7 ترفند صرفه‌جویی آب در آشپزخانه، به مناسبت روز جهانی آب
7 فروردین 1400 ساعت: 09:1



آب، ماده حیات برای ادامه زندگی بشر و تمام موجودات زنده است. اما متاسفانه اهمیت این مایع ارزشمند گاه موردتوجه نیست و بخش زیادی از آب حین مصارف خانگی به‌خصوص هنگام آشپزی و شستشوی ظروف بیهوده مصرف می‌شود.

روز جهانی آب فرصت خوبی است تا ترفندهای صرفه‌جویی آب در آشپزخانه را جدی‌تر بگیریم. این ترفندهای کاربردی عبارتند از: 

 

1. جلوگیری از چکه‌ آب از شیرآلات

اگر شیر آب خراب باشد و دائم چکه کند، حدود 4 لیتر آب در ساعت هدر می‌رود. این مشکل را حتما برطرف کنید و در صورت امکان از شیرآلات اهرمی استفاده کنید تا حین باز و بسته‌ کردن شیر، مقدار کمتری آب هدر رود. 

 

2. پرکردن ظروف تا زمان گرم‌ شدن آب

بسیاری از اوقات برای آشپزی نیاز به آب گرم دارید و ممکن است مدتی طول بکشد تا آب، گرم شود. در این فاصله حتما ظرفی را زیر شیرآب بگذارید تا حتی قطره‌ای آب درون سینک نریزید. از ظرف آب می‌توانید برای آبیاری گلدان، خیساندن سبزیجات و شستشوی ظروف استفاده کنید. البته این توصیه را هنگام انتظار برای خنک‌شدن آب نیز به‌ خاطر داشته ‌باشید.

 

3. پرهیز از شستشوی قوطی‌های کنسرو

گرچه شستشوی قوطی کنسرو برای جلوگیری از بوی نامطبوع سطل زباله مفید است اما جدا کردن فوری آنها در کیسه بازیافت و تحویل به مرکز جمع‌آوری زباله این مشکل برطرف کنید. همچنین، ریختن کمی جوش‌شیرین در سطل زباله نیز به رفع بوی نامطبوع قوطی‌ها کمک می‌کند. 

 

4. شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی

اگر ماشین ظرفشویی دارید، در استفاده آن حساسیت به‌خرج ندهید. 12 لیتر آب برای شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی معادل 42 لیتر آب هنگام شستشوی معمول است. هنگام خرید ماشین ظرفشویی انتخاب کنید که قابلیت صرفه‌جویی در مصرف آب را داشته‌ باشد.

 

5. استفاده از آب طبخ خوراکی‌ها

زمانی که سبزیجات و تخم‌مرغ را آب‌پز می‌کنید، اگر آب را برای تهیه غذا لازم ندارید بازهم دور نریزید. علاوه بر آبیاری گیاهان، خیساندن سبزیجات و حتی ظروفی مانند هم‌زن که نیاز به شستشوی زیاد دارد، مانع از هدررفت این مقدار آب خواهد بود.

 

6. پرکردن کتری به مقدار لازم

خیلی از اوقات برای صرف یک یا دو فنجان چای، کتری را پر از آب می‌کنیم. در حالی‌که جوشیدن و تبخیر دائم آب تاثیری جز اتلاف آب و انرژی و از طرفی ایجاد رسوب در کتری ندارد. کتری متناسب با تعداد افراد درنظر بگیرید و به‌مقدار لازم آب درون آن بریزید. 

 

7. خیساندن میوه‌ها و سبزیجات

شستشوی کامل میوه‌ها و سبزیجات حتما برای پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌شود اما نیازی به باز بودن شیرآب برای شستشوی کامل نیست. می‌توان این خوراکی‌ها را در ظرف آب کاملا خیساند، پس از تمیز شدن در سبد ریخت و آب تمیز روی آنها ریخت. این نکته در مورد ظروف به‌خصوص ظروفی که غذا در آن چسبیده یا سوخته نیز حتما صدق می‌کند.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:croquonslavie.fr 

استرس و افزایش تمایل به فست‌فودها 

5 ماده غذایی که هضم آسانی دارند​​​
6 ماده غذایی التیام‌بخش برای پس از جراحی یا آسیب‌دیدگی​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو