تفاوت رژیم گیاهخواری و رژیم گیاه‌محور چیست؟
11 اسفند 1399 ساعت: 09:12



اگر از کسی بپرسید که رژیم گیاهخواری چه تفاوتی با رژیم گیاه‌محور دارد، بعید است که تفاوت آنها را بداند. برخلاف آنچه امروزه در بسته‌بندی محصولات غذایی شاهد هستیم و همچنین برخلاف آنچه در فضای مجازی تبلیغ می‌شود، این دو سبک رژیم غذایی واقعا از یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام واقعا هدف‌گذاری‌ها و ارزش‌گذاری‌های خاص خودشان را دارند.

بنابراین، سوال مهم اینجاست که رژیم گیاهخواری و رژیم گیاه‌محور چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ اینها پرسش هایی هستند که در ادامه این مطلب به آنها پاسخ داده خواهد شد.

 

تعریف رژیم گیاهخواری

رژیم گیاهخواری با حذف کردن همه محصولات حیوانی (مانند تخم‌مرغ، لبنیات، انواع گوشت‌های قرمز و سفید و همچنین محصولاتی مانند عسل همراه است. افراد پایبند به رژیم گیاهخواری باید از میو‌ه‌ها، سبزی‌ها، حبوبات، مغزها و دانه‌های خام استفاده کنند. بنابراین، استفاده از محصولات حیوانی در رژیم گیاهخواری مجاز نیست. بعضی از کسانی که علاوه بر رژیم گیاهخواری، سبک زندگی وگان (vegan) دارند، از پوشاک تهیه‌ شده با فرآورده‌های حیوانی مانند پشم و ابریشم هم استفاده نمی‌کنند. استفاده از پوشاک تهیه‌ شده با چرم‌های حیوانی و پوست انواع حیوانات نیز جزو ممنوعیت‌های مطلق برای این افراد به‌شمار می‌رود. 

 

تعریف رژیم گیاه‌محور 

رژیم غذایی گیاه‌محور دارای یک تعریف مستقل و ثبت‌شده نیست. این رژیم برای بعضی‌ها یعنی فقط کنار گذاشتن گوشت‌های قرمز، برای بعضی‌ها یعنی به حداقل رساندن استفاده از گوشت‌های قرمز و برای بعضی دیگر هم یعنی اضافه کردن حجم بیشتری از مواد غذایی گیاهی به رژیم غذایی روزانه. با این‌حال، رژیم گیاه‌محور زمانی معنا پیدا می‌کند که شما محور اصلی وعده‌های غذایی روزانه را بر مبنای مواد غذایی گیاهی در نظر بگیرید. بنابراین، می‌بینیم که رژیم گیاهخواری و رژیم گیاه‌محور می‌توانند بسیار به همدیگر شباهت داشته باشند اما تفاوت مهم‌شان این است که در رژیم غذایی گیاه‌محور لزوما همه محصولات حیوانی به‌طور کامل حذف نمی‌شوند. محوریت اصلی در رژیم گیاه‌محور نیز همچنان به سبزی‌ها و میوه‌ها اختصاص دارد اما مواد غذایی خاصی مانند گوشت مرغ و دیگر پرندگان یا غذاهای دریایی همچنان به مقدار مطلوبی مصرف می‌شوند. 

 

 

کدام یک برای کاهش وزن بهتر هستند؟ 

همه کسانی که بیشتر از مواد غذایی گیاهی در طول روز استفاده می‌کنند، از فواید انواع سبزی‌ها و میوه‌ها بهره‌مند می‌شوند. رژیم گیاه‌محور فقط برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های یا کمک به درمان آنها نیست بلکه جدی گرفتن این نوع از مواد غذایی به همه انسان‌ها توصیه می‌شود. رژیم گیاه‌محور زمانی معنا دارد که حداقل نیمی از وعده‌های غذایی اصلی شما به مواد غذایی گیاهی اختصاص داشته باشد. کاهش وزن و بهبودی در سلامت عمومی بدن می‌تواند از پیامدهای مثبت رژیم گیاه‌محور و رژیم گیاهخواری باشد اما این دو رژیم غذایی ذاتا نسبت به همدیگر برتری ندارند. درواقع، هدف‌گذاری‌های خود شما و دیگر عوامل مربوط به سبک زندگی هستند که اثربخشی و پیامدهای مثبت این دو نوع رژیم غذایی را مشخص می‌کنند. با این‌حال، باید تاکید کرد که استفاده روزانه از مقادیر بالای مواد غذایی گیاهی به‌طور چشمگیری با بهبود سلامت عمومی، کاهش وزن، کاهش خطر ابتلا به سرطان‌ و کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 مرتبط است. 

 

یادتان باشد که...

بعضی افراد پس از آشنایی اولیه با رژیم گیاه‌محور یا رژیم گیاهخواری وسوسه می‌شوند که سریعا رژیم غذایی خودشان را تغییر دهند اما متخصصان تغذیه همیشه درباره پیامدهای منفی چنین کاری هشدار داده‌اند. درواقع، تغییر رژیم غذایی باید به‌صورت تدریجی و آرام‌آرام انجام بگیرد تا شما را دچار مشکلات گوارشی و مسائل دیگر نکند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: Prevention

بهترین سبزیجات برای افرادی که میوه نمی‌خورند! 

بهترین جایگزین‌های نمک​​​
خوراکی‌های موثر بر کاهش افسردگی در دوران کرونا​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو