9 علامت جدی چشم که باید مراقب آن باشید
2 فروردین 1400 ساعت: 20:1



برخی از افراد ممکن است علائمی مانند تغییر در بینایی یا درد چشم را تجربه کنند که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. به همین دلیل معاینات منظم چشم بسیار مهم هستند.

 معاینه می‌تواند به ویژه در تشخیص شرایط پیشرونده چشم مانند گلوکوم، که یک بیماری شایع است و در مراحل اولیه علائم کمی دارد، بسیار مفید باشد.

اگر هر یک از این علائم زیر را تجربه کردید، بلافاصله به یک چشم‌پزشک مراجعه کنید:


1. نورهای چشمک‌زن، شناورها، یا سایه خاکستری


شروع ناگهانی نورهای چشمک‌زن، افزایش محسوس میزان شناورها، سایه در دید محیطی یا پرده‌ای خاکستری که در سطح دید شما حرکت می‌کند، می‌تواند نشانه جدا شدن شبکیه باشد- لایه عصبی در پشت چشمی که تصاویر را به مغز می‌فرستد.


 نزدیک‌بینی، بیماری‌های چشم مانند گلوکوم و آسیب‌دیدگی جسمی چشم از جمله دلایل جدا شدن شبکیه است. در صورت عدم درمان سریع، معمولاً با جراحی، جداشدگی شبکیه می‌تواند منجر به کوری شود.


2. از بین رفتن ناگهانی بینایی یک چشم


کاهش ناگهانی بینایی می‌تواند نشانه‌ای از تعدادی بیماری چشمی باشد. یکی از آنها دژنراسیون ماکولا است، همچنین به عنوان تخریب ماکولای وابسته به سن یا AMD شناخته می‌شود که دلیل اصلی کاهش بینایی در افراد 65 سال به بالا در ایالات متحده است.


 از دست دادن بینایی ناشی از AMD می‌تواند تدریجی باشد، اما در برخی موارد ممکن است ناگهانی باشد- هنگامی که رگ‌های خونی چشم مایع یا خون زیر شبکیه نشت می‌کنند، که از سلول‌های عصبی تشکیل شده است که به شما امکان دیدن می‌دهد.


علت دیگر کاهش ناگهانی بینایی می‌تواند نوعی گلوکوم باشد که منجر به تجمع سریع فشار مایع در چشم می‌شود که به عصب بینایی آسیب می‌رساند. بسیاری از شرایط دیگر وجود دارد که می‌تواند باعث از بین رفتن مداوم بینایی شود.


3. درد چشم


بیشتر بیماری‌های چشمی بدون درد هستند، اما برخی شرایط یا جراحات می‌توانند منجر به درد چشم شوند. می‌تواند ناشی از گلوکوم، خشکی چشم، آسیب‌دیدگی چشم، قرنیه خراشیده یا حتی سرطان چشم باشد.


4. آسیب‌دیدگی چشم


هرگونه آسیب قابل‌توجه در چشم باید توسط پزشک ارزیابی شود، به خصوص اگر قرمزی یا دردی وجود داشته باشد که بیش از 15 تا 20 دقیقه طول بکشد.


5. ناراحتی مداوم در چشم


اگر پس از انجام فعالیتی که می‌تواند ذره‌ای کوچک در چشم شما وارد شود، مانند چکش یا کار در زیر اتومبیل، ناراحتی در چشم خود احساس می‌کنید، آن را نادیده نگیرید. چشمان خود را توسط پزشک معاینه کنید تا مطمئن شوید که ذره خارجی در چشم ندارید، که می‌تواند باعث عفونت شود.


6. چشم قرمز


داشتن دو چشم قرمز احتمالاً به اندازه یک چشم قرمز جدی نیست. وقتی هر دو چشم به طور همزمان قرمز هستند، می‌تواند نشانه سرماخوردگی یا ورم ملتحمه (چشم صورتی) باشد- عفونت‌های جزئی که خود ترمیم می‌شوند. 


اما یک چشم قرمز می‌تواند شاخصی از التهاب عمیق‌تر، مانند اسکلریت یا یووئیت باشد. اسکلریت التهاب سد محافظتی بیرونی دور چشم و یووئیت التهاب و تورم پوشش میانی کره چشم است.


7. ناراحتی چشم در صورت استفاده از لنزهای تماسی 


درحالیکه اکثر افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند هنگام رعایت قوانین مراقبت و استفاده صحیح از لنزهای تماسی با مشکلی مواجه نمی‌شوند، اما گاهی اوقات عفونت‌های جدی ایجاد می‌شود. اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، هرگز درد چشم، قرمزی یا ناراحتی چشم را نادیده نگیرید- بلافاصله به چشم پزشک مراجعه کنید.


8. تاری دید


حتی اگر برطرف شود، تاری دید می‌تواند نشانه ای از مشکلات چشمی مانند گلوکوم، یووئیت، پارگی شبکیه یا AMD باشد. از دست دادن بینایی در یک چشم ممکن است یکی از علائم اولیه سکته مغزی باشد. 


9. عوارض جراحی چشم


اگر جراحی چشم انجام داده اید و دچار قرمزی، درد چشم یا تاری دید شده‌اید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید تا ارزیابی شود.


حتی اگر به نظر می‌رسد که یک علامت از بین رفته است، در صورت مواجهه با هر یک از این علائم هشدار، بهتر است با متخصص چشم خود مشورت کنید.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: everydayhealth

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو