نرمش‌هایی برای تقویت عضلات صورت
16 فروردین 1399 ساعت: 13:1



آیا تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توان با یوگای صورت، ماهیچه‌های ناحیه صورت و آرواره‌ها را قوی‌تر کرد. با چه ترفندی می‌توان از فروریختگی پوست صورت و نیز پیدایش غبغب جلوگیری نمود؟
در این مقاله با نرمش‌های ساده‌ای آشنا خواهید شد که به راحتی در منزل قابل اجرا هستند و به شما کمک می‌کنند که جوانی و طراوت اجزای صورتتان را حفظ کنید.

اولین تمرین به شما این امکان را می‌دهد تا عضله ماستر که یکی از مهمترین عضلات سیستم جونده است را تقویت کنید. زیرا افتادگی پوست صورت و نیز شکل‌گیری غبغب از ضعف این عضله ناشی می‌شود. به افرادی که پوست صورتشان دچار افتادگی شدید شده‌ است، توصیه می‌کنیم که روزانه علاوه بر تمرین زیر، آدامس نیز بجوند و هنگام آدامس جویدن دقت کنند که ناحیه چپ و راست آروارهای صورت درگیر باشند.

تمرین اول: تقویت عضلات ماستر

دست‌ها را به خوبی بشویید. قبل از شروع کار، لازم است تا محل دقیق انقباض و جمع شدگی عضلات ماستر صورتتان را مشخص کنید. برای این منظور، سطح خارجی گونه‌ها را با انگشتان لمس کنید و سپس ببینید که در این وضعیت، وقتی دندان‌ها را روی هم فشار می‌دهید، انگشتان در کدام قسمت از گونه‌ها این فشار را بیشتر احساس می‌کنند.

به محض این‌که ناحیه موردنظر را پیدا کردید، دندان‌ها را به آرامی شُل کنید و تمام انگشتانتان را به‌صورت جمع‌شده روی همین ناحیه قرار دهید و بکوشید تا بیشترین فشار را با نوک انگشتانتان وارد نمایید.

یک نفس عمیق بکشید. هنگام بازدم، با انگشتانتان به عضلات ماستر فشار وارد کنید و در آن واحد دندان‌ها را نیز روی هم فشار دهید. این حرکت انگشتان از فشردگی بیش از حد دندان‌‌ها جلوگیری می‌کند و در عوض منجر به فشردگی قابل ملاحظه‌ای در ناحیه عضلات ماستر می‌شود. شما می‌توانید این تمرین را 2 تا 5 بار پشت هم انجام دهید.

اگر در ناحیه آرواره‌ها احساس کشیدگی شدید دارید یا از آن دست افرادی هستید که شب‌ها به فشردن دندان‌ها روی هم عادت دارید، پیشنهاد می‌کنیم که این تمرین را انجام ندهید.

تمرین دوم: حجیم‌سازی لب فوقانی

سن که بالا می‌رود، لب‌ها نیز شادابی، طراوت و برآمدگی خود را از دست می‌دهند و چروک‌هایی در اطراف آن‌ها شکل می‌گیرد. اما با یوگای صورت، شما می‌توانید هم به لب فوقانی حجم بدهید و هم شکل ظاهری لب‌ها را اصلاح کنید. با انجام تمرین زیر، عضله دایره‌ای شکلی که در ناحیه فوقانی لب‌ها واقع شده است، قوی می‌شود و درنتیجه چروک‌های ریز و درشتی که بالای لب فوقانی شکل گرفته‌اند، به مرور زمان از بین می‌روند. این تمرین حتی به شما کمک می‌کند تا از مستهلک‌ شدن استخوان‌های آرواره نیز جلوگیری نمایید.

مراحل تمرین: دست‌ها را به خوبی بشویید و دو انگشت شست را در حالی‌که کاملاً به هم نزدیک هستند، از داخل دهان، زیر لب فوقانی و دقیقاً در مرکز قرار دهید. نفس بکشید. عمل بازدم را از ناحیه بینی انجام دهید ولی در حین بازدم، بکوشید تا از یک‌سو انگشتان شست به سمت جلو بیایند و اندکی از هم دور شوند و از سوی دیگر، به کمک لب فوقانی بکوشید تا انگشتان شست را به سمت لثه‌ها و دندان‌ها برانید. در این موقعیت، لب فوقانی باید قسمت بالایی انگشتان شست را کاملاً پوشش دهد. این تمرین را 2 تا 5 مرتبه پشت هم تکرار کنید.

اگر میان بینی و لب‌های شما، فاصله کمی وجود دارد، قطعاً انجام این تمرین برایتان دشوار خواهد بود. برای راحتی کار، می‌توانید دو انگشت سبابه را به عنوان تکیه‌گاه، از بیرون روی لب فوقانی قرار دهید. به این ترتیب دیگر نیازی نیست که در حرکت معکوس، لب فوقانی را به انگشتان شست بفشارید.

مطمئن شوید که شست‌ها حتماً در مرکز لب فوقانی قرارگرفته باشند و لب کاملاً این دو انگشت را پوشانده باشد. اگر انجام کار برایتان دشوار است، اگر دو سوی لب فوقانی قرینه نیستند و احساس می‌کنید که با این تمرین، بی‌قرینگی آن تشدید می‌شود، از انجام آن صرف‌نظر کنید.

تمرین سوم: تقویت پلک‌ها

با این تمرین می‌توانید چروک‌های این ناحیه از صورت را کاهش دهید و استحکام بیشتری به آن بدهید. به‌طوری‌ که به مرور زمان، پلک فوقانی قوی و پلک تحتانی نیز زهکشی می‌شود. به این معنا که آب زیادی که زیر پوست آن تجمع کرده ‌است، از بین می‌رود.

مراحل تمرین: با دهانتان یک o انگلیسی درست کنید و درحالی‌که می‌کوشید تا این o کشیده‌تر شود، دندان‌ها را نیز با دهانتان کاملاً بپوشانید. در ادامه دو انگشت سبابه را به موازات پلک‌های تحتانی بگیرید به‌طوری ‌که سر دو انگشت به سمت بینی باشند. به سمت بالا نگاه کنید و به مدت 30 ثانیه، با پلک فوقانی یا بالایی، پلک بزنید. دقت کنید که فقط پلک‌های فوقانی باید حرکت کنند و دیگر اعضای بدن باید در سکون کامل باشند.

اگر عضلات ناحیه پیشانی شما در حین تمرین جمع می‌شوند، قطعاً مستعد این هستید که به مرور زمان چروک‌هایی در ناحیه پیشانی شما شکل بگیرد، به همین دلیل انجام این حرکت را به شما توصیه نمی‌کنیم.


ترجمه: عفت عباسیان
منبع: femina.fr
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو