راه‌های تمیز کردن آشپزخانه با کمترین آسیب‌ به محیط زیست در شرایط قرنطینه خانگی
17 فروردین 1399 ساعت: 07:1



این روزها که بیشتر مردم جهان درگیر ویروس کرونا شده‌اند، بیشتر به امور نظافت شخصی و نظافت محیط پیرامون خودشان می‌پردازند. یکی از مکان‌های بسیار مورد توجه که باید نظافت آن در تمام ایام سال (خصوصا در این روزها) حفظ شود، آشپزخانه است. تمیز بودن آشپزخانه به معنای ایمن بودن آشپزی، ایمن بودن غذا و حفظ سلامت اعضای خانواده است. این در حالی است که متاسفانه مصرف بی‌رویه محصولات شوینده و پاک‌کننده شیمیایی می‌تواند عوارض بسیار زیاد و گاهی اوقات جبران‌ناپذیری برای محیط زیست به‌دنبال داشته باشد.
از این‌رو، چند توصیه ساده اما کاربردی برای حفظ نظافت آشپزخانه با رعایت اصول منطبق بر حفظ محیط زیست را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

۱. به‌جای استفاده مداوم از شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های شیمیایی، کمی به سمت مصرف پاک‌کننده‌های طبیعی بروید. به طور مثال، سرکه سفید می‌تواند عملکرد بسیار مطلوبی در پاک کردن و ضدعفونی کردن وسایل داشته باشد. ترکیب آب و سرکه می‌تواند یک اسپری پاک‌کننده مناسب برای شما آماده کند. اگر نگران باقی ماندن بوی سرکه روی سطوح هستید، می‌توانید بعد از پاک کردن هر سطحی با کمک سرکه، یک دستمال نخی را به آب گرم آغشته کنید و آن سطح را یک بار هم با این دستمال پاک کنید تا بوی سرکه کاملا از بین برود.

۲. برای چربی‌زدایی از سطوح مختلفی مانند روی گاز یا داخل فِر هم می‌توانید به‌جای پاک‌کننده‌های شیمیایی، از مخلوط آب، آب‌لیمو و جوش شیرین یا ترکیب آب، سرکه سفید و جوش شیرین کمک بگیرید. این ترکیبات را بعد از آماده شدن درون بُطری‌هایی بریزید که امکان اسپری کردن با آنها وجود داشته باشد. سپس این ترکیب را روی اجاق گاز یا سایر سطوح چرب اسپری کنید، یک دقیقه اجازه دهید تا این محلول روی سطوح باقی بماند و سپس آن را ابتدا با یک دستمال نخی مرطوب و سپس با یک دستمال نخی خشک کاملا پاک کنید.

۳. برای پاک کردن فضای داخلی یخچال هم می‌توانید به‌جای شوینده‌های شیمیایی از همین ترکیب آب، سرکه و جوش شیرین کمک بگیرید. این ترکیب هم باعث رفع آلودگی‌های ظاهری می‌شود و هم به‌عنوان یک ترکیب ضدعفونی‌کننده در دنیا شناخته شده است.

۴. سعی کنید که تمامی سطوح آشپزخانه را قبل از این‌که دچار لکه‌های مقاوم چربی یا رنگ غذا شوند، به‌سادگی و با کمک یک دستمال نخی مرطوب تمیز کنید. هرچقدر که لکه‌های چربی و غذا بیشتر روی سطوح بمانند، شما هم نیاز بیشتری به مصرف شوینده‌های شیمیایی و غلیظ خواهید داشت.

۵. برای ضدعفونی کردن سطوح حساس مانند سنگ اُپن یا سینک ظرف‌شویی، هم می‌توانید از ترکیب سرکه و جوش شیرین کمک بگیرید و هم می‌توانید با یک دستمال آغشته به آب و الکل، آنها را تمیز کنید.

۶. بهتر است به‌منظور حفظ محیط زیست، کمتر از دستمال‌های کاغذی یا دستمال‌های حوله‌ای یک‌بار مصرف در محیط آشپزخانه استفاده کنید. توصیه بهتر این است که همیشه یک حوله نخی سبک برای خشک کردن دست‌ها، یک دستمال نخی مناسب برای خشک کردن ظرف‌ها، یک دستمال نخی مناسب برای خشک کردن سطوح و یک دستمال پارچه‌ای مناسب برای روغن‌گیری مواد غذایی در دسترس داشته باشید و این حوله‌ها، پارچه‌ها یا دستمال‌ها را هرچند وقت یک‌بار بشویید. به این ترتیب دیگر نیازی به مصرف مداوم دستمال‌های یک‌بار مصرف و دور ریختن آنها وجود نخواهد داشت.

۷. به خاطر داشته باشید که بهتر است به‌منظور ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزی‌ها، به‌جای استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های شیمیایی یا مایع ظرف‌شویی که در صورت کامل پاک نشدن می‌توانند سبزی و میوه را به محصولی غیرایمن تبدیل کنند، از کمی سرکه و نمک استفاده کنید. به این ترتیب که میوه‌ها و سبزی‌ها را ابتدا داخل لگنی پُر از آب سرد بریزید، درون لگن مقداری سرکه و نمک اضافه کنید و اجازه دهید تا میوه‌ها و سبزی‌ها حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در این محلول باقی بمانند. سپس آنها را آبکشی و مصرف کنید.

۸. به عنوان آخرین نکته، به‌تازگی شوینده‌های مخصوص آشپزخانه با عنوان صابون‌های گیاهی یا کاستیل (Castile) به بازار آمده‌اند که جزو شوینده‌های دوستدار محیط زیست هستند و می‌توانند به‌سادگی برای نظافت آشپزخانه و سطوح مختلف آن کاربرد داشته باشند. این صابون‌ها که در فروشگاه‌های ایران هم عرضه می‌شوند، جایگزین مطلوبی برای شوینده‌های شیمیایی آسیب‌رسان به محیط زیست محسوب می‌شوند.

ترجمه: ندا احمدلو
منبع: Superbee
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو