10 شیوه کاهش آلرژی به قارچ و کپک
22 اسفند 1399 ساعت: 13:12



قارچ در بسیاری از محیط‌ها هم در داخل و هم در خارج محیط رشد می‌کند، اما می‌توانید برای کاستن میزان مواجهه خود با آن کاری انجام دهید.
1. مراقب باشید

اگر به قارچ حساسیت دارید، ممکن است احساستان این باشد که در جنگ شکست خورده‌اید. قارچ در بسیاری از محیط‌ها هم در داخل و هم در خارج محیط رشد می‌کند، اما می‌توانید برای کاستن میزان مواجهه خود با آن کاری انجام دهید. به سطوحی که محل پرورش قارچ و کپک در فضای باز است، توجه کنید. وقتی میزان آن زیاد است، پس به مدت زیاد در آن محیط قرار نگیرید. انجمن ملی آلرژی هشدارهایی را برای کمک به این افراد در جهت پیشگیری از عوارض آن ارسال می‌کند.

2. قبل از ورود به مکان تولید قارچ، کمی تامل کنید

قارچ‌ها به احتمال زیاد در انواع خاصی از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان به گلخانه‌ها، مزارع، گل‌فروشی‌ها، مغازه های مصالح ساختمانی و عتیقه‌فروشی اشاره کرد. قبل از ورود، داروی حساسیت خود را بخورید یا از ماسک محافظ گرد و غبار استفاده کنید.

3. بدانید که از چه چیزی باید اجتناب کنید

مزارع حرص نشده و انبوهی از برگ های مرطوب مکان اصلی تولید قارچ است. تا حد ممکن از آن محیط دور باشید. در صورت نیاز به چمن زنی، مدفون کردن گیاهان یا استفاده از چنگک باغبانی، از ماسک محافظ گرد و غبار استفاده کنید. وقتی به خانه برمی‌گردید، حتما دوش بگیرید تا  قارچ‌ها را از روی پوست و موی خود پاک کنید.

4. رطوبت را برطرف کنید

خانه‌تان را از وجود رطوبت به دقت بررسی کنید. نکته اصلی کنترل میزان رطوبت فضای خانه است. دستگاه رطوبت‌گیر و تهویه هوا به رفع آن کمک می‌کند. رطوبت باید کمتر از 60 درصد باشد. حتی بهتر است بین 35- 50 درصد باشد.  برای اندازه‌گیری رطوبت خانه خود می‌توانید یک دستگاه رطوبت‌سنج ارزان‌قیمت از فروشگاه لوازم خانگی تهیه کنید.

5. محیط خانه را تمیز نگه دارید

قارچ می‌تواند در حمام و در آشپزخانه‌های گرم و مرطوب رشد کند. سطوح تمیز محل پرورش قارچ‌ها نیست، بلکه مکان‌هایی که بر روی سطح آن کف صابون یا چربی مانده باشد. وجود هواکش یا پنجره باز در حمام و آشپزخانه به کاهش میزان رطوبت کمک می‌کند. در آشپزخانه، مخزن خروج آب یخچال، درز درها و سطل های زباله را تمیز نگه کنید.

6. زیرزمین خانه را تمیز نگه دارید

انباری مرطوب می‌تواند مکان تولید قارچ باشد. با افزایش دمای آن یا نصب رطوبت‌گیر، میزان رطوبت هوای آن را به حداقل برسانید. کفپوش‌های پلاستیکی    یا بتونی را انتخاب کنید که رطوبت را در خود نگه نمی‌دارند. به اشیایی که در انباری ذخیره می‌کنید دقت کنید. قارچ می‌تواند بر روی کاغذهای قدیمی، ملافه‌ها و لباس‌ها رشد کند. اشیاء را داخل ظروف ضدآب بگذارید، بنابراین قارچ نمی‌تواند به درون آن نفوذ کند.

7. قارچ‌ها را از محیط بزدایید

اگر قارچ‌ها را بر روی سطوح سخت خانه مانند شیشه‌ها، پلاستیک‌ها یا بر روی کاشی مشاهده کردید، با استفاده از محلول سفیدکننده، آب و صابون یا یک محصول پاک‌کننده آن را تمیز کنید. صرفا تمیز کردن کافی نیست. برای جلوگیری از رشد مجدد آن باید منشاء رطوبت آن را پیدا کنید. برای اطمینان از وجود قارچ بر روی دیوار کاذب، ممکن است لازم باشد از مشاوره تخصصی کمک بگیرید.

8. هوا را تهویه کنید

دستگاه تهویه مطبوع با داشتن فیلتر هوا(HEPA)، میزان زیاد ذرات، قارچ‌های فضای داخلی را به دام می‌اندازد و آنها را دور می‌کند. همچنین تمیز نگه داشتن  قسمت‌های مرطوب و لوله‌های تخلیه بسیار مهم است تا قارچ در آنها رشد نکند. اطمینان حاصل کنید که دریچه‌های دستگاه تهویه سالم و تمیز باشد.

9. سریعا اقدام کنید

اقدام سریع به نتیجه می‌رسد. اگر نشت یا چکه شیر موجب نمناک شدن فرش می‌شود، ظرف 48 ساعت رطوبت آن را خشک کنید تا از رشد قارچ و کپک جلوگیری کند. آب آن را سریع خشک کنید و بلافاصله لوله‌ها و شیرهای شیر آب را تعمیر کنید. آیا ناودان خانه نیاز به نظافت دارد؟ درنگ نکنید، برگ‌های مرطوب داخل آن محل رشد قارچ‌هاست.

10. محیط اطراف خانه را بررسی کنید

برای خشک نگه داشتن زیربنای خانه هر کاری که می‌توانید انجام دهید. برگ‌های مرده را از اطراف خانه بزدایید. همچنین ممکن است لازم باشد درختچه‌ها و گیاهان تنومند را حذف کنید. اطمینان حاصل کنید که آب باران به سرعت از ناودان خانه تخلیه می‌شود. اگر در یک خانه با نورگیر کمتر زندگی می‌کنید، انجام این مراحل بسیار مهم است، زیرا نورآفتاب بیشتر به منزله خشک شدن سریع‌تر رطوبت است.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو