قدم به قدم افسردگی را درمان کنید
6 فروردین 1400 ساعت: 11:1



هنگامی که افسرده هستید، حس می‌کنید که هیچ‌وقت از زیر سایه تاریکی بیرون نخواهید آمد اما شدیدترین افسردگی‌ها نیز قابل درمان هستند.
بنابراین اگر افسردگی مانع زندگی سالم باشد، برای درمان عجله کنید و این مطلب را بادقت بخوانید.

1.به دارو فرصت بدهید تا اثر کند.

حداقل دو هفته طول می‌کشد تا داروی افسردگی اثر کند و حداکثر 12 هفته طول می‌کشد تا تشخیص دهید واقعاً موثر است یا خیر. شما و پزشک ممکن است مجبور شوید برای یافتن دارو یا دوز مناسب، حتی ترکیب مناسبی از داروها را آزمایش کنید. هرگز ناامید نشوید. مطالعات نشان می‌دهد بسیاری از بزرگسالان مبتلا به افسردگی دارویی را پیدا می‌کنند که به درمانشان کمک می‌کند.

2. مصرف داروی خود را ترک نکنید.

امکان ندارد به داروهای ضدافسردگی اعتیاد پیدا کنید اما اگر سریع، مصرف برخی از داروهای ضدافسردگی را قطع کنید ممکن است علائمی را ایجاد کند. ترک ناگهانی دارو می‌تواند باعث سردرد، درد عضلانی، ناراحتی معده یا سایر مشکلات شود. دارویی را حذف نکنید، مگر اینکه پزشک توصیه کند. دارو به مغز برنامه می‌دهد تا چگونه به آرامی درمان شوید.

3. دارو را به درستی مصرف کنید.

از پزشک خود بپرسید که چه زمانی داروی خود را مصرف کنید، اینکه آیا آن را همراه غذا بخورید و یا از مصرف همزمان برخی داروها همراه با غذا صرف نظر کنید. حتی ویتامین‌ها، مکمل‌‌ها و داروهای بدون نسخه مانند شربت سرفه می‌توانند بر ضدافسردگی‌ها تاثیر بگذارند. از پزشک بپرسید که اگر یک دوز را فراموش کردید چه کاری انجام دهید، هر چه زودتر دارو را مصرف کنید یا تا زمان مصرف دوز بعدی صبر کنید.

4. به عوارض داروها توجه داشته باشید.

بسیاری از عوارض داروها طی یک یا دو هفته از بین می‌روند اما مصرف برخی از داروها ممکن است بسیار مهم باشد و باید زمان مصرف آن به دقت تنظیم شود. مراقب عوارضی همچون بی‌خوابی، حالت تهوع، افزایش وزن، سرگیجه و مشکلات جنسی باشید. هر مشکلی را پیگیری کنید تا بتوانید پزشک را در  درمان خود یاری کنید تا با دقت به درمان بپردازد. اگر به فکر خودکشی افتادید، بلافاصله با خانواده یا پزشک خود در میان بگذارید.

5. با دیگران صحبت کنید.

افسردگی معمولاً ترکیبی از علائم جسمی، عاطفی و ذهنی است. مطالعات نشان می‌دهد که موثرترین راه درمان افسردگی، ترکیبی از دارو و درمان است. مراحلی از مشاوره و شناخت درمان گرفته، تا ملاقات با یک گروه پشتیبان می‌تواند موثر باشد. آموزش کنار آمدن با مشکلات، آسیب‌ها، ضررها یا استرس‌هایی که باعث بیماری می‌شود می‌تواند به حفظ سلامتی کمک کند.

6. تحرک داشته باشید.

بر روی تقویت قدرت جسمانی و عاطفی خود کار کنید. ورزش می‌تواند علائم افسردگی را کاهش دهد، به ویژه هنگامی که فعالیت‌هایی انجام می‌دهید که ضربان قلب را افزایش می‌دهد. در حقیقت، ورزش گاهی اوقات می‌تواند برای افراد مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط یک ضدافسردگی موثر باشد. ورزش به کاهش استرس کمک می‌کند و احساس خوبی را به فرد می‌دهد. ورزش به ما کمک می‌کند تا زودتر به احساس بهتری برسیم و وقتی به آن پایبند باشیم، این احساسات پایدار‌ می‌ماند.

7. یک رژیم غذایی سالم را انتخاب کنید.

خوردن غذاهای مناسب به بدن ما کمک می‌کند تا در بهترین حالت کار کند. هنگامی که بدن از فرم خوبی برخوردار باشد، درمان هم به خوبی انجام می‌شود. کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند افسردگی را تشدید کند. تحقیقات نشان می‌دهد غذاهایی که برای قلب مضر هستند؛ مانند چربی‌های اشباع حتی می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهند. همچنین اگر فکر می‌کنید مصرف الکل هم مشکلی ایجاد می‌کند، آن را محدود کرده یا به طور کامل از مصرف آن خودداری کنید.

8. به اندازه کافی بخوابید

خواب کافی روحیه فرد را تقویت می‌کند و کمک می‌کند تا با استرس کنار بیاید. در حقیقت، بیشتر افراد مبتلا به افسردگی با مشکلات خواب مواجه‌اند. برای بهتر خوابیدن، ورزش کنید. خواب منظم و برای وعده غذایی زمان منظم داشته باشید. مصرف کافئین و الکل را محدود کنید. روزها از حانه بیرون بروید تا یک خواب آرام داشته باشید.

9. راه‌های درمانی دیگر را امتحان کنید.

درمان‌های نامتداول یا جایگزین می‌تواند برخی از علائم را از بین ببرد، کمک می‌کند تا فرد آرام شود و مشکلاتی مانند درد یا اضطراب را که موجب تشدید افسردگی می‌شود، کاهش یابد.
طب سوزنی
یوگا
ماساژ 
مدیتیشن 
رفلکسولوژی (اعمال فشار روی اعصاب پا یا دست‌ها که پزشکان معتقدند باعث بهبودی می‌شود.)

10. ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی

به نظر می‌رسد افرادی که ویتامین D کمی دارند افسرده می‌شوند اما مصرف ویتامین D اضافی همیشه کمک نمی‌کند تا احساس بهتری داشته باشید. برخی مطالعات نشان می‌دهد که EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) موجود در روغن ماهی، می‌تواند به درمان افسردگی کمک کند. ال متیل فولات(دپلین)، موجب افزایش مزایای داروهای ضدافسردگی در برخی بیماران می‌شود. با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید آیا برایتان مناسب است یا خیر.

11. گیاه خار مریم را امتحان کنید.

این گیاه، گیاهی باستانی است و اغلب برای افسردگی در اروپا تجویز می‌شود. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که این گیاه می‌تواند به اندازه دارو در موارد خفیف درمان‌کننده باشد اما به نظر نمی‌رسد که در درمان افسردگی جدی کارساز باشد. همچنین می‌تواند با داروهای ضدافسردگی تداخل داشته باشد. بنابراین قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

12. با پزشک خود در مورد مکمل‌ها صحبت کنید.

SAMe: (s-adenosylmethionine) برخی مطالعات نشان می‌دهد که می‌تواند کمک کند و ممکن است به اندازه داروهای ضدافسردگی موثر باشد.
اسیدهای چرب امگا3: برای قلب مفید و درمانی موثر برای افسردگی است اما هنوز هم توصیه نمی‌شود.
سنبل الطیب: هیچ مدرکی وجود ندارد که به درمان افسردگی کمک می‌کند. 
کاوا: این گیاه از گروه فلفلیان همچنین برای درمان ثابت نشده و احتمالاً برای کبد خطرناک است.
5-HTP: (5-هیدروکسی تریپتوفان)این کپسول یک اسید آمینه خوب و مطلوب بدون نسخه پزشک برای سروتونین است ولی هنوز به عنوان روش درمانی ایمن و موثر برای افسردگی ثابت نشده است.


مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو