علائم سرطان که باید بشناسید
1 اردیبهشت 1400 ساعت: 17:2



سرطان، دومین علت مرگ پس از ناراحتی قلبی است و درصد قابل توجهی از سرطان‌های تشخیص داده شده را می‌توان درمان کرد.
مشاهده تغییرات در پوست

مشاهده لکه جدید روی پوست یا  تغییر اندازه لکه، شکل یا رنگ آن می‌تواند نشانه سرطان پوست باشد. علامت دیگر آن خال است که متفاوت از سایر خال‌های بدن است. اگر علائم غیرطبیعی دارید، از پزشک بخواهید که شما را معاینه کند. پزشکان معاینه را انجام می‌دهند و ممکن است یک تکه‌ی کوچک( بیوپسی) را بردارند تا سلول‌های سرطانی را از نزدیک معاینه کنند.

 سرفه‌های دردناک

اگر سیگار نمی‌کشید، احتمال سرفه‌های آزاردهنده بر اثر بیماری سرطان بسیار اندک است. معمولاً به دلیل آبریزش پس از عمل بینی، آسم، رفلاکس  معده یا عفونت ایجاد می‌شود اما اگر سرفه می‌کنید و قطع 
نمی‌شود؛ به خصوص اگر سیگاری هستید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است مخاط ریه‌ را آزمایش کند یا برای معاینه سرطان ریه، عکسبرداری از قفسه سینه انجام دهد.

 تغییرات در پستان

بیشتر تغییرات پستان بر اثر سرطان نیست. با این حال بسیار مهم است که این مورد را به پزشک بگویید تا شما را معاینه کند. در مورد وجود هرگونه توده، تغییر یا ترشحات پستان، قرمزی، سفت‌شدن یا وجود درد در پستان به پزشک مراجعه کنید. آنها معاینه را انجام می‌دهند و ممکن است ماموگرافی، ام.‌آر.‌آی یا شاید نمونه‌برداری را توصیه کنند.

 نفخ شکم

به دلیل نوع رژیم‌غذایی یا حتی استرس ممکن است احساس سنگینی و نفخ کنید اما اگر رفع نشد یا خستگی، کاهش وزن یا کمردرد هم دارید، با مراجعه به پزشک معاینه شوید. نفخ مداوم در زنان ممکن است نشانه‌ای از سرطان تخمدان باشد. پزشک معاینه لگن را انجام می‌دهد تا علت را بررسی کند.

 درد به هنگام خروج ادرار

بسیاری از مردان با افزایش سن دچار مشکلات ادراری می‌شوند، مانند نیاز به دفع ادرار بیشتر، تخلیه یا خروخ ضعیف ادرار. معمولاً اینها علائم بزرگ شدن پروستات است اما به علت سرطان پروستات نیز می‌تواند باشد. برای معاینه و یا آزمایش خون و آزمایش ویژه‌ای به نام آزمایش پروستات به پزشک مراجعه کنید.

 تورم غدد لنفاوی

ما این غدد لوبیایی شکل کوچک را در گردن، زیر بغل و سایر نواحی بدن داریم. هنگامی که این غدد متورم می‌شود، به این معنی است که بدن در حال مبارزه با عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی یا گلودرد است. برخی از سرطان‌ها مانند تومورها و سرطان خون نیز موجب ایجاد این نوع تورم می‌شوند. به پزشک مراجعه کنید تا علت را دریابید.

 وجود خون در ادرار

اگر پس از رفتن به دستشویی خون مشاهده کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. مدفوع خونی احتمالاً از وریدهای متورم و ملتهب به نام بواسیر بوجود می‌آید اما این احتمال وجود دارد که از سرطان روده‌ی بزرگ باشد. خون موجود در پوست نیز ممکن است مانند عفونت ادراری مشکل‌ساز باشد اما ممکن است بر اثر سرطان کلیه یا مثانه نیز باشد.

 تغییرات بیضه

اگر متوجه توده یا تورم در بیضه شدید، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. توده‌ی بدون درد شایع‌ترین نشانه سرطان بیضه است. هرچند گاهی اوقات، مردان ممکن است فقط احساس سنگینی در زیر شکم یا بیضه کنند یا فکر کنند بیضه‌هایشان بزرگتر ‌شده است. پزشک یک معاینه فیزیکی در این ناحیه انجام می‌دهد و ممکن است از تصویربرداری سه‌بعدی استفاده کند تا ببیند تومور است یا مشکل دیگری وجود دارد.

 اختلال در بلع

سرماخوردگی، رفلاکس معده یا حتی برخی از داروها می‌توانند هر چند وقت یکبار عمل بلعیدن را دشوار کنند. اگر با گذشت زمان یا با استفاده از آنتی‌اسیدها بهتر نشد، به پزشک مراجعه کنید. مشکل بلع همچنین می‌‌تواند نشانه سرطان بین لوله دهان و معده باشد که مری نامیده می شود. دکتر کار معاینه و برخی آزمایشات مانند آزمایش باریوم با اشعه ایکس را انجام می‌دهد که در آن فرد یک مایع گچی را می‌خورد تا تصویر گلو به وضوح‌ دیده شود.

 خونریزی غیرطبیعی واژن

خونریزی که طببعی نباشد، می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد مانند فیبروم یا حتی برخی از انواع روش‌های کنترل بارداری. اما اگر خونریزی بین دوران پریود، بعد از رابطه جنسی یا ترشحات خونی وجود داشته باشد، به پزشک مراجعه کنید. آنها می خواهند تشخیص دهند که از سرطان رحم، دهانه رحم یا واژن نباشد. در صورت خونریزی بعد از یائسگی حتما با پزشک مشورت کنید چون طبیعی نیست و باید فوراً بررسی شود.

بیماری‌های دهانی

از بوی بد دهان گرفته تا زخم‌های دهانی، بیشتر تغییرات دهانی بی‌خطر هستند اما اگر در دهان خود لکه‌های سفید یا قرمز یا زخم‌هایی مشاهده کردید که پس از چند هفته بهبود نیافت به خصوص اگر سیگار می‌کشید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است نشانه‌ای از وجود سرطان دهان باشد. 
سایر مواردی که باید مراقب باشید: وجود توده در گونه‌ها، اختلال در باز و بسته کردن فک یا دردهای دهانی.

 کاهش وزن

مطمئناً با تغییر شیوه تغذیه یا با ورزش می‌توان لاغر شد. در صورت وجود سایر موارد مانند استرس یا مشکل تیروئید نیز ممکن است کاهش وزن اتفاق بیفتد اما کم کردن ۴کیلو و نیم از وزن یا بیشتر بدون هیچ‌گونه تلاشی، غیرطبیعی است. این احتمال وجود دارد که اولین نشانه سرطان لوزالمعده، معده، مری، ریه یا نوع دیگری از سرطان باشد.

 تب

تب معمولاً بد نیست. گاهی فقط نشانه این است که بدن ما با عفونت مبارزه می‌کند. همچنین ممکن است از عوارض جانبی برخی داروها باشد اما زمانی که تب از بین نرود و علت واضحی نداشته باشد، ممکن است نشانه سرطان خون مانند انواع لوسمی یا وجود تومورهای سرطانی باشد.

 سوزش معده یا سوءهاضمه

تقریبا هر کسی اغلب به دلیل استرس یا رژیم‌غذایی، این نوع سوزش را احساس می‌کند. اگر تغییر سبک زندگی موثر نباشد و سوءهاضمه متوقف نشود، پزشک ممکن است بخواهد آزمایشاتی را برای یافتن علت انجام دهد و ممکن است نشانه‌ای از وجود سرطان معده باشد.

 خستگی

عوامل زیادی ممکن است فرد را بسیار خسته کنند که اکثر آنها خطرناک نیستند اما خستگی از علائم اولیه برخی سرطان‌ها مانند سرطان خون است. برخی از سرطان‌های روده بزرگ و معده می‌توانند موجب کم‌خونی شوند که چندان هم در ظاهر دیده نمی‌شود و خستگی شدیدی را ایجاد می‌کند. اگر مرتباً خسته هستید و استراحت هم به رفع آن کمکی نمی‌کند، به پزشک مراجعه کنید.

مترجم مهتا زمانی‌نیک 
منبعwebmd
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو