مثبتی در جهت پیشگیری از آسیب‌دیدگی‌های استخوانی و ترمیم بافت‌های بدن داشته باشد. 

 

کمتر کردن احساس گرسنگی 

تا به امروز محققان به یافته‌هایی دست پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد رژیم غذایی سرشار از ژلاتین می‌تواند برای برنامه کاهش وزن مفید باشد. یکی از مطالعات منتشر شده در The Journal of Nutrition نتایج جالبی را درباره مقایسه میان رژیم غذایی ژلاتین‌محور و کازئین‌محور نشان می‌دهد. کازئین همان پروتئین کاملی است که در شیر و محصولات لبنی یافت می‌شود، درحالی که ژلاتین نوعی پروتئین غیرکامل به‌شمار می‌رود. محققان درنهایت به این نتیجه رسیدند که رژیم غذایی سرشار از ژلاتین نهایتا برای سرکوب اشتها، کاهش احساس گرسنگی و درنتیجه کاهش وزن گزینه بهتری است. 

 

آلرژی به ژلاتین 

گذشته از فواید نام‌برده برای ژلاتین، گزارش‌هایی هم مبنی بر آلرژی به ژلاتین در سطح جهان ثبت شده‌اند. به‌گفته متخصصان Food Allergy Research and Education، آلرژی نسبت به ژلاتین درواقع علت اصلی واکنش آلرژیک نسبت به واکسن‌ها نیز به‌شمار می‌رود. مطالعات موردی هم نشان داده‌اند که کسانی که نسبت به واکسن‌ها دچار واکنش منفی می‌شوند، نسبت به ژلاتین‌های بدون طعم و بو و همچنین انوع دارای طعم و بو هم واکنش منفی دارند. آکادمی آسم، آلرژی و ایمونولوژی آمریکا اعلام کرده است که اگر کسی نسبت به گوشت گوساله و شیر گاو آلرژی داشته باشد، به احتمال زیاد نسبت به ژلاتین هم آلرژی خواهد داشت. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: verywellfit

بهترین انواع پنیر کدامند؟ 

پودر کاکائو در کاهش وزن موثر است!​​​
بی‌حوصله‌ها و افراد پرانرژی‌ چه صبحانه‌ای بخورند؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو