بهترین خوراکی‌های سرشار از پتاسیم
20 اسفند 1399 ساعت: 09:12



پتاسیم، ماده معدنی ضروری برای عملکرد مطلوب اندام‌هاست. این ماده مغذی با تاثیر معکوس بر سدیم به تنظیم آب بدن کمک می‌کند، برای سلامت قلب ضروری است و از اسپاسم‌های عضلانی پیشگیری می‌کند. افزایش خونرسانی به مغز، تحریک عملکرد کلیه‌ها و ترشح انسولین، مقابله با پوکی استخوان و پیشگیری از سکته‌های مغزی نیز از دیگر تاثیرهای پتاسیم است. 

در ادامه این مطلب، 5 مورد از منابع غذایی اصلی این ماده معدنی اشاره کرده ایم که عبارتند از: 

 

1. نخود

حبوبات جزء بهترین منابع پتاسیم هستند به‌طوری که 100 گرم نخود 800 میلی‌گرم پتاسیم دارد. البته نخود مقدار فراوان دیگر املاح به‌خصوص فسفر و ‌آهن نیز دارد. انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌های گیاهی بالا نیز باعث شده تا یکی از مغذی‌ترین خوراکی‌ها باشد. 

 

2. سیب‌زمینی

سیب‌زمینی از نظر ارزش تغذیه ای سرشار از ویتامین‌ها و مواد‌ معدنی به‌خصوص پتاسیم است. هر 100 گرم سیب‌زمینی آب‌پز حدود 330 میلی‌گرم پتاسیم دارد. سیب‌زمینی همچنین منبع غنی فسفر، آهن و منیزیم است که البته باید دور از نور و در جای تاریک و خنک نگهداری کرد.

 

3. خشکبار

مقدار ریزمغذی‌ها و املاح میوه‌های خشک 4 تا 5 برابر میوه‌های تازه است. برگه زردآلو غنی‌ترین خشکبار از نظر پتاسیم است (1520 میلی‌گرم در 100 گرم). البته به‌خاطر مقدار قند بالا نباید در مصرف آن افراط کرد. برگه موز نیز غنی از پتاسیم و همچنین منیزیم است. البته گردو و فندق هم در کنار برگه‌ها منابع بسیار خوب پتاسیم هستند.

 

4. زنجبیل

زنجبیل سرشار از املاح به‌خصوص پتاسیم، فسفر، منیزیم و منگنز است. افزودن زنجبیل به انواع غذاها و سالاد برای بهره‌مندی از این خواص توصیه می‌شود.

 

5. پودر کاکائو

100 گرم پودر کاکائو بدون شکر 3900 میلی‌گرم پتاسیم دارد. البته کاکائو منبع خوبی از کلسیم و منیزیم است و بهتر آنکه پودر کاکائو خام و استخراج‌شده با پرس سرد مصرف شود که ارزش تغذیه ای بالاتری دارد.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:TopSante.fr

شکلات تلخ موجب تقویت عملکرد ورزشکاران می شود! 

در روزهای شلوغ آخر سال، با عسل دوپینگ کنید​​​
برخی ویتامین های گروه B بر مغز تاثیر دارند​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو