مکمل‌ ویتامین D عفونت‌های تنفسی را کاهش می‌دهد
23 فروردین 1400 ساعت: 09:1



دریافت دوز روزانه مکمل ویتامین D، خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی را تا حدود 42 درصد در افراد در معرض خطر کاهش می‌دهد. محققان موسسه کارولینسکا سوئد، دانشکده پزشکی هاروارد و دانشگاه کوئین مری لندن به‌تازگی گسترده‌ترین پژوهش در مورد تاثیر ویتامین D بر عفونت‌های تنفسی را انجام دادند.

آنها نتایج 43 مطالعه مبتنی بر اطلاعات 49 هزار نفر را بررسی کردند و دریافتند مصرف دوز روزانه ویتامین D می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی را در افراد در معرض خطر تا 42 درصد کاهش دهد. نتایج این پژوهش در نشریه The Lancet Diabetes &Endocrinology منتشر شد.

 

تاثیر بهتر با مصرف روزانه ویتامین D

تا به‌حال مطالعات مختلفی در مورد فواید ویتامین D انجام شده که از جمله می‌توان به مقابله با سرطان اشاره کرد. به‌طوری که دانشمندان تاکید دارند مصرف مکمل ویتامین D در افراد بالای 50 سال آلمانی نشان‌دهنده کاهش آمار فوت 30 هزار نفری ناشی از سرطان در این کشور است. پژوهش‌های اخیر نیز نشان می‌دهد که ویتامین D در کاهش آمار فوت بیماران بستری به‌دلیل ابتلا به نوع وخیم کووید19 نقش دارد. 

 

اما در پژوهش اخیر که ارتباط تاثیر مکمل ویتامین D با عفونت‌های تنفسی نظیر پنومونی و آنفلوآنزا را نشان می‌دهد، محققان به نکته جالبی دست‌ یافتند. آنها متوجه شدند تاثیر محافظت ویتامین D در برابر عفونت‌های تنفسی به‌طور کلی 8 درصد است اما اگر این مکمل به‌شکل دوز روزانه مصرف شود تاثیر بهتری نسبت به دوز هفتگی یا ماهانه دارد و در این صورت خطر عفونت‌ها تا 42 درصد کاهش پیدا می کند. البته محققان تاکید دارند که هرگز نباید بیش از مقدار توصیه‌شده توسط متخصص از این مکمل استفاده کرد. نیاز روزانه افراد بین 400 تا 1000 واحد در روز است. 

 

نیاز متفاوت افراد به ویتامین D

البته در کنار تاثیر جدی ویتامین D، محققان نکته دیگری را نیز یادآور شدند و آن، اینکه مکمل ویتامین D فقط برای بعضی افراد ضروری است. در واقع، متخصصان باید توجه داشته ‌باشند افرادی با پوست‌های تیره، چاق و سالمندان معمولا دچار کمبود ویتامین D هستند و مصرف روزانه مکمل‌ این ویتامین به محافظت از استخوان‌ها و همچنین کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی در این افراد کمک می‌کند. به نظر محققان، افراد سالم نیازی به مصرف مکمل ویتامین D ندارند. علاوه بر چند دقیقه حضور روزانه در معرض نور خورشید برای سنتز ویتامین D در بدن، گنجاندن ماهی‌های چرب، تخم‌مرغ و لبنیات برای تامین نیاز بدن ضروری است. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:pourquoidocteur.fr

 ریزه‌خوری شبانه، تمرکز و بازدهی روز بعد را کاهش می‌دهد!

زود خوردن صبحانه، خطر دیابت نوع 2 را کاهش می دهد!​​​
بعد از تعطیلات خوراکی‌های سرشار از فیبر بخورید​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو