داروهای مصرفی‌‌ که با افزایش سن باید با احتیاط استفاده شود.
17 فروردین 1400 ساعت: 17:1



هیچ رازی وجود ندارد که بدانیم چقدر عمر می‌‌کنیم اما در سالمندی، بدن دیگر مانند گذشته کار نمی‌کند و سن در واکنش فرد به دارو نیز اثر دارد.
به‌طور کلی مصرف خودسرانه دارو کار عاقلانه‌ای نیست و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

سن افراد چه تاثیری دارد؟

سیستم گوارشی با افزایش سن به سرعت داروها را جذب نمی‌کند. مشکلات کبدی هم ممکن است به این معنی باشد که دارو در جریان خون باقی می‌ماند یا با سرعت لازم به داخل خون وارد نمی‌شود. مشکلات کلیوی نیز می‌تواند بر میزان جریان دارو به عنوان ماده‌ای زائد در بدن تاثیر بگذارد. از پزشک خود در مورد تاثیر داروهای مصرفی و تاثیر افزایش سن بر تاثیر دارو سوال کنید.

 مسکن‌های بدون نسخه

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی(NSAIDs) مانند ایبوپروفن، آسپیرین و ناپروکسن می‌توانند برخی از داروهای تجویزی را که مصرف می‌کنید را بی‌تاثیر کنند. این داروها اغلب ترکیب خوبی را با رقیق‌کننده‌های خون، داروهای دیابت، داروهای مدر یا داروهای فشارخون نمی‌سازند. داروهای غیراستروئیدی همچنین با پیر شدن بدن، روی اندام‌های اصلی مانند کلیه‌ها، کبد، قلب و سیستم هضم، تاثیر بسیار منفی دارند.

 شل‌کننده‌های عضلانی

پزشک ممکن است برای کاهش اسپاسم عضلات، این داروها را پیشنهاد کند. داروهای شل‌کننده‌ عضلات مانند سیکلوبنزاپرین(فلکسریل)، متوکاربامول(روباکسین) و کاریزوپرولول(سوما) عوارض جانبی مانند احساس ضعف و گیجی ایجاد می‌کند و در نتیجه شانس افتادن و آسیب به فرد را افزایش می‌دهد.

 داروهای خاص دیابت

داروهای سولفونیل اوره با اثر طولانی‌مدت بر دیابت مانند کلرپروپامید(دیابینزی) و گلیبوراید(دیابا، گلیناز) باعث کاهش قندخون و بیماری به نام "هایپوگلیسمی" می‌شوند و  ممکن است حالت گیجی و منگی، لرز، عرق ریزه، گرسنگی و خستگی ایجاد کند. اگر این علائم شدید یا در طولانی‌مدت باشد، باعث تشنج می‌شود و در موارد نادر، زندگی فرد را به خطر می‌اندازد.

 آنتی‌هیستامین‌ها

اگر تب یونجه داشته باشید، پزشک ممکن است داروهای بدون نسخه به نام آنتی‌هیستامین‌ها را به شما توصیه کند. این داروها می‌توانند مانع عطسه شوند اما برخی از این داروها نسبت به سایر داروها، عوارض جانبی بیشتری دارند. برخی از آنتی‌هیستامین‌ها ممکن است افراد مسن را بیش از حد خواب‌آلوده و گیج کند و احتمال ابتلا به این علائم را افزایش دهد.

 برخی از داروهای خواب‌آور

داروهایی که کمک می‌کند تا به خواب بروید، مشکلاتی را نیز در بیدار شدن ایجاد می‌کنند. صبح که از رختخواب برمی‌خیزید ممکن است تعادل نداشته و احساس خوبی نیز نداشته باشید و فرد ممکن است نتواند به درستی فکر کند. دیفن‌هیدرامین، ماده اصلی موجود در بسیاری از قرص‌های خواب‌آور، همچنین می‌تواند منجر به خشکی دهان، تاری دید و مشکلات مثانه شود.

 داروهای رفع اضطراب

بنزودیازپین‌ها داروهایی هستند که اضطراب را درمان می کنند. این داروها شامل دیازپام(والیوم)، آلپرازولام(زاناکس) و کلردیازپوکساید(لیبریوم) هستند. بعضی از این داروها بسیار بیشتر از سایر داروها بر سیستم بدن تاثیر می‌گذارند. عوارض جانبی آنها مانند حالت گیجی که می‌تواند از روزی که آنها را مصرف می‌کنید، ایجاد شود و احتمال سقوط فرد را افزایش دهد.

 آنتی‌کولینرژیک‌ها

پزشک ممکن است این داروها را برای درمان بیماری‌هایی مانند بیماری پارکینسون، سندرم روده تحریک‌پذیر و افسردگی تجویز کند اما داروهای آنتی‌کولینرژیک می‌تواند به خصوص در افراد مسن باعث حالت گیجی، خشکی دهان و تاری دید شوند. در مردان مسن بیشتر احتمال ایجاد مشکل در ادرار کردن دارد.

داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای

این داروها بسیار قدیمی‌‌تر هستند و پزشکان اغلب آنها را تجویز نمی‌کنند اما اگر از داروهای سه‌حلقه‌ای مانند آمی‌تریپتیلین و ایمی‌پرامین استفاده می‌کنید، به خاطر داشته باشید که این داروها عوارض جانبی دارند که در افراد مسن بیشتر دیده می‌شود و شامل مشکلاتی مانند یبوست، ضربان نامنظم قلب، تاری دید، حالت گیجی، اختلال در حافظه و خشکی دهان است. مردان با مشکل در ادرار کردن مواجه می‌شوند.

 داروهای ضدروان‌پریشی

این داروها اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی و اختلال دو‌قطبی را درمان می‌کنند و مصرف آن برای برخی از افراد مسن خطرناک است. مصرف داروهای ضدروان‌پریشی در صورت ابتلا به زوال عقل، احتمال بروز مشکلات قلبی پرخطر یا خونریزی مغز را افزایش می‌دهد.

 سایمتیدین 

این دارو یک شیوه درمانی بدون نسخه برای درمان سوزش معده، سوءهاضمه و زخم‌معده است. اگر فرد سالمندی هستید و این دارو را مصرف می‌کنید، حتی مصرف دوزهای منظم آن می‌تواند عوارضی مانند گیجی و منگی را ایجاد کند.

 ترکیب چند دارو

با دقت به برچسب‌ داروهای بدون نسخه توجه کنید تا بفهمید آیا آنها بیشتر از یک ماده فعال دارند. بعضی از داروهای سرماخوردگی و مخصوص سینوسی‌، داروهای ضداحتقان به همراه آنتی‌هیستامین‌ها هستند. این ترکیب می‌تواند فرد را مبتلا به گیجی، خواب‌آلودگی و بی‌حالی کند. همچنین می‌تواند فشارخون را بالا برده و اجابت مزاج فرد را دچار مشکل کند.

 ملین‌ها

بسیاری از افراد مسن برای درمان یبوست از داروهایی استفاده می‌کنند اما مصرف برخی داروها مانند بیساکودیل، به صورت منظم و طولانی‌مدت کار عاقلانه‌ای نیست. با گذشت زمان، ملین‌ها می‌توانند مشکلات دائمی را در روده‌ها ایجاد کنند.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبع webmed
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو