شکار یکسره محکوم نیست، برای شکار هدفمند باید برنامه ریزی داشت
چرا بهار فصل شکار هدفمند نیست؟
18 فروردین 1399 ساعت: 16:1



سال قبل سید نادر صادقی راد، رفتارشناس حیوانات، درباره فصل مناسب برای شکار هدفمند و تفاوت شکارچی هدفمند و شکارچی غیرمجاز یادداشتی در هفته‌نامه سلامت نوشته بود. خبری که در ابتدای مطلب پیش رو آمده، بهانه‌ای شد برای یادآوری فرازهایی از آن:
۱۶ شکارچی غیر مجاز در خراسان جنوبی دستگیر شدند

در خبرهای یکشنبه ۱۷ فروردین، خواندیم مسعود مستقیم، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، اعلام کرد: با توجه به رغبت شکارچیان برای شکار در فصل بهار از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶ شکارچی غیر مجاز در استان دستگیر و به محاکم قضایی ارجاع داده شدند.

به گفته وی، از شکارچیان غیر مجاز تعداد ۲ راس جبیر، ۱۴ قطعه کبک، دام‌ها و تله‌های زنده‌گیری و شکار غیر مجاز پرندگان وحشی و سایر حیات وحش کشف و ضبط شد.

مستقیم اظهار داشت: با توجه به فصل زاد و ولد حیوانات وحشی و رغبت برخی افراد به زنده‌گیری نوزادان حیات وحش توصیه می‌شود به هیچ عنوان این اقدام صورت نگیرد زیرا ضمن تخریب چرخه‌زاد و ولد حتی اگر حیوان به طبیعت هم برگردد توفیقی حاصل نخواهد شد.

وی همچنین در ارتباط با آبگیری تالاب‌ها و ورود پرندگان مهاجر از مردم خواست به هیچ عنوان اقدام به شکار این پرندگان نکنند زیرا علاوه بر تخریب حیات وحش امکان انتقال برخی بیماری‌های مشترک وجود دارد.

سال قبل سید نادر صادقی راد، رفتارشناس حیوانات، درباره فصل مناسب برای شکار هدفمند و تفاوت شکارچی هدفمند و شکارچی غیرمجاز یادداشتی در هفته‌نامه سلامت نوشته بود. خبری که در بالا آمد بهانه‌ای شد برای یادآوری فرازهایی از آن:

«برخلاف بسیاری از دوستداران طبیعت که شکار را یکسره محکوم می‌کنند، به عنوان یک هوادار شکار هدفمند، باید بگویم شکار هدفمند که در فصل و منطقه و برای گونه‌های درست انجام شود، نه‌تنها مخرب نیست که برای حیات وحش نقش حفاظتی و احیاکننده دارد.

شکار مانند برداشت محصول زمان خاص خود را دارد و مانند میوه‌ای است که باید به موقع چیده شود، نه زودتر و نه دیرتر. شکارچیان قانونمند و دلسوز خود منبع اطلاعات غنی درباره حیات وحش و محیط زیست هستند و نظراتشان را باید به کار بست. خاطرم هست در سال‌های دور، سازمان حفاظت محیط زیست از 15 مرداد پروانه شکار پرندگانی مانند باقرقره، کبوتر صادر می‌کرد. در سال‌های گذشته هم در فصل مستان، دوره آمادگی و جفتگیری، پروانه‌های شکار صادر شدند که در همان زمان نیز کارشناسان به دلیل ایجاد استرس در شکارگاه‌ها با آن مخالفت کردند.»

و در ادامه این یادداشت درباره اهمیت حضور کارشناسان آشنا با طبیعت ایران و شکار می‌خوانیم:
«برای رسیدن به نظری درست، باید نظرات کارشناسی همه دلسوزان محیط زیست که سال‌ها با تپه‌ها و کوه‌ها و بیابان‌های ایران مانوس بوده‌اند را در نظر گرفت.

براساس عرفی دیرینه در بهار معمولا پروانه شکار صادر نمی‌شود. کل‌ها در این زمان هنوز به پوشش مطلوب خود نرسیده‌اند و برای شکارچی حرفه‌ای حذابیتی ندارند به‌علاوه می گویند، قوچ‌ها که بیشترین پروانه برای شکار آنها صادر شده، در این فصل از دسته جدا می‌شوند و به این ترتیب خطری بقیه حیات وحش را تهدید نمی‌کند. هرچند قوچ بنا بر عادت انزواطلب است، اما این هم حکم کلی نیست و در همه موارد صدق نمی‌کند و در عکس‌هایی از حیات وحش همراهی قوچ (گونه نر) با بقیه گله را می‌توان مشاهده کرد.

آنچه در این فصل اهمیت دارد، آرامش کل منطقه و مسئولیتی است که همه ما برای دوام آن آرامش برعهده داریم. حضور شکارچی در قرق حتی اگر به قصد زدن قوچ باشد، کل آرامش منطقه را به هم می‌زند و بر باروری گونه‌ها اثر منفی می‌گذارد.

پیشنهاد من برای فصل شکار از اول شهریور به مدت 5 ماه تا ابتدای فصل مستان است.

در فصلی که پروانه‌ها صادر شده، یعنی از اواخر بهار، شکار برای شکارچی حرفه‌ای جذابیتی ندارد چون حیات وحش هنوز تا زمان پوشش و زیبایی و مو و ابهت مطلوب خود فاصله دارد.
در طبیعت استرس و تنازع بقا وجود دارد، اما با توجه به فشارهایی که دستکاری بشر و خشکسالی‌ها در زیستگاه‌ها ایجاد کرده، بهتر است شکار منشا دوباره‌ای برای استرس اضافه نشود.»

اجازه شکار برای شکارچیان خارجی نیز همواره از موضوعات پر بحث و جدل بوده. امروز هر چند شیوع کرونا راه سفرهارا بسته اما برای روزی که دوباره زندگی به شرایط عادی بازگردد باید برنامهای برای موضوع شکارچیان خارجی داشته باشیم. دراینباره صادقی راد در همان یاداشت میگوید:

«درباره شکارچیان خارجی هم باید بگویم برای تعیین قیمت برای شکار گونه‌های کشورمان با توجه به اینکه برخی از این گونه‌ها استثنایی هستند، باید قیمت‌های درست تعیین شود. حتی افزایش ۲ سانت شاخ شکار می‌تواند رکوردهای جهانی را جابجا و تغییر چشمگیری در قیمت پروانه ایجاد کند. منطقه باید قبلا پیش‌دید شود یعنی گزارش محل قبلا تهیه شده و افراد مجرب همراه این افراد باشند. گذشته از آنکه شکارهای رکورد باید برای ایران ثبت و در موزه‌های کشورمان نگهداری شود.»
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو