اصول تغذیه در دوران نقاهت بیماری کرونا
17 فروردین 1399 ساعت: 07:1



ابتلا به کووید-۱۹ در حال حاضر چالش جدی سلامت جهانی است و تحقیقات در مورد روش های درمان دنبال می شود. گرچه برخی از افراد به دلیل وخامت بیماری جان خود را از دست می دهند اما بسیاری از بیماران نیز بهبود یافته و پس از بستری در بیمارستان و کنترل وضعیت سلامت می توانند به منزل بازگردند. بنابراین، در کنار رعایت اصول پیشگیری از انتقال ویروس در این زمان، توجه به توصیه ها و اصول تغذیه ای برای بهبود سریع تر در دوران نقاهت اهمیت خواهد داشت.
این اصول دوازده گانه عبارتند از:

۱. اصولا بیمار در دوره نقاهت به دلیل افزایش دمای بدن طی دوره حاد بیماری، بی اشتها می شود. اما نباید وی را مجبور به غذاخوردن کرد زیرا ممکن است تهوع و استفراغ را درپی داشته باشد. برای تامین قوای از دست رفته و پیشگیری از سوء تغذیه فردی که دوره نقاهت را سپری می کند باید از غذاهای مغذی، در حجم کم اما با فواصل کوتاه استفاده کرد.

۲. تکه ای کوچک از ماهی یا گوشت قرمز به عنوان منبع پروتئین در وعده های ناهار و شام توصیه می شود. البته کمی پوره سبزیجات و ماست یا میوه به عنوان دسر نیز مناسب خواهد بود.

۳. عسل طبیعی به دلیل تاثیر مثبت در تقویت سیستم ایمنی همچنین بهبود سرفه در حد متعادل برای این افراد مصرف شود.

۴. به دلیل زمینه ایجاد موکوس ( ترشحات غلیظ) در دستگاه تنفس، مصرف لبنیات باید محدود و البته از انواع پروبیوتیک انتخاب شود.

۵. دمنوش های گیاهی، خشکبار و میوه های تازه به دلیل ویتامین هایی نظیر ویتامین A و C و مواد معدنی مانند روی، آهن و سلنیوم، میان وعده های مناسبی برای این افراد هستند.

۶. در این دوران نباید از ادویه های تند به دلیل تحریک سیستم تنفسی و سرفه استفاده کرد. البته بهترین ادویه برای غذای بیمار، زردچوبه است زیرا علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی، خواص ضدالتهابی نیز دارد.

۷. نوشیدن مایعات کافی برای تامین آب موردنیاز بدن ضروری است که علاوه بر آب می توان از دمنوش و آبمیوه های طبیعی نیز استفاده کرد. البته اگر بیمار حالت تهوع دارد، مایعات باید در حجم کم خورانده شود و افزودن چند قطره آبلیمو نیز بهبوددهنده خواهد بود.

۸. استفاده از روغن های مفیدی مانند کلزا، زیتون و کنجد به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا3 می تواند در تامین انرژی روزانه توصیه شود.

۹. گنجاندن سبزیجات در رژیم روزانه به شکل سوپ یا سالاد علاوه بر تامین ویتامین های مختلف، به بهبود یبوست نیز کمک می کند. البته در صورت ابتلا به اسهال باید در این زمینه محتاط بود و با پزشک معالج مشورت کرد.

۱۰. حداقل یک وعده در روز، باید از نان سبوس دار، برنج و سیب زمینی به عنوان منابع قندهای پیچیده استفاده می شود اما از انواع شیرینی جات حاوی شکر سفید و نوشابه های گازدار باید خودداری کرد.

11. افراط در مصرف نمک، سیر، انواع سس، غذاهای چرب و سنگین، خوراکی های سرخ شده و روغن های حیوانی و جامد کاملا در این دوران ممنوعیت مصرف خواهند داشت.

12. توجه کنید که اصول تغذیه ای در صورت ابتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت، پرفشاری خون، بیماری قلبی و... باید مانند گذشته در نظر گرفته شود.

ترجمه: مریم سادات کاظمی
منبع: luttecontrladenutrition.fr
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو