آنچه باید درباره سرطان سکوم بدانید
7 اردیبهشت 1400 ساعت: 09:2



سکوم مرز روده بزرگ شما را مشخص می‌کند. این قسمت کیسه مانند از روده، بخشی از روده کوچک، به نام ایلئوم را به روده بزرگ صعودی متصل می‌کند.

بررسی این ناحیه از روده بزرگ دشوار است، اما از آنجا که برخی از مطالعات نشان داده‌اند که تا 20٪ از سرطانهای روده بزرگ در این ناحیه رخ می‌دهد، مهم است علائم و نشانه‌ها را بدانید.


علائم سرطان سکوم


ممکن است غیر اختصاصی باشد و غالباً با آنچه در مورد علائم سرطان روده بزرگ فکر می‌کنید متفاوت است. علائم رایج سرطان روده بزرگ در کل شامل تغییر در حرکات روده، خونریزی مقعدی و تمایل مکرر به داشتن حرکات روده‌ای است که با اجابت مزاج برطرف نمی‌شود. به احتمال زیاد این علائم گویایی را با سرطان سکوم تجربه نخواهید کرد.


التهاب در سکوم، برخلاف راست روده یا روده بزرگ سیگموئید، احساس تمایل به اجابت مزاج یا ایجاد بی‌نظمی در عادت روده را در شما ایجاد نخواهد کرد (اگرچه گاهی اوقات با اسهال همراه است) زیرا مدفوع عبوری از سکوم لخته است و به راحتی می‌تواند توده‌ها را در اطراف این قسمت از روده دور کند. 


متاسفانه، اکثر علائم سرطان سکوم دیررس است، به این معنی که بیماری تا زمانی که این علائم را احساس کنید، بسیار پیشرفته است. علائم بالقوه ممکن است شامل موارد زیر باشد:


• کم خونی: خونریزی از این ناحیه روده بزرگ معمولاً میکروسکوپی است و تا زمانی که پزشک متوجه نشود شما دچار کم خونی فقر آهن با شمارش کامل خون (CBC) هستید، تشخیص داده نمی‌شود. علائمی که همراه با کم خونی است، خستگی، تنگی نفس، ضعف و ضربان قلب سریع است.


 کم خونی همیشه باید مورد بررسی قرار گیرد، به ویژه در مردان و زنان یائسه.


• مدفوع تیره و قیری (ملنا): وقتی خونریزی در ناحیه سکوم و روده بزرگ صعودی رخ می‌دهد، معمولاً باعث مدفوع سیاه می‌شود که می‌تواند تیره به نظر برسد، نه خون قرمز روشن که با خونریزی در دستگاه گوارش دیده می‌شود.


• گاز و نفخ: گاز و نفخ ممکن است رخ دهد، اما غیر‌اختصاصی است، به این معنی که می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد و اغلب ابتدا به علت دیگری نسبت داده می‌شود.


• درد شکمی: در صورت وجود درد، ممکن است در ناحیه‌ای که به دلیل درد همراه با آپاندیسیت شناخته می‌شود، نقطه مک بورنی مشخص شود. این نقطه را می‌توان با کشیدن یک خط از استخوان مفصل ران راست به دکمه شکم و قرار دادن نقطه میانی قرار داد. یا، درد شکم ممکن است منتشر و محلی‌سازی آن دشوار باشد.


• حالت تهوع و استفراغ: تومورهای بزرگ در سمت راست روده بزرگ شما ممکن است باعث شود غذا از طریق روده کوچک و معده "عقب برده" شود و باعث استفراغ شود. استفراغ اغلب صفراوی است (به رنگ زرد).


• کاهش وزن: کاهش وزن غیر عمدی غالباً با تومورهای پیشرفته دیده می‌شود و همیشه باید مورد بررسی قرار گیرد. کاهش وزن ناخواسته به عنوان کاهش 5٪ از وزن بدن یا بیشتر در طی یک دوره شش تا 12 ماهه تعریف می‌شود. این معادل یک فرد 150 پوندی است که بدون تلاش 7.5 پوند از دست می‌دهد.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: verywellhealth

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو