قرمز شدن پوست اطراف بینی چه دلایلی دارد؟
28 فروردین 1400 ساعت: 15:1



اگر از نظر سلامتی در شرایط کاملا عادی قرار داشته باشید و در هوای عادی دچار قرمزی اطراف بینی شوید، احتمالا باید دنبال دلیلی برای این اتفاق بگردید. 

کسانی که دچار سرماخوردگی شده‌اند یا ساعات زیادی را در هوای سرد و بادخیز گذرانده‌اند، بعید است با پدیده قرمز شدن اطراف بینی آشنا نباشند که البته پدیده‌ای طبیعی است. اما اگر از نظر سلامتی در شرایط کاملا عادی قرار داشته باشید و در هوای عادی دچار قرمزی اطراف بینی شوید، احتمالا باید دنبال دلیلی برای این اتفاق بگردید. دکتر کارن کمپبل (متخصص پوست‌ومو در سن فرانسیسکو) می‌گوید که این قرمزی، التهاب یا تحریکات پوستی در پوست حساس اطراف بینی می‌تواند سه دلیل مختلف داشته باشد. در این مطلب با اطلاعات بیشتری درباره این موضوع آشنا خواهیم شد. 


دلایل قرمز شدن پوست اطراف بینی 


1. پارگی رگ‌های خونی 


دکتر کمپبل می‌گوید که رگ‌های خونی در ناحیه اطراف بینی پُرشمار هستند و تعداد و اندازه آنها همراه با افزایش سن روبه‌افزایش می‌رود. درحالی که پارگی رگ‌های خونی با روزاسه مرتبط است، اما این مشکل می‌تواند برای افراد غیرمبتلا به روزاسه هم اتفاق بیفتد، خصوصا برای افراد دارای پوست روشن و کسانی که نژادشان به اروپای شمالی می‌رسد. 


2. درماتیت سبورئیک 


درماتیت سبورئیک یکی از مشکلات پوستی است که در قالب بثورات خارش‌زا نمایان می‌شود. به‌گفته دکتر کمپبل «این مشکل پوستی به‌واسطه واکنش آلرژیک نسبت به مخمرهای طبیعی روی پوست به‌وجود می‌آید. با این‌که درماتیت سبورئیک در رده بیماری‌های کاملا درمان‌پذیر قرار نمی‌گیرد، اما راهکارهای مختلفی برای مقابله با عارضه‌های آن و درنهایت کنترلش وجود دارند. 


3. اصطکاک 


اگر مرتبا بینی خودتان را با فشار دست پاک می‌کنید، بیش از حد به بینی دست می‌زنید یا برای مدت‌زمان طولانی از ماسک استفاده می‌کنید، احتمال مواجه شدن با التهابات پوستی، تحریکات پوستی یا خشکی پوست در پوست اطراف بینی بالا می‌رود. همه این مشکلات هم در قالب قرمزی پوست اطراف بینی نمایان می‌شوند. 


ترفندهای راهبردی برای مقابله با قرمز شدن پوست اطراف بینی 


1. استفاده از کرم ضدآفتاب 


یکی دیگر از دلایلی که ضرورت استفاده از محصولات ضدآفتاب را به شما اثبات می‌کند، مقابله این محصولات با قرمز شدن پوست اطراف بینی است. به‌گفته دکتر کمپبل «محافظت از پوست در برابر نور خورشید می‌تواند به کمتر شدن پارگی رگ‌های خونی در پوست اطراف بینی کمک کند». این متخصص توصیه می‌کند که از فرمولاسیون‌های مینرال با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. اگر پوست حساسی دارید، می‌توانید از محصولات دارای SPF 50 کمک بگیرید. 


2. استفاده از کرم محافظ پوست 


برای این‌که خطر تحریکات پوستی ناشی از اصطکاک را به حداقل برسانید، بهتر است از کرم محافظ پوست (Barrier Cream) استفاده کنید. این کرم‌ها نه‌تنها مشکلاتی مانند خشکی، ترک‌خوردگی و پف‌کردگی پوست را تسکین می‌دهند، بلکه سد دفاعی پوست را هم مرطوب و تقویت می‌کنند. 


3. دوری از عوامل تحریک‌زا 


آلرژن‌های رایج مانند ترکیبات معطر یا اسانس‌های روغنی می‌توانند باعث تحریکات پوستی و درنتیجه قرمزی پوست و حتی تشدید قرمزی پوست شوند. دکتر کمپبل توصیه می‌کند که از محصولات حاوی این ترکیبات دوری کنید تا قرمزی پوست اطراف بینی هرچه سریع‌تر محو شود. استفاده از کرم هیدروکورتیزون هم برای تسکین و التیام پوست اطراف بینی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. 


4. مراجعه به متخصصان پوست‌ومو 


اگر وضعیت شما مشکوک به درماتیت سبورئیک باشد، بهتر است به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید. دکتر کمپبل برای افراد مبتلا به این مشکل پوستی معمولا محصولات موضعی ضدقارچ را تجویز می‌کند تا میزان مخمرهای روی پوست را کاهش دهد. استروئیدهای موضعی هم برای تسکین التهابات پوستی در این ناحیه از صورت کاربردی هستند. 

 

ترجمه: یوسف صالحی 

منبع:skincare


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو