چگونه استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی در شب می‌تواند کیفیت اسپرم را تحت تاثیر قرار دهد
3 فروردین 1400 ساعت: 18:1



یک مطالعه جدید ارتباط قرار گرفتن در شب در معرض دستگاه‌های دیجیتال ساطع‌کننده نور را با کاهش اسپرم و کیفیت خواب مرتبط می‌داند.به گفته متخصصان، اختلال در هورمون ناشی از استفاده از صفحه نمایش در اواخر شب ممکن است تا حدی توضیح دهد که چرا باروری مردان در حال کاهش است.

این مطالعه 116 مرد 21 تا 59 ساله را که در یک واحد باروری تحت ارزیابی بودند، مورد بررسی قرار داد. پس از پر کردن پرسشنامه‌های دقیق در مورد متغیرهای جمعیت شناختی، سلامتی و خواب آنها و همچنین قرار گرفتن روزانه آنها در معرض دستگاه‌های رسانه دیجیتال، مردان به آزمایشگاه فرستاده شدند تا طی یک ساعت نمونه‌هایی از منی آنها جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شود.


مشخص شد که استفاده مکرر در شب از دستگاه‌های دیجیتال با کاهش تحرک اسپرم و کاهش غلظت اسپرم در ارتباط است. به گفته محقق اصلی، آمیت گرین، به طور خاص، استفاده از تلفن‌های هوشمند و استفاده از تلویزیون در شب با کاهش غلظت اسپرم در ارتباط است. 


این مطالعه همچنین نشان داد که مردانی که مدت خواب بیشتری دارند تمایل بیشتری به اسپرم بیشتر و تحرک اسپرم بیشتری دارند، درحالیکه کسانی که خواب‌آلودگی بیشتری را در طول روز گزارش می‌کنند، تعداد اسپرم کل و درصد اسپرم متحرک را کاهش می‌دهند.


مطالعه ممکن است توضیح دهد که چرا باروری مردان رو به کاهش است


یافته‌ها نشان داد که تعداد اسپرم و غلظت اسپرم در بین مردان آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و نیوزیلند بیش از 50 درصد کاهش یافته است. جستجو برای مشخص کردن عوامل محیطی و سبک زندگی که ممکن است در ایجاد این پدیده خنثی کننده باروری موثر باشند، در حال انجام است.


این مطالعه جدید از اسرائیل نشان می‌دهد که کاهش کیفیت اسپرم ممکن است با قرار گرفتن در شب در معرض نور طول موج کوتاه (SWL) که توسط صفحه نمایش دستگاه‌های دیجیتال ساطع می‌شود، مرتبط باشد. 


تحقیقات قبلی نشان داده است که قرار گرفتن در معرض SWL در شب- که در انتهای آبی طیف قرار دارد- از ترشح ملاتونین، هورمونی که توسط غده صنوبری در مغز تولید می‌شود و باعث خواب‌آلودگی می‌شود، جلوگیری می‌کند. در نتیجه، قرار گرفتن در معرض اشکال نادرست نور در شب می‌تواند بر کیفیت و کمیت خواب زنان و مردان تاثیر منفی بگذارد.


همه اینها قابل توجه است زیرا، همانطور که محققان خاطرنشان کردند، قرار گرفتن در معرض نور شدید به ویژه در کشورهای غربی جهان به دلیل قرار گرفتن ناخواسته در معرض نور از صفحه‌های الکترونیکی که مستقیماً نور را به چشم می‌رسانند، به طور تصاعدی افزایش یافته است.


مسائل بالقوه و چرا تحقیقات بیشتری لازم است


شانا سوان، دکترای متخصص اپیدمیولوژی محیط زیست و تولید مثل می‌گوید نگرانی دیگراین است که: این یک گروه تخصصی از مردان در یک مرکز ناباروری بود، بنابراین من در مورد نتیجه‌گیری در مورد جمعیت عمومی از این مطالعه محتاط هستم. 


با این وجود، واضح است که قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب یک اختلال غدد درون‌ریز (هورمون) است زیرا بر ملاتونین تاثیر می‌گذارد. اخلالگران غدد درون‌ریز به عنوان یک عامل احتمالی در کاهش تعداد اسپرم در دنیای غرب نقش دارند.


محققان خاطرنشان کردند: از نظر دانش ما، این اولین مطالعه‌ای است که این نوع همبستگی‌ها را بین کیفیت اسپرم و زمان قرار گرفتن در معرض نور طول موج کوتاه ساطع شده از رسانه‌های دیجیتال در شب و بعد از خواب گزارش می‌کند.


قرار نگرفتن در معرض دستگاه‌های دیجیتال در اوایل شب، چند ساعت قبل از خواب هیچ نکته منفی ندارد. این توصیه‌ای است که برای همه مردان است و می‌تواند کیفیت خواب هم مردان و هم زنان را بهبود ببخشد.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: everydayhealth

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو