چگونه حال بد خود را به حال خوب تبدیل کنید
7 اسفند 1399 ساعت: 16:12



آیا می‌دانید که برای از بین بردن حال بد، تنها چیزی که نیاز دارید، این است که نگرش خود را تغییر دهید و یاد بگیرید که بر روی خودتان و حال خوبتان متمرکز شوید.
 در حقیقت مشکلات زیادی وجود دارد که بر مردم تاثیر می‌گذارند؛ ازجمله مشکلات اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی. متاسفانه اینها می‌توانند موجب حال بد شوند. احساس ناراحتی، عصبانیت، اضطراب، خستگی، افسردگی و یا مشکلات جسمی و روحی، بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بر سلامت و حالت روحی ما تاثیر می‌گذارند. با این حال، در ادامه راه‌هایی برای رفع و از بین بردن این مشکلات و در کل، راه‌حل هایی را به شما ارائه می‌دهیم.


1. احساس ضعف 

همه ما هرازگاهی دچار مشکلاتی می‌شویم. معمولاً می‌توانید با کمی مراقبت از خود، خود را از این چالش‌ها رها کنید، اما اگر احساس اضطراب یا غم و اندوه مرتبا مشکلاتی در کار یا در زندگی شما ایجاد می‌کند، در مورد آن با پزشک خود مشورت کنید.

2. ارتباط برقرار کردن 

اگر یک دوست صمیمی دارید، با هم به پیاده‌روی بروید. اگر از همه آنها دور هستید، با آنها تماس بگیرید. صحبت با شخصی که برایتان مهم است به شما کمک می‌کند تا احساس حمایت بیشتر و استرس کمتری کنید. همزمان با افزایش روحیه، تحقیقات نشان می‌دهد که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، بنابراین بدن در مبارزه با بیماری بهتر مقاومت می‌کند و برای سلامت قلب نیز مفید است.


3. خوردن شکلات تلخ 


کاکائو ماده شیمیایی به نام فلاونول دارد که خون بیشتری را به مغز می‌فرستد و کمک می‌کند تا بهتر فکر کنید، اما در خوردن آن زیاده‌روی نکنید. شکلات همچنین چربی، کالری و کافئین بالایی دارد. فقط یک قطعه کوچک شکلات تلخ با 70 درصد کاکائو یا با درصد کاکائوی بیشتر و 2 یا 3 مرتبه در هفته می‌تواتد تمام نیاز ما را برآورده کند.


 4. موزیک


موزیک هم می‌تواند مانند شکلات یا رابطه جنسی بر مغز تاثیر بگذارد. هنگامی که آواز می‌خوانید، مهم نیست که خیلی عالی باشد، در نتیجه موجب می‌شود تا مغز مسکن‌های طبیعی را بسازد و روحیه را تقویت می‌کند.


 5. خندیدن


خنده می‌تواند به کاهش تنش در عضلات کمک کند و هنگامی که تند نفس می‌کشید، قلب و ریه‌ها نیز تقویت می‌شوند. خنده موجب می‌شود تا مغز مواد شیمیایی را آزاد کند که به بدن در مبارزه با درد و عفونت کمک می‌کند. بنابراین چند کلیپ خنده‌دار از برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌تان را تماشا کنید. کار احمقانه‌ای نیست؛ بلکه برایتان بسیار مفید است.


 6. انجام یک کار خوب 


وقتی کار خوبی برای کسی انجام می‌دهید، بدن هورمونی به نام اندروفین تولید می‌کند که مسکن طبیعی است و با اعتماد، خوشحالی و ارتباط با افراد دیگر در ارتباط است. کمک به دیگران همچنین موجب افزایش عزت نفس می‌شود.


 7. بودن در کنار حیوانات


 حیوان خانگی صرفا می‌تواند احساس بهتری در ما ایجاد کند. بدن هورمونی به نام اوکسی توسین آزاد می‌کند که روحیه را افزایش می‌دهد و ما را به سایر موجودات زنده متصل می‌کند.


 8. نوشیدن آب


وقتی بدن به آب احتیاج دارد، ممکن است احساس خستگی، بدخلقی یا کمی بی‌حالی کنید. حتی ممکن است بر روی ذهن نیز تاثیر منفی بگذارد. اگر از نوشیدن یک لیوان آب خرسند نمی‌شوید، می‌توانید این میزان آب را از غذا دریافت کنید: میوه‌ها و سبزیجات منابع بسیار خوبی هستند.


 9. بیرون بروید


تغییر سبک زندگی، مانند رژیم غذایی سالم، خواب بیشتر یا ورزش بیشتر، می‌تواند به تقویت روحیه فرد کمک کند. پزشک نیز می‌تواند دارو تجویز کند.


 10. ورزش کردن

لازم نیست در سالن بدنسازی عرق بریزید؛ حتی یک پیاده‌روی 10 دقیقه‌ای هم روحیه‌تان را به اندازه یک تمرین 45 دقیقه‌ای می‌تواند تقویت کند. در کل افرادی که ورزش می‌کنند، غالبا بهتر می‌توانند با استرس مقابله کنند. برای تمرین کردن، با یکی از دوستان خود همراه شوید تا نفع بیشتری عایدتان شود.


 11. غذای سالم بخورید


اگر به اندازه کافی غذا نمی‌خورید تا نیاز روزانه خود را تامین کنید، بنابراین خسته، گرسنه و حتی شاید کم طاقت شوید. همیشه اطمینان حاصل کنید که موادغذایی مفیدی می‌خورید: غلات کامل، سبزیجات، میوه‌ها و گوشت بدون چربی حاوی مواد مغذی مناسب برای مغز هستند و به خوبی جذب بدن می‌شوند. هضم آنها نیز بیشتر طول می‌کشد، بنابراین به جای ایجاد انرژی موقت، در طول روز انرژی دارید. مواردی مانند غذای نامناسب می‌تواند معده را پر کند، اما می‌تواند زیان‌هایی را نیز در پی داشته باشد.


 12. رابطه زناشویی


رابطه جنسی می‌تواند به تقویت و سلامت قلب و مغز و به کاهش استرس کمک کند، به خصوص اگر همراه با یک شریک متعهد باشد. حتی به نظر می‌رسد به برخی از افراد مبتلا به سردرد از جمله میگرن نیز کمک می‌کند.


 13. مراقبه کنید


روی تنفس خود متمرکز شوید و سعی کنید ذهن خود را از افکار پراکنده خالی کنید. وقتی نگرانی به ذهن شما خطور می‌کند، سعی کنید آن را از ذهنتان بیرون کنید. اگر حواستان را پرت کنید، مشکلی ایجاد نمی‌شود. نکته مهم در مدیتیشن، تداوم داشتن در آن است که می‌تواند فرد را آرام کرده و روحیه را افزایش دهد، به خصوص اگر این کار را بخشی منظم از برنامه روزانه خود قرار دهید.


 14. استراحت کنید


خواب مناسب می‌تواند اضطراب را کاهش داده و روحیه و تمرکز فرد را تقویت کند. 7 تا 9 ساعت خواب شبانه داشته باشید. اگر برای خوابیدن مشکل دارید، اتاق خواب خود را خنک، تاریک و ساکت نگه دارید و تلویزیون تماشا نکنید یا قبل از خواب از کامپیوتر استفاده نکنید. همچنین به خوابیدن و بیدار شدن در یک ساعت مشخص نیز کمک می‌کند.


15. به تعطیلات رفتن


اگر نمی‌توانید خستگی ذهن را از بین ببرید، ممکن است به زمانی برای شارژ مجدد، آرامش و بازیابی نیاز داشته باشید. ایام تعطیل کمک می‌کند تا همه کارهای خوب زندگی که در شتاب روزمرگی گم شده‌اند را پیدا کنید. همچنین موجب می‌شود از استرس کار یا زندگی دور شوید و با خانواده و دوستانتان ارتباط خوبی برقرار کنید.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو