چرا نباید هرگز از این نوع درد ساق پا چشم‌پوشی کنید
18 اسفند 1399 ساعت: 16:12



لخته شدن خون در پای شما می‌تواند حرکت کند و به ریه برود، جایی که می‌تواند جریان خون را مسدود کرده و به یک اورژانس جدی برای سلامتی تبدیل شود.

همه ما گاهی گرفتگی پا داشته‌ایم- وقتی آب کافی نمی‌نوشیم، در باشگاه بدنسازی بیش از حد ورزش می‌کنیم یا بعد از یک وقفه طولانی برای دویدن می‌رویم. اما نوعی درد پا وجود دارد که ممکن است احساس گرفتگی کند اما در واقع می‌تواند نشان دهنده یک مسئله سلامتی بسیار جدی باشد.


ترومبوز ورید عمقی


هنگامی که لخته خون در یک رگ عمیق در بدن شما ایجاد می‌شود- به طور معمول در ران یا پایین پا- DVT یک بیماری جدی است. پزشکان بیماران کووید19 را در حال ترومبوز ورید عمقی مشاهده کرده‌اند. جان گاسلین که تشخیص کووید19 خود را در ژانویه به دکتر اوز نشان داد، گزارش داد که هنگام ریکاوری در خانه، DVT را تجربه کرده است.


علائم هشدار دهنده


یک علامت کلاسیک DVT درد در پا است. می‌تواند از ماهیچه ساق پای شما شروع شود و ممکن است احساس گرفتگی یا درد عمومی داشته باشد. درد ممکن است بعداً به یک نقطه منفرد شود و احساس شدیدتر شود. همچنین ممکن است تورم در اندام آسیب دیده، و همچنین قرمزی یا گرما وجود داشته باشد.


گاسلین درد خود را به عنوان یک درد "ضرب آور" با یک "نقطه کانونی" توصیف کرد، و گفت: من به پایین چمباتمه می‌زدم و قابلمه‌ها و ماهی‌تابه‌ها را می‌گرفتم و احساس می‌کردم واقعاً بیهوش می‌شوم و پاهایم همچنان درد می‌کند و آزار می‌دهد. وی بلافاصله با پزشک خود تماس گرفت.


با این حال، مواردی وجود دارد که DVT هیچ علائمی را نشان نمی‌دهد.


این لخته‌های خون ممکن است خود حل شده و از بین بروند. اما می‌توانند منجر به عوارض تهدید‌کننده زندگی شوند.


عارضه احتمالی: آمبولی ریه


آمبولی ریه هنگامی رخ می‌دهد که لخته خون از ناحیه اندام جدا شده، از بدن عبور کرده و در ریه گیر کرده و جریان خون در عروق را مسدود می‌کند. این یک وضعیت اضطراری است و شما باید فورا تحت درمان قرار بگیرید. علائم شامل تنگی نفس، درد قفسه سینه هنگام تنفس یا سرفه، تنفس سریع، ضربان قلب سریع، احساس ضعف و سرفه خونی است.


جلوگیری


شما می‌توانید با تحرک و جلوگیری از نشستن طولانی مدت، مانند هنگام کار در پشت میز کار یا طی یک مسافرت طولانی هواپیما، به جلوگیری از DVT و لخته شدن خون کمک کنید. در این شرایط در حالی که نشسته‌اید پاهای خود را روی هم نندازید و سعی کنید هر یک ساعت یا بیشتر از جای خود بلند شوید و راه بروید. هنگام انجام کار از پایین پاهای خود استفاده کنید.


همچنین ورزش منظم، کنترل وزن و پرهیز از استعمال سیگار مفید است.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: doctoroz.com

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو