امید چگونه بر سلامتی شما تاثیر می‌گذارد و 5 راه برای ایجاد آن
7 اسفند 1399 ساعت: 17:12



تحقیقات نشان می‌دهد که یافتن امید و خوش بینی می‌تواند تاثیر مثبتی بر سلامت روحی و جسمی شما داشته باشد. 

• در مواقعی مانند همه‌گیری، یافتن امید می‌تواند سخت باشد.


• داشتن امید و خوش‌بینی می‌تواند زندگی سالم‌تر و طولانی‌تری ایجاد کند.


• کنترل، یافتن روزنه‌ی امید و برنامه‌ریزی‌های پیش رو می‌تواند امیدواری ایجاد کند.


عدم اطمینان از همه‌گیری و اثرات طولانی مدت آن می‌تواند امید چندانی به جای نگذارد.


بسیار معمول است که وقتی از نظر مالی، سلامتی، سبک زندگی، روابط و فقط زندگی در همه‌گیری با چالش‌های چند سطحی روبرو می‌شویم، باید عمیق‌تر حفاری کنیم و بیشتر کار کنیم تا چیزی را پیدا کنیم که امیدوار باشیم.


طبق مطالعه‌ای در سال 2019، محققان دریافتند که خوش‌بینی به طور متوسط به طور متوسط به 11 تا 15 درصد طول عمر بیشتر و به احتمال زیاد زندگی تا 85 سالگی یا بالاتر مربوط می‌شود.


تحقیقات در حقیقت نشان می‌دهد افرادی که خوش‌بینی بیشتری را تجربه می‌کنند به احتمال زیاد در سلامتی پیر می‌شوند و عمر طولانی تری دارند. آنها همچنین در معرض کمتر خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، به ویژه بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند. 


افراد خوش‌بین بیشتر تمایل به انجام فعالیت بدنی و داشتن رژیم غذایی سالم و همچنین سیگار کشیدن کمتری دارند که به نوبه خود به سلامتی بهتر با گذشت زمان کمک می‌کند.


همچنین شواهدی وجود دارد که خوش‌بینی با خطر پایین فشار خون بالا و چاقی بیش از حد همراه است، بنابراین بعدا خطر بیماری مزمن و مرگ و میر زودرس را کاهش می‌دهد.


اگرچه دلایل خوبی برای امیدوارتر شدن وجود دارد، یافتن راه‌هایی برای ایجاد امید چالش برانگیز است.


با این حال، کارشناسان می‌گویند پنج نکته زیر می‌تواند به شما کمک کند تا از جنبه مثبت زندگی استفاده کنید.


1. مقداری کنترل کنید


اعتقاد به اینکه آینده بهتر از حال حاضر خواهد بود، همراه با این اعتقاد که شما برای این کار قدرت دارید.


تا حدی باعث می‌شود، کنترل کنیم که چه اتفاقی خواهد افتاد. در حالی که در طی همه‌گیری، ما نمی‌توانیم مقدار زیادی کنترل کنیم – تا زمانیکه واکسن در دسترس باشد. اما مواردی وجود دارد که می‌توانیم آنها را کنترل کنیم. 


در حالی که احساسات ناامیدی واقعی است، فکر کردن در مورد آنچه در کنترل شماست و می‌تواند تاثیر مثبتی روی خود و دیگران بگذارد، روش خوبی برای مقابله با این احساسات است.


برخی از افراد انتخاب می‌کنند که نسبت به افراد دیگر پیشگام باشند، مانند کمک به همسایگان یا حمایت از افرادی که در حال مبارزه هستند و با این کار احتمالاً احساس خوش‌بینی بیشتری می‌کنند زیرا قادر به انجام کارهایی برخلاف احساس گیر‌کردن هستند و مانند اینکه هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.


2. خبرهای خوب و روزنه‌های امید پیدا کنید


غالباً هنگامی که افراد با شرایط چالش‌برانگیزی روبرو می‌شوند، در مورد چگونگی غلبه بر چالش‌های مشابه قبلی تامل می‌کنند. با این حال، چون همه‌گیری منحصر به فرد است، این استراتژی دشوار است.


یکی از روش‌های خوش‌بین ماندن در این روزها تمرکز توجه خود بر روی اخبار خوب مانند تولید واکسن است و در صورت احساس آسیب‌پذیری، اضطراب یا ناراحتی بیشتر، اخبار منفی را از رسانه‌ها محدود کنید. برای محافظت از سلامت روان چند روزی تلویزیون نگاه نکنید یا روزنامه نخوانید، اشکالی ندارد. 


توجه به تغییرات به وجود آمده از سوی همه‌گیری همچنین می‌تواند باعث ایجاد حس مثبت و انعطاف‌پذیری شود.مانند پیاده‌روی هر روزه که از نظر جسمی فعالتر شود، از طریق فن‌آوری با دوستان قدیمی ارتباط برقرار کند، وقت بیشتری را با بچه‌های خود بگذراند یا مرتباً غذا را در خانه آماده کند.


3. سپاسگزاری را تمرین کنید


در مورد آنچه که می‌خواهید سپاسگزاری کنید می‌توانید آنرا بنویسید یا به آن فکر کنید.تحقیقات نشان می‌دهد که تمرین منظم مهربانی و ابراز قدردانی می‌تواند خوشبختی را افزایش دهد و خوش‌بینی را تقویت کند. با یادآوری به خودمان که حتی در زمانهای تاریک نیز اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.


انسان دارای یک سوگیری منفی ذاتی است، که این کار را گاهی دشوار می‌کند.


 [این] در مغز ما سیم پیچ است که واقعاً با خطر و مشکلات سازگار باشد زیرا بقای ما به آن بستگی دارد، بنابراین ما تمایل داریم که در درک خطر مهارت داشته باشیم، با این حال، تلاش عمدی بیشتری لازم است تا به چیزهایی که ما را خوشحال می‌کند و چیزهایی که می‌توانیم نسبت به آنها سپاسگزار باشیم، توجه کنیم. 


احساس قدردانی به عملی عمدی احتیاج دارد نه واکنشی غریزی. برای شروع سپاسگزاری سوالات زیر را از خود بپرسید.


• امروز چه اتفاقات خوبی افتاده است؟


• چه نقشی در اتفاقات خوب بازی کردم؟


• چه اتفاقی درباره من افتاده است؟


هرچه بیشتر تمرین کنید، مشاهده چیزهای خوب در هر روز آسان‌تر می‌شود. 


4. بدشانسی را مقصر بدانید


مارتین سلیگمن خوش‌بینی را به عنوان سبکی توضیحی تعریف می‌کند که مردم برای درک چرایی اتفاقات خوب و بد استفاده می‌کنند. افراد بدبین می‌توانند با بازاندیشی در نحوه واکنش در برابر مشکلات، خوش‌بین باشند.


به عنوان مثال، افراد خوش‌بین تمایل دارند که باور کنند وقایع منفی موقتی هستند و آنها را مقصر علتهای خارج از توان خود می‌دانند در حالی که افراد بدبین به علل دائمی ایجاد شده توسط خودشان اشاره می‌کنند.


بعلاوه، وقتی آنها شکست می‌خورند، خوش‌بینان شکست را فقط در یک زمینه می‌بینند و برگشت می‌کنند در حالی که بدبین‌ها معتقدند شکست در یک زمینه زندگی به معنای شکست در همه زمینه‌های زندگی است.


بنابراین، اگر مشکلی پیش بیاید و شما آن را تقصیر خود بدانید، خوش‌بینانه نخواهید بود، اما اگر آن را بدشانسی ببینید، احتمالاً باز خواهید گشت. همچنین، اگر موقعیت آن را بیش از همه‌گیری می‌بینید، به احتمال زیاد می‌گویید، "من آن را در جعبه‌ای می‌گذارم و ادامه می‌دهم."


5. منتظر زمان های بهتر باشید


برنامه‌ریزی فعالیت‌های ایمن که می‌تواند با کنترل کووید19 محقق شود، می‌تواند چیزی را به شما ارائه دهد که منتظر آن باشید.


به عنوان مثال، می‌توان یک دورهمی کوچک اجتماعی خارج از منزل را با چند دوست صمیمی یا اعضای خانواده پیش‌بینی کرد اگر آب‌وهوا اجازه ‌دهد، و شروع به فکر کردن در مورد جزئیات، مانند مهمانان، مکان، موسیقی و غیره کرد.


دانستن اینکه همه‌گیری همیشه مانع ما از دیدن افرادی که دوستشان داریم و شرکت در فعالیت‌های مورد علاقه نخواهد شد، امیدوار‌کننده‌ترین فکر در بین همه ما خواهد بود.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: healthline

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو