4 موردی که صبح درد پاشنه پا را ایجاد می‌کند
24 فروردین 1400 ساعت: 10:1



پاشنه استخوانی است که تحمل کننده وزن است. استرس مداوم، پیاده‌روی با پای برهنه در خانه، ایستادن پشت میز و یا دویدن به عنوان یک سرگرمی جدید، چند دلیل است که احساس درد پاشنه پا را افزایش می‌دهد.

هنگامی که در رختخواب استراحت می‌کنید، ناحیه کف پا- بافت همبند الیافی که از پاشنه پا تا پایین پا ادامه دارد- منقبض می‌شود. در اولین قدم فاسیا کش می‌آید، در جایی که بافت باعث درد می‌شود. در این صورت، وقتی در طول روز مدام حرکت می‌کنید، پاشنه به سختی فرصت بهبودی پیدا می‌کند.


دلایل زیادی برای درد پاشنه وجود دارد. در اینجا برخی از احتمالات عمومی برای دلایل آسیب رساندن قدم‌های صبح وجود دارد:


۱- دچار ورم کف پا (فاسییت) هستید


 ورم کف پا همان التهاب بافت ضخیم پایین پا، از انگشتان پا تا پاشنه است. این امر معمولاً باعث درد شدید و ناخنک پاشنه در صبح یا بعد از مدت طولانی استراحت یا ایستادن می‌شود.


این احتمال وجود دارد که اگر دچار ورم کف پا باشید، ممکن است دارای رشد استخوانی به نام خار پاشنه نیز باشید. احتمالاً خار در اینجا منشا درد نیست. 


2. به التهاب مفصل آشیل مبتلا هستید


تاندون آشیل از عضلات ساق پا به سمت پایین پاشنه پا می‌رود، اما آسیب‌های بیش از حد منجر به التهاب می‌شود. ممکن است بر اساس محل ناراحتی مشکوک به این بیماری شوید. درد در پشت پاشنه صبحگاه معمولاً به دلیل گرفتگی و پارگی تاندون آشیل است.


تاندینیت آشیل التهاب تاندون آشیل در پایین عضلات ساق پا است. این تاندون استخوان پاشنه را به عضلات ساق پا متصل می‌کند. تاندون معمولاً با استفاده بیش از حد در هنگام ورزش یا دویدن ملتهب می‌شود.


برخی احساس درد خفیف تا شدید و همچنین حساسیت به لمس و تورم دارند. در صورت عدم درمان یا آسیب بیشتر، تاندون آشیل ممکن است کاملاً پاره شود.


درحالیکه کشش می‌تواند کمک کند، درد ممکن است در هنگام کشش به دلیل التهاب بافت‌ها افزایش یابد. برخی از ناراحتی‌ها در هنگام کشش طبیعی است. با این حال، اگر هنگام کشش احساس پارگی در پاشنه خود دارید، بلافاصله متوقف شوید. 


3. یک مسئله عصبی است


اختلالات عصبی یکی دیگر از دلایل ناراحتی است. ممکن است در ستون فقرات یک عصب فشرده یا دیسک نیز وجود داشته باشد. با وجود نوریت باکستر، درد معمولاً پس از فعالیت و با فرسودگی روز بدتر می‌شود.


4. یک اختلال آرتروز است


این درد می‌تواند یکی از سه نوع اختلال آرتروز باشد: آرتریت روماتوئید (نوعی اختلال التهابی که مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد)، اسپوندیلیت آنکیلوزان (نوعی آرتروز که ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می‌دهد) یا نقرس (آرتروز التهابی که مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد، از جمله انگشت شست پا). 


اینها شرایط سیستمیک هستند که معمولاً در هر دو پا یا سایر مفاصل نیز وجود خواهند داشت.


اگر پزشک متخصص شک دارد که یکی از این موارد را داشته باشید، احتمالاً از شما می‌خواهد که آزمایش‌های اضافی را برای رد یا تایید این شرایط انجام دهید.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: livestrong

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو