سلامت مادران در سراسر جهان
19 فروردین 1400 ساعت: 14:1



اصطلاح سلامت مادر به سلامت زنان در تمام مراحل بارداری و زایمان و همچنین در دوران پس از زایمان گفته می‌شود. سلامت مادر تاثیر مستقیمی بر مادر و کودک دارد.

روزانه، تقریباً 810 زن به دلایل مرتبط با زایمان و بارداری قابل پیشگیری می‌میرند. ارائه مراقبت از بارداری با کیفیت خوب به منظور جلوگیری از این موارد شامل حمایت از تغذیه مادر و نوزاد، معالجه بیماریها، حمایت از زنانی که در معرض خشونت شریک زندگی قرار دارند و دسترسی جهانی به مراقبت‌های جنسی و تولید مثل است.


نابرابری در سلامت مادران در سراسر جهان وجود دارد، با میزان مرگ‌ومیر زنان در دوران بارداری و پس از آن برای گروه‌ها و مکان‌های خاص به طور قابل‌توجهی بالاتر است. آمارهای سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که 94٪ از کل مرگ مادران در سراسر جهان در کشورهای با درآمد کم و متوسط پایین اتفاق می‌افتد. مرگ مادر قابل پیشگیری یک مشکل جهانی است که باید با دسترسی همه زنان به مراقبت‌های بارداری با کیفیت خوب حل شود.


دسترسی به مراقبت‌های جنسی و تولید مثل


در سراسر جهان، دسترسی به مراقبت های بهداشتی جنسی و باروری برابر نیست. تحقیقات نابرابری قابل‌توجهی را در دسترسی به چنین خدماتی کشف کرده است، با گروه سنی، وضعیت اقتصادی و موقعیت شهری و روستایی که به شدت بر کیفیت مراقبت از افراد تاثیر می‌گذارد.


داده‌های اخیر نشان داده است که به نظر می‌رسد گروه سنی بیشترین اختلاف را در دسترسی به پیشگیری از بارداری ایجاد می‌کند و وضعیت اقتصادی و اقامتگاه شهری و روستایی بیشترین تاثیر را در دسترسی به خدمات بهداشتی مادران دارد. به نظر می‌رسد مراقبت‌های بهداشتی جنسی و باروری در کشورهای در حال توسعه کمتر در دسترس است، با این حال، حتی در ایالات متحده، دسترسی جهانی به چنین مراقبت‌هایی حاصل نشده است.


اختلاف نژادی و اقتصادی در میزان سقط جنین و زایمان‌های ناخواسته و بارداری ناخواسته در سراسر ایالات متحده وجود دارد. کارشناسان تاکید می‌کنند که این اختلافات به چرخه آسیب‌هایی دامن می‌زند که توسط گروه‌های خاص جمعیتی تجربه می‌شود و در نتیجه زنان قادر به کنترل کامل باروری خود نیستند.


بیماری همه‌گیر کووید19 این اختلافات را بدتر کرده است، یک نظرسنجی که اخیراً توسط فدراسیون بین‌المللی والدین برنامه‌ریزی شده (IPPF) انجام شد و نشان داد که تحویل جهانی مراقبت‌های بهداشتی جنسی و باروری تحت تاثیر همه‌گیری قرار گرفته است.


جمعیت‌های آسیب‌پذیر، مانند زنان از کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط، به طور نامتناسبی تحت تاثیر تعطیلی و تاخیر در مراقبت‌های جنسی و تولید مثل قرار گرفته‌اند، که به طور بالقوه منجر به مرگ‌های قابل پیشگیری بیشتر و معلولیت‌های مادام العمر می‌شود. جنوب آسیا از بیشترین تعداد تعطیلی کلینیک‌های ارائه‌دهنده این خدمات رنج می‌برد و آفریقا بیشترین تعداد تعطیلی در کلینیک‌های سیار را داشته است.


بسیار مهم است که دسترسی ویژه به مراقبت‌های جنسی و تولید مثل در جمعیت‌های آسیب پذیر خصوصاً در زمان همه‌گیری جهانی مورد توجه ویژه قرار گیرد تا بتواند به زنان حقوقی را که شایسته آنها هستند برای کنترل باروری و جلوگیری از مرگ و جراحات غیر ضروری‌، بدهد.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: news-medical.net

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو