5 ورزش مورد علاقه کودکان
1 اردیبهشت 1400 ساعت: 13:2



قبل از انتخاب هر نوع ورزشی برای بچه‌ها باید سن و توانایی‌های ایشان را مدنظر داشته باشیم. گاهی اوقات ممکن است کودک به دلایلی اجازه انجام برخی از ورزش‌ها را نداشته باشد که قطعاً باید به این موضوع توجه کرد. 

کودکان به انجام فعالیت‌های فیزیکی نیاز دارند اما این بدان معنا نیست که هر ورزشی را تحت هر شرایطی انجام دهند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با نظر پزشکان در رابطه با ورزش کودکان و نوجوانان بیشتر آشنا شوید.


کودکان و سوارکاری 


معمولاً توصیه نمی‌شود که کودکان قبل از چهار سالگی سوار اسب شوند چون آن‌ها این توان را ندارند که تعادل خویش را روی زین اسب حفظ کنند. اما به‌طور کلی سوارکاری برای کودکانی که توان هدایت انرژی خویش را ندارند، انتخاب کاملاً درستی است. کودک در حین این ورزش یاد می‌گیرد که باید صبور، محترم و فروتن باشد. 

 

این فعالیت به لحاظ فیزیکی نیز فواید بسیاری دارد: عضلات کمر و اندام تحتانی را تقویت و وضعیت بدن را تصحیح می‌کند.

 

اما این فعالیت خالی از نقطه ضعف نیست: بعضی از کودکان به موی اسب حساسیت دارند و ممکن است بعد از سوارکاری دردهایی را در ناحیه ستون فقرات تجربه کنند. 

 

متخصصان طب ورزشی معمولاً پیشنهاد می‌کنند که کودک در کنار سوار کاری، به شنا نیز روی آورد چون شنا در رشد و بهبود عملکرد سیستم قلبی تنفسی کودک معجزه می‌کند. 

 

کودکان و فوتبال


معمولاً سنین 6 تا 8 سالگی بهترین سنین برای شروع فوتبال در کودکان است. این ورزش فواید بسیاری دارد: از سویی کودکان را اجتماعی بار می‌آورد و احترام به دیگران را به آن‌ها می‌آموزد و از سوی دیگر استقامت بدنی آن‌ها را بالا می‌برد. 

 

اما این فعالیت نیز در کنار فواید بی‌نظیرش، بی‌شک معایب خاص خود را نیز دارد: پاها نسبت به اندام فوقانی، بیشتر خسته می‌شوند و خطر آسیب غضروف زانو در این ورزش بالا است.

 

تنیس و هندبال،‌ دو ورزشی هستند که به نوعی تکمیل‌کننده فوتبال هستند و متخصصان طب ورزشی توصیه می‌کنند که کودک در کنار فوتبال که به استقامت اندام تحتانی کمک می‌کند، این دو ورزش را نیز انجام دهند چون در تقویت اندام فوقانی بسیار موثرند. 

 

کودکان و ورزش جودو


معمولاً قبل از 6 سالگی زمان مناسبی برای کنترل روحی و حرکتی کودک است. اما برای آموزش اصولی جودو، توصیه می‌شود که بعد از 6 سالگی اقدام شود.

 

جودو فواید قابل توجهی دارد و به‌طور کلی ورزشی است که پایه و اساس آن، کنترل خویش و احترام به دیگری است. جودو، ورزش تعادل، قدرت و انعطاف‌پذیری است. 

 

اما این ورزش نیز نقاط ضعف خاص خود را دارد به‌ویژه این‌که منجر به دردهایی در ناحیه کمر می‌شود. 

 

از جمله ورزش‌های تکمیلی جودو می‌توان به شنا، دومیدانی و دوچرخه‌سواری اشاره کرد. شنا عضلات کمر را تقویت می‌کند و دو ورزش دیگر، از آنجا که در فضای باز انجام می‌شوند، بسیار فرح‌بخش هستند. 


کودکان و حرکات موزون (رقص)


بهترین زمان برای شروع رقصیدن، 6 سالگی است. این فعالیت به تمرکز و گوش دادن نیاز دارد. انعطاف‌پذیری و هماهنگی بدن در این رشته بسیار مهم است. 


رقص به کودک این امکان را می‌دهد که نحوه صحیح ایستادن را یاد بگیرید: نحوه ایستادن جلوی آینه، معلم و همکلاسی‌ها. درحقیقت رقص، حالت بدن را به خوبی تصحیح می‌کند.

 

البته لازم به یادآوری است که تمرین شدید در این رشته، می‌تواند باعث درد مفاصل و کمردرد شود، بنابراین افراط در آن هیچ نتیجه مثبتی در بر نخواهد داشت. 

 

معمولاً ورزشی که در فضای باز انجام گیرد و نیز ورزش استقامتی مثل شنا، مکمل‌های خوبی برای این رشته محسوب می‌شوند.

 

کودکان و ورزش تنیس


کودکان حدوداً در 8 سالگی نحوه کنترل راکت را می‌آموزند و در مقابل حریف می‌کوشند تا با اراده و پشت‌کار ظاهر شوند.

 

تنیس فواید بسیاری دارد: تمام عضلات بدن را درگیر می‌کند، دقت بینایی را بالا می‌برد، توان پیش‌بینی و مسیریابی را تقویت می‌کند. از آنجا که در این ورزش حرکات تکراری زیاد است، این تکرار حرکات می تواند دلیل آسیب‌های مزمن و دردناک باشد؛ مساله‌ای که رشد غضروف‌ها را در کودکان تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

یک ورزش استقامتی مثل شنا یا دومیدانی برای تحریک ظرفیت‌ تنفسی، بهترین مکمل برای ورزش تنیس خواهد بود. 

 

ترجمه: عفت عباسیان

منبع: santemagazine.fr


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو