ورزش دوران بارداری و کاهش خطرات تهدیدکننده سلامت فرزندان
25 اسفند 1399 ساعت: 09:12



نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ورزش در دوران بارداری، مادران را قادر می‌سازد تا احتمال بیشتر ابتلا به بیماری دیابت و سایر بیماری‌های متابولیک فرزندان خود را کاهش دهند.

به گزارش سلامت، بررسی بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که ورزش مادران در بارداری از انتقال بیماری‌های سوخت‌وساز یا متابولیکی از والدین چاق (پدر یا مادر) به کودک جلوگیری خواهد کرد. محققان عنوان کردند: اگر این یافته‌ها در انسان تایید شود، در کمک به زنان باردار برای اطمینان از زندگی سالم کودکان تاثیر زیادی خواهد داشت، به این معنی که روزی پزشکان بعد از اولین مراجعه خانم پس از بارداری، نسخه برای برنامه‌های ورزشی ارائه خواهند کرد.

بسیاری از بیماری‌های مزمن که امروزه در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم، مربوط به دوران جنینی هستند. ژن یان، محقق و متخصص برتر ورزش در دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا آمریکا گفت: شرایط نامناسب بهداشتی والدین قبل و حین بارداری، پیامدهای منفی برای کودک دارد.

نتایج تحقیقات گذشته بر روی موش‌ها نشان داد که ورزش‌های هوازی منظم برای مادر چاق قبل و حین بارداری می‌تواند از ابتلا کودک به دیابت محافظت کند. البته در این بررسی سوالاتی مطرح شد که برای مثال، اگر مادر چاق تنها در بارداری ورزش کند و یا اگر پدر چاق باشد، چه می‌شود؟

دانشمندان اظهار کردند: ورزش در دوران بارداری منجر به تولد کودکانی سالم خواهد شد که عوارض خطر بارداری و زایمان زودرس را کاهش می‌دهد، اما محققان قصد داشتند تا دریابند که آیا این مزایا در زندگی کودکان ادامه‌خواهد داشت و نتایج تحقیقات گذشته و حال نشان داد که این چنین است.

در این بررسی، محققان موش‌ها و فرزندان آن‌ها را آزمایش کردند. بعضی از موش‌های بزرگسال قبل و حین بارداری از غذای معمولی و بعضی دیگر برای شبیه‌سازی چاقی از رژیم غذایی پرچرب و پرکالری تغذیه کردند. موش‌هایی که رژیم پرچرب را قبل از جفت‌گیری دریافت کرده بودند، در دوران بارداری با یک چرخ شروع به دویدن کردند، در حالی که گروهی این فعالیت را انجام ندادند و بی‌تحرک ماندند.

نتایج نشان داد، والدین در گروهی که تغذیه پرچرب داشتند، فرزندان خود را مستعد ابتلا به اختلالات متابولیکی می‌کنند، به ویژه فرزندان پسر که مادران کم‌تحرک با رژیم پرچرب داشتند، در بزرگسالی بیشتر مستعد ابتلا به قندخون بالا و سایر اختلالات متابولیکی خواهند شد.

محققان دریافتند، در سلامت متابولیسم و میزان فعال‌بودن ژن‌های خاص در بین گروه‌های مختلف فرزندان تفاوت‌های چشمگیری وجود دارد  که نشان می‌دهد اثرات منفی چاقی والدین، اگرچه بین پدر و مادر متفاوت است، اما در طول زندگی فرزندان ادامه دارد.

نتایج نشان داد که ورزش مادران در دوران بارداری از ایجاد تغییرات اپی‌ژنتیکی که بر عملکرد ژن‌های فرزندان تاثیر می‌گذارد، جلوگیری می‌کند. آنان تشخیص دادند که ورزش مادران از ایجاد تاثیرات منفی چاقی مادر یا پدر بر فرزندان به طور کامل محافظت می‌کند.

محققان افزودند: این اولین شواهدی است که نشان می‌دهد ورزش مادر در دوران بارداری می‌تواند از انتقال بیماری‌های متابولیک والدین به کودک جلوگیری کند.

یان گفت: پیام اصلی تحقیق این است، هر زمانی که مادری دریافت، باردار است شروع ورزش دیر نیست و این نوع مداخله‌ها باعث می‌شود تا بیماری‌های مزمن همه‌گیر در جهان متوقف شود، زیرا چرخه معیوب انتقال بیماری از والدین به کودک را مختل می‌کنیم.

یافته‌های این بررسی در نشریه Applied Physiology ارائه شده است.ایسنا
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو