وقتی دست‌های خود را نمی‌شویید، چه اتفاقی می‌افتد؟
11 فروردین 1400 ساعت: 10:1



شستشوی دست‌ها یک عمل ساده است که روزانه بارها آن را انجام می‌دهید اما حتی از هر آنچه فکر می‌کنید مهمتر است.
1. دست‌های خود را کامل بشویید.

سال‌هاست که این علم بر همه روشن شده است: شستن دست‌ها می‌تواند باعث کاهش بیماری شود اما ما این کار را به حد کافی انجام نمی‌دهیم. مطالعه‌ای تخمین می‌زند که اگر همه مردم به طور منظم این کار را انجام دهند، سالانه جان یک میلیون نفر از مرگ نجات می‌یابد. به علاوه، وقتی دست‌هایتان را نمی‌شویید، ممکن است دچار بیماری شوید.

2. میکروب‌ها را از بین می‌برید.

اگر دست‌هایتان را که آلوده به میکروب هستند نشویید، این میکروب‌ها به دست دوستان و خانواده انتقال می‌یابد و آنها را بیمار می‌کند. اگر میکروب‌ها را به اجسام منتقل کنید؛ مانند دستگیره درها یا نرده‌ها، حتی افرادی را که نمی‌شناسید را نیز آلوده می‌کنید. پس از استفاده از سرویس بهداشتی حتما دست خود را با مایع شوینده تمیز بشویید. ذره‌ای از مدفوع انسان می‌تواند حاوی یک تریلیون میکروب باشد.

 3. بیمار شدن.

تمام میکروب‌ها می‌توانند به دست‌های ما منتقل شوند. دست‌ها می‌توانند میکروب‌ها را از جاهایی که حتی فکرش را نمی‌کنیم به چشم و دهان ما منتقل شود. بیماری‌هایی که میکروب‌ها ایجاد می‌کنند، بسیار جدی هستند. شستن دست‌ها با صابون( بسیار موثرتر از ضدعفونی‌کننده یا آب است) و می‌تواند ما را در برابر بیماری‌هایی مانند اسهال، عفونت‌های تنفسی و ... محافظت کند.

 4. بچه‌ها از رفتن به مدرسه محروم می‌شوند.

بچه‌ها اغلب دست خود را نمی‌شویند. آنها ممکن است به خاطر میکروب‌هایی که از دستشان پاک نمی‌کنند، بیمار شده و از رفتن به مدرسه محروم شوند. آموزش شستن دست‌ها در مدارس می‌تواند غیبت بچه‌ها به دلیل مشکلات گوارشی را تا 57 درصد کاهش دهد.

 5. از رفتن به کار محروم می‌شوید.

آنفلوانزا هر ساله برای آمریکایی‌ها به دلیل محرومیت از روز کاری، حدودا 17 میلیون دلار هزینه دارد. این مبلغ به 7 میلیارد دلار در سال به علت بیماری و لغو کار کاهش می‌یابد. یکی از راه‌هایی که می‌توانید از ابتلا به آنفلوانزا جلوگیری کنید، شستن کامل دست‌ها با آب و صابون است.

 6. هزینه صرف کردن.

آمریکایی‌ها سالانه حدود 4.6 میلیارد دلار برای مصونیت در برابر آنفلوانزا هزینه می‌کنند. این مبلغ شامل ویزیت پزشکان، بستری در بیمارستان و خرید دارو است. بنابراین شستن دست‌ها می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه کمک کند.

 7. روده‌ها دچار بیماری می‌شود.

اسهال می‌تواند علامت یک بیماری بزرگتر مانند حصبه یا وبا باشد. اسهال دومین علت اصلی مرگ و میر در کودکان زیر 5 سال است. سالانه حدود 1.5 میلیون کودک به دلیل بیماری اسهال می‌میرند که بیشتر آنها در آفریقا و آسیای جنوب شرقی هستند. مطالعه‌ای نشان داد که شستن دست‌ها با آب و صابون می‌تواند موثر باشد.

8. چشم افراد ممکن است دچار بیماری شود.

ثابت شده است که شستن دست‌ها از دو بیماری چشمی جلوگیری می‌کند. قرمزی یا التهاب چشم که هر ساله 6 میلیون آمریکایی را دچار می‌کند، می‌تواند ناشی از عفونت باشد. همچنین تراخم، یک عفونت باکتریایی است که علت اصلی نابینایی در جهان است.

9. عفونت‌های پوستی

باکتری استافیلوکوکوس یا مخفف آن استاف، میکروب‌هایی هستند که اغلب روی پوست و سوراخ‌های بینی یافت می‌شوند. اگر این میکروب‌ها به زخم باز سرایت کنند، می‌تواند موجب عفونت‌های پوستی شود و یا به پوست و بافت‌های نرم سرایت کند و از آنجا به مفاصل، استخوان‌ها و اندام‌ها منتقل شوند. حتی می‌توانند مسمومیت خونی ایجاد کنند. استاف دلیل اصلی عفونت در مراکز بهداشتی درمانی ایالات متحده است. شستن دست‌ها با آب و صابون و پوشاندن زخم‌های باز نیز مانع سرایت بیماری می‌شود.

10. سپسیس یا عفونت خونی

هنگامی که مبتلا به عفونت می‌شوید، سیستم ایمنی بدن به یک بیماری جدی به نام عفونت خونی دچار می‌شود. این بیماری سالانه 1.7 میلیون آمریکایی را مبتلا می‌کند. تقریباً 270،000 نفر بر اثر این عفونت می‌میرند. یکی از مهمترین راه‌های جلوگیری از سپسیس به خصوص قبل و بعد از مراقبت از فرد بیمار، شستن صحیح دست‌هاست.

 11. چگونه دست‌های خود را بشویید.

نحوه انجام آن:

1. آب
2. مایع دستشویی 
3. مالش دست‌ها حداقل 20 ثانیه 
4. شستشو با آب
5. خشک کردن

دست‌ها را حتماً با آب بشویید:

1. قبل، در حین و بعد از تهیه غذا 2. قبل از غذا خوردن
3. پس از حمام کردن(یا نوازش کودک نوپا) 
4. پس از دست زدن به حیوان خانگی  
5. وقتی عطسه می‌کنید 
6. در هر مکان، در هر زمان که آلوده به میکروب می‌شود.

ضدعفونی کردن دست با الکل تا 60% موثر است اما استفاده از صابون مناسب‌تر و بهتر است.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو