چگونه می‌توان از اتلاف وقت جلوگیری کرد.
11 فروردین 1400 ساعت: 10:1



وقت، تنها عامل تولید است که قابل تجدید نیست. سرمایه، زمین و نیروی انسانی قابل تجدید هستند ولی از آنجایی که وقت به زمان بستگی دارد و زمان هم قابل تجدید و برگشت‌پذیر نیست، از این رو وقت تلف شده قابل جبران نیست.
یکی از مهمترین علل اتلاف وقت در سطح خرد و کلان اهمیت دادن به مسایل بی‌ارزش و اهمیت ندادن به مسایل مهم است.

1. اهداف خود را مشخص کنید.

 منظور از اهداف، "اهداف بزرگ" در کار و زندگی است. به طور مثال، ممکن است بخواهید در کار و زندگی به تعادل بهتری برسید، بیشتر ورزش کنید و بیشتر در فعالیت‌های پس از مدرسه فرزندان خود شرکت کنید. پس از آشنایی با این فعالیت‌ها، می‌توانید آنها را به کارهای کوچکتر تقسیم کرده و بر نحوه قرار دادن آنها در زندگی خود تمرکز کنید.

2. همه چیز را تحت نظر داشته باشید.

انجام دادن کارها ممکن است حدود یک هفته طول بکشد و توجه داشته باشید که واقعاً چه مدت زمان لازم است تا کارهایی را انجام دهید که مرتباً باید انجام شود؛ مانند لباس شستن، صبحانه خوردن، مرتب کردن تختخواب. اکثر مردم مدت زمان انجام کارهای ساده مانند دوش گرفتن و زمان لازم برای کارهای بزرگتر را نادیده می‌گیرند، مانند نوشتن مقاله پژوهشی. اگر دقیقاً بدانید که وقت خود را چگونه باید بگذرانید، شاید بهتر بتوانید آن را مدیریت کنید.

3. اولویت‌بندی کنید.

قرار دادن کارها در 4 گروه:

* ضروری و مهم
* غیرضروری اما مهم
* ضروری اما غیرمهم
* غیرضروری و غیرمهم

هدف این است که تا آنجایی که امکان دارد موارد کمتری را در گروه "ضروری و مهم" بگنجانید. اگر کارها بر روی هم انباشته شود، استرس ایجاد می‌‌کند. اگر وقت خود را به خوبی مدیریت کنید، احتمالاً بیشتر وقتتان صرف امور "غیرضروری اما مهم" خواهد شد. در چنین مواقعی می‌توانید مفیدترین کارها را انجام دهید و احساس خستگی هم نکنید.

 4. برای روز خود برنامه‌‌ریزی کنید.

پس از اطلاع از اینکه چه مدت کارها زمان می‌برد و مهمترین کارها چیست، شروع به برنامه‌ریزی کنید. انعطاف‌پذیر باشید. آیا اواخر روز یا اوایل صبح کارهای بیشتری را انجام می‌دهید؟ آیا دوست دارید عصرها استراحت کنید؟ آیا کاری را پشت سر هم و در یک زمان فشرده و کوتاه انجام بدهید راحت‌تر هستید یا باید در یک دوره یک هفته‌ای انجام شود، پس احتمالا می‌توانید به کارهای بیشتری هم برسید. به آنچه که به نفع شماست، فکر کنید و از تغییر شرایط نترسید.

 5. ابتدا کارهای سخت را انجام دهید.

مارک تواین گفت: "اگر می‌خواهید قورباغه را بخورید، بهتر است این کار را ابتدای صبح انجام دهید و اگر می‌خواهید دو قورباغه را بخورید، ابتدا بهتر است بزرگترین قورباغه را بخورید. " به عبارت دیگر، اگر کار سختی برای انجام دادن دارید، ابتدا آن را از سر راه خود بردارید تا در طول روز نگران انجام آن نباشید. حداقل این همان چیزی است که نویسنده یک کتاب برجسته آن را درک کرده است: "قورباغه‌ات را قورت بده"

 6. کارهایتان را بنویسید.

نوشتن لیستی از کارها صحیح و منطقی است اما می‌توانید از ابزارهای دیگری نیز استفاده کنید. نکته اصلی این است که کارهایتان را در جایی بنویسید. از هر آنچه برای پیگیری کارها لازم است، استفاده کنید. بهتر است فقط از یک مورد استفاده کنید و هر جا می‌روید آن را با خود داشته باشید؛ برای مثال استفاده از یادداشت تلفن همراه. یک نوع برنامه نگهدارنده لیست یا تقویم است که از قبل در تلفن همراه موجود است.

 7. آیا ارزش وقت گذاشتن را دارد.

اهداف بزرگ خود را به خاطر بسپارید و از خود بپرسید آیا کاری که انجام می دهید به شما در رسیدن به هدف کمک می‌کند. به  طور مثال، ممکن است ساعات زیادی را در محل کار به انجام کاری بگذرانید در حالی که هیچ کس از شما نخواسته باشد. بهتر است وقتتان را در باشگاه یا به نواختن پیانو یا بازی بیس بال فرزندتان سپری کنید.

 8. خودتان را گول نزنید.

اگر طبق برنامه قرار بوده کاری را ساعت 9 صبح انجام دهید، به آن پایبند باشید و به جای ساعت 9 ساعت 9:17 صبح آن را انجام ندهید، چون دیگر فایده‌ای ندارد؛ حتی اگر به تنهایی بخواهید آن را انجام دهید. اتلاف زمان شروع موجب می‌شود تا سایر کارها را نیز با تاخیر انجام دهید. اگر می‌خواهید انعطاف‌پذیر باشید، چند گزینه را انتخاب کنید؛ مثلا فلان ساعت زمان چک کردن ایمیل یا ویرایش مطالب است اما به برنامه‌ زمانی‌ پایبند باشید به حدی که انگار وحی منزل است. اگر مدتی را با برنامه زمانی منظم پیش بروید اما متوجه شوید تاثیر مثبتی ندارد، می‌توانید آن را تغییر دهید.

 9. فقط شروع کنید.

اگر تمایل زیادی به عقب انداختن کارها دارید، راهی برای شروع آن پیدا کنید و حدافل یک قدم کوچک رو به جلو بردارید. اگر کمی پیشرفت در کارتان داشته باشید، احساس بسیار خوبی خواهید داشت و خیلی زود خود را نزدیک به پیروزی خواهید دید. واقعیت این است که نگرش و رویکرد افراد(البته نتایجی که به دست می‌آورید) اغلب ریشه در رفتار آنها دارد.

 10. قدر وقتتان را بدانید.

قبل از این ‌که از خانه بیرون بروید و به محل قرارتان برسید و 15 دقیقه وقت اضافه دارید، احتمالا این زمان را به جستجو در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنید، این‌طور نیست؟ اما قطعا شگفت‌زده خواهید شد از این ‌که بدانید چه کارهایی را می‌توانید در این مدت انجام دهید، زیرا 15 دقیقه‌هایی را که در روز دارید در کنار هم می‌تواند یک ساعت خلاقیت را شکل بدهند. به علاوه، با استفاده‌ مفید از زمان‌های اضافی، لذت و آرامش بیشتری ‌را نیز در پایان روز تجربه خواهید کرد.

 11. کامپیوتر هم می‌تواند مفید باشد.

تکنولوژی، اینترنت، ایمیل، سایت‌ شبکه‌های اجتماعی می‌توانند ساعت‌ها از وقت‌ ما را هدر دهند اما در عین حال می‌توانند مفید هم باشند. به دنبال ابزارهایی باشید که در پیگیری و زمان‌بندی کارها به کمکتان بیاید و زمانی که قرار است کاری را انجام دهید را به شما یادآوری کند؛ حتی می‌توانید سایت‌های نامناسب را بلاک کنید.

 12. برای خودتان محدودیت‌ زمانی ایجاد کنید.

برای کارهایی که قرار است به انجام برسانید، محدودیت زمانی داشته باشید. ممکن است کارتان زودتر به پایان برسد اما اگر این‌طور نشد، محدودیت زمانی کمک می‌کند تا از وقتتان به نحو احسن استفاده کنید. زمانی که وقتتان به پایان رسید، باز هم ادامه دهید و کارتان را تکمیل کنید.

 13. ایمیل: سیاه‌چاله اتلاف وقت

چک کردن ایمیل می‌تواند وقت زیادی بگیرد و همچنین استرس زیادی به ما وارد کند. برای جلوگیری از اتلاف وقت به چهار نکته‌ زیر توجه کنید:

– حذف کردن: اگر ایمیل دریافتی چندان اهمیتی ندارد یا ضرورتی برای باز کردن آن احساس نمی‌کنید، خیلی ساده آن را حذف کنید.

– پاسخ دادن: اگر ایمیل دریافتی در مورد کاری ضروری یا کاری است که باید سریعا انجام شود، به آن پاسخ دهید.

– ارسال کردن: اگر لازم است ایمیل به شخص دیگری فرستاده شود، آن را ارسال کنید.

– به تعویق انداختن: اگر ایمیلی برایتان ارسال شده که نیاز به بررسی دارد و زمان زیادی را می‌طلبد اما در حال حاضر وقت آن را ندارید، آن را کنار بگذارید و بعدا دوباره آن را چک کنید.

 14. برای صرف ناهار، زمان کوتاهی از کار فاصله بگیرید.

ممکن است این‌طور به نظر برسد که خوردن ناهار به هنگام کار کردن، به صرفه‌جویی در وقت‌ کمک می‌کند اما در واقع این‌طور نیست. به عنوان یک قاعده‌ کلی، 30 دقیقه دوری از کار کمک می‌کند تا بهتر کار کنید. اگر هم گرسنه نیستید، بیرون بروید و قدم بزنید، احتمالا پس از آن با انرژی و تمرکز بیشتری مشغول به کار خواهید شد.

 15. شادی و سرگرمی را در برنامه‌ کارهایتان بگنجانید.


در کل استفاده‌ بهتر از زمان یعنی‌ به دست آوردن زمان بیشتر‌ برای انجام کارهایی است که باید به اتمام برسانید. بنابراین سرگرمی و کارهای غیرمرتبط با شغلتان را نیز در برنامه‌ هفتگی قرار دهید تا مثبت بمانید و برای ادامه کار انگیزه‌ داشته باشید، درنتیجه بهره‌وری‌ را افزایش می‌دهد.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو